KINECT RUSH: A DISNEY PIXAR ADVENTURE

Disney, Pixar og Asobo Studios har taget et godt kig på Kinect og mener at have fundet frem til hvordan fem af deres fortællinger bedst omsætte til spil. Om det har virket kan du læse lige her...

Verden må engang i mellem virke uretfærdig, for selvom den får skylden er jo egentlig ikke Kinects fortjeneste at forventningerne til de spil der udvikles til den, altid synes lave - i hvert fald hvis titlen da ikke lige er Dance Central. I stedet har de fleste af de udviklere der har givet den et forsøg, gjort det med fjogede minispils-opsamlinger der uanset hvilket teknologi de var lavet til, ville have været ligegyldige.

Kinect Rush kunne ligeledes nemt være endt som en dårlig samling minispil, men man opdager hurtigt at udvikleren Asobo Studios er gået overraskende seriøst til projektet, og endda synes at have fået alt den adgang de har krævet til de Pixar-eventyr som ligger til grund for hele spillet.

I en park fuld af farver og glade børn bliver man budt på fem forskellige tematiserede sektioner, som hver repræsenterer de fem film som spillet er baseret på. Her er dog ingen kedelige menuer, og i stedet foretager du dine valg gennem den figur du skal skræddersy inden det hele går i gang. Kinect-kameraet laver her en grundmodel ud fra hvordan du ser ud, og efterfølgende kan du selv udsmykke den med frisurer, briller, farver og andre småting.

Kinect Rush: A Disney Pixar Adventure

Dit alterego er en løjerlig lille størrelse der med lidt opfordring glædeligt løber rundt i parken, hvor de andre børn inden længe begynder at indbyde til lege-eventyr. Hvert eventyr starter som en historie der fortælles til din figur, men Asobo har på lækker vis sørget for at hver fortælling glidende flyder over i det valgte eventyr - altså transformeres din figur eksempelvis til en bil i Cars mens fortællingen står på. Det er et snedigt system der på glimrende vis sørger for at man aldrig glemmer at det man ser på skærmen, er en repræsentation af børnenes fantasi.

Det er dog de mange forskellige baner der på sekunder viser at det her er noget ud over de sædvanlige minispils-samlinger, for inkluderingen af Pixar-navnet har tydeligt fungeret som mere end blot lidt licens-udlån. Uanset om du vælger at give dig i kast med The Incredibles, Up, Cars, Toy Story eller Ratatouille bliver du nemlig budt på baner som både i opbygning, opgaver og visuelt design ligger sig tættere på kildematerialet end hvad det havde været rimeligt at forvente.

Kinect Rush: A Disney Pixar Adventure

Vælger du The Incredibles står den eksempelvis på flugt fra Syndromes base, mens der i det næste afsnit skal jagtes Omnidroids på en ø der med smukke grønne træer, varme solstråler og sandstrande ellers er alt for smuk til den slags ødelæggelse. I Cars skal man i første omgang overbevise Lightning McQueen om at man er hurtig nok til at være del af hans racerhold, før man i næste øjeblik rekrutteres af den britiske sikkerhedstjeneste og bliver sendt på hemmelige missioner.

Bedst er dog banerne baseret på Up, fordi de mere flyende end de andre kæder flere forskellige spiltyper sammen - faktisk er der her tale om det potentielt bedste Kinect-platformspil til dato. Den rotunde spejderdreng Russel er næsten ligeså hyggelig som i filmene, og det er faktisk uanset om den står på platformshopperi, simpel gådeløsning eller riverrafting i jagten på Carls flyvende hus.

Kinect Rush: A Disney Pixar Adventure

Alt i Kinect Rush kontrolleres ikke overraskende med kroppen, men igen har Asobo forsøgt at byde på så mange forskellige former for teknikker at man aldrig skal gøre det samme i for lang tid. Lidt lette jogging-bevægelser med armene vil sende din figur i løb, mens et drej med kroppen resulterer i en retningsændring på skærmen. Kaste-, klatre- og balaceringsbevægelser resulterer ligeledes i de forventede tricks, og skulle man på noget tidspunkt komme i tvivl, viser en lille animation hele tiden hvad man har af muligheder.

Som vi har set så mange gange før i flere forskellige Kinect-titler, er præcisionen dog til tider en mangelvare. Værst er det i Cars når farten er høj og kameraet nægter at registrere at man forsøger at svinge til højre. Andetsteds virker det næsten som om det hele fungerer på autopilot, og det er alt sammen desværre noget som sætter sig på langtidsholdbarheden.

Kinect Rush: A Disney Pixar Adventure

Værst er dog at mange af de opgaver man bliver budt på, stadig ikke helt formår at modsvare det spørgsmål de fleste Kinect-titler altid stilles over for: "ville det ikke være lettere med en controller?". Asobo har forsøgt at komme problematikken til livs, ved at sørge for at hver bane byder på flere forskellige udfordringer som alle kræver forskellige bevægelser. Er man blot en smule kritisk er dette stadig ikke nogen helt tilstrækkelig løsning, men de børn som spillet så tydeligt er rettet mod, vil med stor sandsynlighed slet ikke skue problemet.

Kinect Rush: A Disney Pixar Adventure er ikke spillet der vil hive hele familien ind foran fladskærmen, eller for den sags skyld eventyret du ikke vil kunne vente med at vise for hele vennekredsen. Det er til gengæld et af de mest seriøse bud på et godt Kinect-børnespil, der med stor variation, glimrende brug af Pixar-licensen og en virkelig flot grafik er det bedste bud på en god børnevenlig oplevelse foran det bevægelsesfølsomme kamera.

7 / 10
+
Udemærket kontrol. Flot grafik. Lækker brug af Pixar-licensen. Mange baner.