KINECT STAR WARS

Har du frygtet en række minispil med fokus på dans, så bare rolig - Kinect Star Wars er meget mere. Lee fortæller.

• Tekst: Lee West

Da Kinect blev lanceret til Microsofts Xbox 360, var det med lovning på fantastiske spiloplevelser, hvor man kunne leve sig ekstra meget ind i spillet og bruge sig selv som controller. Siden dengang er der kommet en ordentlig pose blandede bolscher ud af den vision. Vi var mange, der næsten i kor skreg "lyssværd-kampe" da Kinect blev vist frem, så da Kinect Star Wars blev annonceret, var det så vi næsten fik svedige håndflader. Men hov. Det vi fik at se var et dansespil.

Det var så man håbede at en Hoth Wampa ville rive armene af en, så man i det mindste havde en undskyldning for ikke at nærme sig, hvad der kunne vise sig at blive Barbie-udgaven af Star Wars.

Jeg var en anelse bitter, og havde egentlig ikke den store interesse i spillet længere. Jeg vil dog allerede nu gerne fortælle, at du godt kan glæde dig. På trods af dansesektionen er det her nemlig et spil, der respekterer Star Wars, filmenes publikum og som samtidig ikke er bange for at tage chancer.

Kinect Star Wars

Vi introduceres for de mange valgmuligheder i spillet af de to mest ikoniske droider nogensinde. De mange minispil er nemlig forklædt som en rundvisning foretaget af R2-D2 og C-3PO i Jedi Arkiverne. Jedi Arkiverne er Star Wars-universets svar på Det Kongelige Bibliotek, og de mange dokumenter genopleves nu med dig som hovedperson. Her er det, at den første afvæbning sker. Der er tænkt over sammenhængen.

Da jeg vælger dansedelen, udbryder C3PO bekymret at filen er korrumperet, og dataene om eksempelvis Jabbas Palads er blevet blandet med nogle dansetrinsfiler. Herlig undskyldning for at tillade noget lidt anderledes.

Kinect Star Wars
Kinect Star WarsKinect Star Wars

Galactic Dance Off bliver således mit første valg. Og med en rundtur i Jabbas Palads og en vellavet intro, er mine forventninger efterhånden skruet i vejret. Da jeg starter første nummer er det et cover af Gwen Stefanis Hollaback Girl selvfølgelig omskrevet til Star Wars-lingo, så sangen nu handler om en Hologram Girl. Animationerne er i top, og da Leia bliver sluppet fri af lænkerne for at danse med, er det svært ikke at smile. At opbygningen (inklusiv to-spiller) er som planket direkte fra Dance Central 2 gør kun begejstringen større.

Dansetrinnene har samtidig navne som Force Push og Jedi Mind Trick, og er du Star Wars-fan, ved du allerede hvordan de dansetrin ser ud. Smart, fjollet og enormt underholdende. De femten inkluderede sange inkluderer Daft Punk, Bruno Mars, Deadmau5 og Britney Spears, så der er virkelig lagt op til at kridte danseskoene. Efterhånden som du optjener stjerner ved at danse, åbnes der op for Bespin City og flere andre velkendte lokationer. Galactic Dance Off er dog kun et af minispillene. Så jeg går hurtigt videre i programmet.

Her vælger jeg Rancor Rampage.

Kinect Star Wars
Kinect Star WarsKinect Star Wars

Har du glemt hvad en Rancor er, så er det det store monster der befinder sig på Tatooine i Jabbas fangekælder. Altså normalt. For en hurtig intro viser, at noget er gået galt, og at det enorme monster nu har kurs mod Mos Eisley. Her skal man smadre, kaste, stampe og hoppe sig til en enorm highscore. Naturligvis bruger man hele sin krop til at styre den brune dødsmaskine. Undervejs får man mindre delmål, som at smadre bestemte fjendetyper, knuse bygninger eller lande på uskyldige droider. Selvom det er fornøjeligt, virker det umiddelbart ikke helt så sjovt som man kunne håbe på i længden, men det vil bestemt være et hit blandt de yngste.