Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
FacebookFacebook
ANMELDELSE

LUMINES: ELECTRONIC SYMPHONY

Den flotteste puzzle til PSP vender tilbage i et forsøg på at erobre alverdens PS Vita-ejere. Spørgsmålet er, om der er nok nyt, eller vi kan leve med klassikeren.

  • Tekst: Lee West

At sælge Lumines til PS Vita er en underlig sag. Det findes allerede til PSP i en stort set identisk udgave, og det er ligeledes ude til iPad i en langt billigere version. Alligevel er det en af de titler, jeg ikke ville tøve med at sætte på min indkøbsliste til PS Vitaen. Det er der flere grunde til. For det første er det en hårdtpumpnende block-puzzler, for det næste er musikken lækker, og for det tredje er denne type spil perfekte til togturen, hvor man gerne vil høre musik, have tiden til at gå og måske endda spille lidt. Siden 2004 har Q Entertainment nemlig glædet spillere verden over med forskellige inkanationer af det musikprægede puzzle-spil.

Lumines: Electronic Symphony
Dette er en annonce:

Skulle du være gået glip af tidligere inkarnationer af Lumines, så lad mig kort ridse op, hvad spillet går ud på. I stil med Columns og Tetris har du en masse blokke, der falder ned, og skal arrangeres i kvadrater, så de forsvinder. Jo flere på én gang, des højere score.

Modsat ovennævnte klassikere tilsætter Lumines dog et rytmeaspekt og vender skærmen horisontalt. Du følger så en "beat-måler", der farer til højre på skærmen, og hver gang den rører nogle blokke, udløses sammensætningen. Den horisontale opbygning af banerne gør dog placeringer af især de midterste blokke endnu mere kritisk end eksempelvis Tetris. For der skal ikke bygges meget i højden før midten blokerer for valgmulighederne. Det begrænsede antal briktyper gør dog alligevel, at fejlplaceringer i Lumines føles mere som en ny udfordring eller endda en mulighed fremfor en katastrofe. Og går det helt galt, er der nu tilføjet en såkaldt shuffle block, der kan ændre farven på omkringliggende blokke til en tilfældig (men ens) farve. De mange detaljer, der skjuler sig bag de umiddelbart simple puzzle-mekanikker, er Lumines' styrke.

Det er simpelt, vanedannende og som med de fleste af den slags puzzlere en tidsrøver.

Inden jeg nu springer til de forskellige spil-typer, vil jeg dog hellere fortælle dig, hvilke musikstykker du kan forvente at løse puzzles til. Listen er nemlig ret solid, hvis man altså er til elektronisk musik i den poppede ende. Se med her:

Dette er en annonce:

· "4 AM" - Kaskade
· "Aganju" - Bebel Gilberto
· "Always Loved A Film" - Underworld
· "Apollo Throwdown" - The Go! Team
· "Automatons" - Anything Box
· "Autumn Love" - SCSI-9
· "Bang Bang Bang" - Mark Ronson & The Business
· "Celebrate Our Love" - Howard Jones
· "Close (To The Edit)" - Art of Noise
· "Disco Infiltrator" - LCD Soundsystem
· "Dissolve" - The Chemical Brothers
· "Embracing The Future" - B.T.
· "Flyin' Hi" - Faithless
· "Good Girl" - Benny Benassi
· "Gouryella" - Gouryella
· "Hey Boy Hey Girl" - The Chemical Brothers
· "Higher State of Consciousness" - Wink
· "In My Arms" - Mylo
· "Kelly Watch The Stars" - Air
· "Moistly" - LFO
· "Never" - Orbital (nur im Menü)
· "Out Of The Blue" - System F
· "Pacific 707" - 808 State
· "Played-A-Live (The Bongo Song)" - Safri Duo
· "Rocket (Tiesto Remix)" - Goldfrapp
· "Sunriser (Publicmind Remix)" - Ken Ishii
· "Superstar" - Aeroplane
· "The Future of the Future (Stay Gold)" - Deep Dish
· "The Sun Rising" - The Beloved
· "Windowlicker" - Aphex Twin
· "Wolfgang's 5th Symphony" - Wolfgang Gartner
· "Wooden Toy" - Amon Tobin
· "Yesterday When I Was Mad (Jam & Spoon Mix)" - Pet Shop Boys

Det virker måske vanvittigt at bringe hele denne liste, men hvis jeg køber en opsamlingsplade, vil jeg også gerne vide, hvilke numre jeg kan forvente, og nu ved du det så også.

Kan du lide muskken herover, og nyder du neon-farvede teknisk blærede puzzles, der til tider eksploderer i et inferno af farver, så er denne udgave af Lumines absolut godkendt, og med et par hørebøffer på ørerne er den fantastisk. Men tilbage til de forskellige gameplay-elementer og spiltyper.

Er du storfan af serien, vil du hurtigt bemærke, at det første spils puzzle-mode mangler. Voyage er dog hvor kødet skal findes. Her spiller du de forskellige skins i rækkefølge og efterhånden som de klares, kan du finde dem i din play-list. Men første gang du tænder op for Voyage, som er spillets hovedattraktion, virker det ikke synderligt overvældende. Der er i bund og grund kun to typer blokke, men det er i de forskellige skins (omkring fyrre ved lanceringen) at man finder dybden.

Lumines: Electronic Symphony

De mange skins og baggrundsbilleder minder oftest om et af de mange digitale billboards i de futuristiske scener i Blade Runner, og selvom man kan forledes til at tro, at de forskellige designs kun er til for lir, så er der mere til dem, end man lige bemærker ved første øjekast.

Eksempelvis afhænger rytmen og blokkenes hastigheder af det valgte tema, så banerne kan ændre karakter fra hektisk no-brainer til mere tænksom strategisk bytten-rundt på placeringer af blokke.

Lumines: Electronic Symphony har dog flere detaljer, der skiller den ud fra tidligere udgaver. Et tryk på skærmen lader dig udløse et genopladeligt special-move. Det kan være tidsmaniluplerende effekter eller eksempelvis kontrol over hvilken farve, der falder ved næste træk. Du kan ligeledes vælge at flytte brikkerne rundt med touch, hvis du af en eller anden årsag ikke gider bruge de analoge sticks.

Lumines: Electronic SymphonyLumines: Electronic SymphonyLumines: Electronic Symphony

Vil du spille mod en ven, gælder det ikke længere kun om at få en høj score på hver sin skærm. Det avatar man vælger til at repræsentere sig, er nemlig ikke længere kun kosmetisk. Nu kan man benytte dets styrke til at skabe problemer for konkurrenten (med mindre du vælger Master Mode, hvor disse ignoreres).

En anden sjov online-del, der er implementeret, er en enorm puzzle-mode, hvor spillere (så længe de bare spiller logget ind) hjælper med at nå et fælles mål om at ødelægge den såkaldte World Block, der består af over en million brikker.

Hver gang du hjælper med at overføre data til denne, optjener du ekstra XP og dermed flere special-moves i online-kampene.

Hvis du nu sidder tilbage med en følelse af at have oplevet det hele før, så kan jeg ikke bebrejde dig. Men sådan er det også med alverdens platformspil, dansespil, fodboldspil eller FPS-spil. De fleste, der kan deres kram, gør det rigtigt godt, og resten fortjener ikke synderlig opmærksomhed.

Og det samme kan siges om Lumines. Den gør det rigtigt godt, og fortjener derfor din opmærksomhed. Det er i niveau med Tetris, Columns og alverdens klassiske puzzlere, og det har fundet sin plads i historien ved at tilføre rigtig fedt elektronisk musik til gameplay-puljen.

Godt gameplay med musik til danseskoene som bonus. Er dette nok til dig, er der kun at anbefale et indkøb til din PS Vita.

Lumines: Electronic Symphony
Denne blok af ondskab skal naturligvis fjernes uanset land.
08 Gamereactor Danmark
8 / 10
+
Fantastisk gameplay, solide mekanikker, gode sange
-
Meget lidt nyt for ejere af mobiltelefoner, men langt højere pris
Dette er en annonce: