MOTOHEROZ HD

Red Lynx er igen klar med kreative ræs og masser at lettilgængelig underholdning. Læs anmeldelsen af Motoheroz HD lige her...

Der skal ikke mange minutter med MotoHeroz til, før man er villig til at bilde sig selv ind at spillet fra starten har været planlagt til iOS. Jeg er udmærket klar over at det oprindeligt blev udgivet til Wiiware, men alt fra kontrol til udseende og spilopbygning virker som skabt til det håndholdte format og fungerer på en måde, så det er svært at ligge fra sig igen.

Ideen er at man med seks forskellige buggies skal krydse seks forskellige verdener, der hver indeholder fem forskellige baner. I stedet for blot at byde på de samme ræs som vi har oplevet i så mange andre bilspil, er det hele her blevet krydret med lidt elementer fra platformspillenes verden. Derfor indeholder hver bane både guldmønter, skattekister og smutveje som skal findes inden man får den præmie, der indikerer at man har gennemført banen helt.

Motoheroz HD

Det hele ses fra et 2d-perspektiv og det betyder at udvikleren har kunnet holde kontrollen ekstremt simpel. Derfor er der foruden et sjældent bonusobjekt, kun fire knapper der skal holdes styr på: frem, tilbage og roter om egen akse til venstre og til højre. Desværre har en eller anden kommet på at hele apparatet skal rystes hvis din buggy uhjælpeligt er havnet på taget, og mens den beslutning er fin nok hvis du spiller iPhone eller iPod, fungerer det ad pommeren til på iPad. Alle fire knapper skal dog bruges aktivt, for fremfor at være fyldt med normale racerbaner, minder banerne i Motoheroz mere om rutsjebaner, hvor loops og flyvehop er lige så normale som lige strækninger.

Det er den finske udvikler Red Lynx der igen har kodet løs, og hvis det navn siger dig noget, er det sikkert fordi du er en af de mange, der har været uhjælpeligt fanget af det helt igennem fornøjelige Trials HD. I stedet for blot at være et slags mere begyndervenligt Trials, er Motoheroz dog i højere grad en krydsning af alle erfaringerne udvikleren har med genren og elementer fra fabelagtige Joe Danger, der i sig selv havde lånt mange af dets elementer fra Trials-serien.

Motoheroz HD

Den sammensmeltning af forskellige ideer det hele er endt som resulterer derfor i et spil, hvor det næsten er lige så sjovt at indsamle guldmønter eller finde den hemmelige skattekiste på hver bane, som det er at gennemføre det egentlige mål for hver bane. Disse mål er for øvrigt blevet tilføjet lidt variation, og selvom du for det meste vil skulle slå en forudbestemt tid, kræver andre baner også at du laver et særlig langt hop eller bringer et objekt i mål uden at blive indhentet af en af de andre biler.

Modstanderne i Motoheroz består primært af blå og røde spøgelsesbilister, hvor den blå repræsenterer den tid du skal slå for at fuldføre banen, og den røde repræsenterer en tid fra en anden menneskelig spiller der har været marginalt bedre end din forrige bedste tid. I enkelte baner vil du konkurrere mod andre fysiske buggies, men det hører sjældenhederne til. Desværre belyser denne beslutning også et af spillets minusser, for iOS-versionen har ingen egentlig multiplayer, på trods af at dette var en del af Wiiware-spillet og på trods af at spillet i enkelte baner viser at det fint kan klare fire buggies på skærmen.

Motoheroz HDMotoheroz HD

Manglende flerspiller-muligheder er ikke det eneste sted den håndholdte version af Motoheroz halter efter Wiiware-originalen, for mens der på Nintendo-konsollen blev budt på 100 baner, er der her kun blevet plads til 30 og det er ganske simpelt for dårligt. De inkluderede baner er generelt af en høj kvalitet, men alligevel kan man allerede nu frygte at man inden længe skal punge ud for flere af slagsen, på trods af at de altså allerede findes andetsteds.

Og netop de ekstra køb leder mig til det sidste minus, for ligesom størstedelen af de populære spil på formatet, har Motoheroz heller ikke kunnet dy sig for at indeholde lidt genveje for de som er villige til at betale lidt ekstra for det. Hvor indtjeningen i spillet normalt foregår ved at indsamle mønter og gennemføre mål, kan man for et par kroner fylde bankkontoen og herefter toptune sine buggies. Red Lynx er dog gået så rationelt til værks, at hurtigere buggies ikke automatisk fører til bedre banetider, men jeg havde stadig gerne undværet muligheden.

De 18 kroner jeg har betalt for iPad-versionen af Motoheroz er på trods af dets skavanker, nogle af de bedste jeg endnu har givet ud for et spil til formatet. Her bydes på masser af spilletimer og rigtigt høje produktionsværdier. Mere end jeg synes at have oplevet tidligere på platformen. Og så virker hele spillet som skræddersyet til formatet.

8 / 10
+
Lækker grafik og lyd. Simpelt gameplay med masser af udfordring. God kontrol. Mageløs konvertering.