DIABOLICAL PITCH

Grasshopper Manufacture forsøger at kombinere deres originale tilgang til spiludvikling med Kinect, baseball og en forlystelsespark fra helvede. Desværre er resultatet slet ikke så underholdende som det lyder...

Det kræver talent at blive ved med at overraske og netop derfor bliver det stadig mere og mere besværligt at ignorere japanske Grasshopper Manufacture. Alene i år har udvikleren forsøgt at genopfinde det klassiske arcade-skydespil ved at tilføje det en kompleks og voksen historie, og senere på året står den på zombie-tæv som cheerleaderen Juliet Starling i Lollipop Chainsaw.

Originaliteten er da også stor i Diabolical Pitch og faktisk går der ikke mange sekunder før du introduceres for en historie som du med garanti aldrig har oplevet i spilregi før. Som en afdanket baseballspiller med sine bedste dage bag sig grundet en skadet arm, transporteres man til en forlystelsespark fra helvede hvor armen hurtigt skiftes ud med en bionisk en af slagsen.

Den nye mekaniske arm er dog ikke gratis, og som betaling kræves der, at man rydder en mærkværdig tivoli-park for dens mildest talt besynderlige klientel. Metoden hvormed dette gøres er ved brug af den nye arm, et uendeligt antal basebolde og nogle specialtricks, der tilsammen er stærke nok til at fordrive enhver form for dæmon - fortalte jeg at Grasshopper var kendte for deres originalitet?

Diabolical Pitch

Du behøver ikke at have særlig meget spilerfaring for allerede at have regnet ud, at her er tale om et tredjepersonsskydespil af den slags hvor der skal foretages flest mulige hovedskud, mens du selv sørger for at undgå alt fra enorme savklinger til ildkugler og økseslag fra fjenderne. Det hele er dog denne gang blevet blandet med Kinect, og det betyder at du skal sigte med den ene hånd og "kaste" med den anden. Hvis det lyder en smule løjerligt og sjovere på papiret end i virkeligheden, har du forstået beskrivelsen helt rigtigt.

Problemerne viser sig allerede fra den første bane, og det virker nærmest som om Grasshopper har valgt ikke at lure på de mange udviklere, der efterhånden har elimineret den værste præcisionsmangel i deres Kinect-spil. At sigte i Diabolical Pitch bliver hurtigt et spørgsmål om temperament, da systemet simpelthen er alt for tilfældigt i dets fortolkning af begrebet præcision. Udvikleren har til dels prøvet at afhjælpe problemet med et semi-automatisk sigtesystem, men også dette virker tilfældigt implementeret - nogen gange er det umuligt at ramme, andre gange resulterer enhver bevægelse i et hovedskud.

Kinect-kontrollen rækker dog en smule dybere end "sigt og skyd"-systemet, og således kan skal de forskellige specialangreb, eller Diabolical Pitch'es, aktivers ved eksempelvis at have begge arme i vejret eller lave baseball-lignende gestikulationer. Igen er problemet dog den manglende præcision som ellers er særlig vigtig i de knebne situationer, hvor brugen af et specialangreb kunne have reddet dagen.

Diabolical Pitch

For at give det hele en smule mere holdbarhed er det også muligt at købe sig til en stor samling forskellige baseball-kort, der hver råder over forbedringer af allerede kendte evner, eller helt nye af slagsen. Besejrede fjender efterlader guldmønter og med disse kan du købe flere kort til samlingen. Det er dog i højere grad sværhedsgraden end oplevelsen disse ændrer ved, og derfor bør du ikke forvente adskillige ekstra timer på denne konto.

Præsentationen er heller ikke hvad man kunne have ønsket sig fra så dygtig en udvikler, og selvom en forlystelsespark fra helvede burde rumme et næsten uendeligt antal muligheder, bliver det her ikke til meget andet end et par underlige fjender. Faktisk virker det som om udvikleren kort tid inden arbejdet gik i gang har set Donnie Darko, for de fleste af fjenderne er menneskeskikkelser med underlige dyremasker over hovedet. Den talende ko der er din guide gennem spillet er den hyggeligste af hele bundtet, men for en gang skyld virker det som om Grasshopper blot er underlige for at være underlige.

Diabolical Pitch

Der er virkelig ikke meget at komme efter i Diabolical Pitch for den manglende præcision gør at det ikke er særlig sjovt at spille, samtidigt med at den besynderlige indpakning hurtigt mister sin charme. Jeg havde ellers gerne brugt længere tid på en opdateret Kinect-version af arcadeklassikere som Cabal og Blood Brothers, men det er desværre ikke oplevelser som Grasshoppers nyeste kan nå til sokkeholderne uanset om du spiller sammen med en ven eller alene.

Jeg havde ærlig talt forventet mere fra en af de mest originale spiludviklere på markedet, i særdeleshed fordi Diabolical Pitch angiveligt har været planlagt som et Kinect-projekt helt fra starten. Sådan skulle det dog ikke være og derfor er dette kun lidt ligegyldigt tidsfordriv for de absolut mest Kinect-trængende Xbox 360-ejere.

5 / 10
+
Original historie. Co-op. Simpel kontrol...