TALES FROM SPACE: MUTANT BLOBS ATTACK

Lee griber sin Vita og slipper en halvtredser for et anderledes platformspil. Læs anmeldelsen af Tales from Space: Mutant Blobs Attack her.

• Tekst: Lee West

Tales from Space: Mutant Blobs Attack. Smag lige lidt på den titel. Har du stadig svært ved at placere årstallet og genren, så lad mig hjælpe dig lidt på vej. The Blob er en fantastisk (og forfærdelig) film fra 1958, der blander skræk med sci-fi, når en geleklump terroriserer en lille amerikansk by. Skulle du være i tvivl om, hvorvidt den fortjener det lidet flatterende b-films-mærkat, så lad mig præcisere: filmen udkom som double-feature sammen med I Married a Monster from Outer Space. Det bliver altså ikke mere b-films-agtigt.

Denne historie om en altædende klump var lige sagen for alverdens biografgængere, og med datidens store skuespiller Steve McQueen var succesen i hus. Jeg elskede den film og vogtede over mit Betamax-bånd med livet som indsats.

Tales from Space: Mutant Blobs Attack

Jeg har mistænkt den lille indieudvikler DrinkBox Studios fra Canada for at have samme syn på sagen. Om ikke andet har de skabt denne fortælling om en lille slimklat, der langsomt men sikkert vokser sig større ved at æde alt på sin vej. Den store forskel i denne omgang er, at du ser hele sagen fra slimklattens synspunkt. Den lille stakkel bliver eksperimenteret på lige indtil en dag, hvor det lykkes den at slippe væk fra laboratoriet.

Den finder hurtigt ud af, at den har en evne til at opsluge mindre genstande på sin vej. Efterhånden som den æder løs, vokser den nemlig. Og så kan den pludselig gabe over endnu større genstande på sin vej.

Mutant Blobs Attack er et platformspil, der er skræddersyet til PS Vitaens mange styreformer. Modsat eksempelvis Little Deviants sker det uden at irritere med unødvendige tilføjelser. Introduktionen af nye mekanikker sker samtidig gradvist og enormt pædagoisk over de 24 hovedbaner som historien byder på.

Tales from Space: Mutant Blobs AttackTales from Space: Mutant Blobs Attack

I bund og grund er det et platformspil delt ind i 24 mindre segmenter, der typisk kan klares på fem-ti minutter hver. Med hurtig hovedregning, kan du sikkert regne ud, at der ikke gemmer sig meget mere end nogle timers spil, hvis du bare vil gennemføre fortællingen om den lille slimklats vej mod... ja det vil jeg ikke røbe, men slutningen overraskede mig.

På hver bane gemmer der sig dog et par blobvenner, som naturligvis er placeret på strategisk svært fremkommelige områder. På den måde kan man sagtens gennemspille spillet flere gange (især hvis man samtidig vil støvsuge banerne i jagten på online-highscoren).

Men nu drejer det sig ikke bare om simple hopperier. Der er mekanikker, der kan udfordre selv de mest trænede fingre og de små grå. Touchskærmen benyttes nemlig også. Din lille blob kan benytte sig af telekinese og dermed altså flytte visse genstande alene ved tankens kraft (og din finger på skærmen). Kombinerer man det med dødsensfarlige laserstråler, intrigante fælder og metriodvania-lignende mekanikker, så er successen hjemme. Når du møder en prop på din vej, og pludselig i hjørnet kan se hvor langt du er fra den perfekte størrelse, hvis proppen skal konsumeres og vejen åbnes, så er det at alle tricks i bogen benyttes. At der er god variation, blandt andet ved at din slimklat til tider får evnen til at flyve, er endnu et plus. Derudover er der drilske funktioner som magnetisme, der kommer i spil, men de føles aldrig uretfærdige.

Tales from Space: Mutant Blobs Attack

Små bonus-baner lader dig spille en slags labyrint-spil (dog med lidt for forslugne huller) ved hjælp af PS Vitaens Sixaxis. Heldigvis kan disse springes over, hvis du ikke er i humør til den slags spiladspredelse.

Som du nok kan regne ud, er mekanikkerne yderst velfungerende, styringen er knivskarp og alt spiller. Hvor Tales from Space: Mutant Blobs Attack lige hiver de sidste point hjem er på to ting.

Tales from Space: Mutant Blobs Attack

Den første er prisen. For lige omkring halvtreds kroner kan du hente spillet fra Sonys online-butik. Den næste er stilen. Man føler sig hensat til halvtredsernes reklamebilleder og stilarter, mellemsekvenserne er rasende morsomme, og det er svært ikke at falde pladask for de mange detaljer (køer der muher når de spises af slimklatten, videnskabsmænd der flygter i panik, og animationerne når den vrede slimklat hopper og styrter gennem banerne).

Udvikleren har tidligere leveret arbejdskraft til både EA, Capybara Games og Activision, men har altså holdt sig uafhængige i processen. Alligevel er der flere enormt humoristiske nik til deres tidligere arbejdsgivere undervejs i de veldesignede baner. De holder sig heller ikke for gode til at gøre grin med Angry Birds eller stjæle inspiration fra klassikere som N+ i spildesignet.

Der er ikke noget bedre end at opdage en titel som Tales from Space: Mutant Blobs Attack i mængden af såkaldte AAA-titler. Spilkærlighed, spilleglæde og en spiloplevelse, der minder mig om, hvorfor jeg spiller. Vil du også huskes på det, så er det bare at tænde din PS Vita og hente denne lille spilperle.

Tales from Space: Mutant Blobs Attack
9 / 10
+