BATTLESHIP

Fra brætspil til biograffilm og nu konsolspil - vi har testet Battleship-spillet og er klar til at fortælle om her er noget komme efter...

Lad os nu bare være helt ærlige: dine forventninger til spillet baseret på Battleship-filmen er ikke særligt store vel? Det var mine i hvert fald ikke da spillet landede på mit bord, og alligevel er det tydeligt at udvikleren Double Helix kender til FPS-genren og endda har spædet til med et par ideer fra brætspillet det hele er baseret på.

Det er den samme gamle historie som vi har hørt så mange gange før i spilverdenen. Nogle helt igennem frygtelige rumvæsener er landet på jorden, med en mission der hedder at sikre sig adgang til alle planetens ressourcer, hvilket naturligvis ikke falder i alles smag. Du er marinesoldaten der helt tilfældigt bliver hovedpersonen i hele krigen og med lidt taktisk snilde og en løs finger på aftrækkeren, skal rumvæsenerne sendes tilbage til deres hjemplanet hurtigst muligt.

Battleship

Med andre ord bør det altså ikke komme som nogen overraskelse at du i løbet af få sekunder efter spillet er gået i gang, bliver udstyret med en pistol og et par granater. Det hele forgår på Hawaii hvilket har givet rig mulighed for at byde på nogle overraskende farverige omgivelser. Grundet rumvæsenernes forkærlighed for at blokere alt kommunikation mellem de forskellige øer, har udvikleren yderligere haft en legal undskyldning for kun at give spilleren en vej frem.

Inden længe er man altså godt i gang med at plaffe rumvæsener, samt sprænge de strategiske lokationer i stykker, som en ekstremt ivrig kvindelig kommandant konstant udpeger. Mest interessant bliver det dog når man gives adgang til et elektronisk kort, fra hvilket man bliver ansvarligt for kommandoen over de krigsskibe som befinder sig rundt om øerne.

Med et par simple kommandoer kan man således beordre skibene til at nedskyde fjendtlige rumskibe og installationer, og faktisk har der endda været overskud til at blande en smule strategi ind i det hele. Således har hver ø nogle strategiske punkter som man med lidt snilde kan få skibene til at indtage. Gøres dette, venter der et par bonusser i form af at man på landjorden kan gøre brug af bombardementer, nedkastning af ressourcer og andre ekstras der kan gøre kampen lidt lettere.

Battleship

Ligeledes har man som soldat på øerne mulighed for at hjælpe skibene, i det de besejrede rumvæsener ofte efterlader bonusobjekter som kan bruges til at gøre skibene stærkere, hurtigere og give mere skade. Enkelte bonusobjekter vil endda lade dig overtage den manuelle kontrol af skibenes kanoner i et par sekunder, og altså selv skyde enhver fjende i smadder.

Ideerne passer fint i forhold til både filmen og brætspillet, og er egentlig implementeret udmærket uden dog at tilføje noget virkelig interessant til den kendte FPS-opskrift. Desværre er der dog andre aspekter af oplevelsen som slet ikke hænger lige så godt sammen.

Man må tage hatten af for at Double Helix ikke har sparet på de grafiske klæder på trods af at de formodentligt ikke har haft særlig lang tid til at udvikle licensspillet. Hawaii gør sig derfor overraskende godt som science-fiction-slagmark, og blander farvepaletten med flere grønne, gule, orange og blå farver end vi normalt oplever i genren. Rullende bakker og strandområder har ligeledes givet mulighed for at lege lidt med udformningen.

Battleship

Problemerne opstår faktisk først når det hele sættes i bevægelse. Billedhastigheden er sløv og ujævn allerede fra den første bane, og gør det faktisk ofte svært at manøvrere rundt og finde ud af hvor pokker det er man bliver skudt fra. Disse problemer bliver kun tydeligere af at senere baner med knapt så mange fjender og baggrund på skærmen, glider væsentlig hurtigere og blødere over skærmen.

Modstanderne er heller ikke særlig kløgtige. På trods af at komme fra en fjern verden hvor de har vist intelligens nok til at udvikle rumskibe og laservåben, har de nemlig endnu ikke kunnet regne fidusen ud ved at flytte sig når man bliver skudt på. I stedet bliver de enten stående eller gemmer sig bag kasser, hvorefter de sekunder senere dukker op det samme sted - og du kan lige så godt skyde dem, for de bliver ved indtil du gør det.

Battleship smager af licensspil fra første gang det toner frem på skærmen, men alligevel fortjener udvikleren Double Helix en smule ros for ikke blot at have sat hele produktionen på autopilot. Hvis man kan leve med haltende teknik, kedelig kunstig intelligens og et spil uden de helt store ambitioner, er her nok science-fiction-plafferi med en snert af strategi til at kunne holde selv de største genre-fans underholdt i et par timer.

6 / 10
+
Udemærket grafik. Sjove strategiske muligheder.