GOTHAM CITY IMPOSTORS

Iklæd dig dit eget hjemmelavede Batman- eller Joker-kostume og begiv dig ud på Gothams gader for at banke skurke. Carsten har leget selvtægtsmand sammen med de andre efterabere.

• Tekst: Carsten Skov

Der kan nogle gange ske noget aldeles uforudsigeligt, når man kaster et gammelkendt tegneserie-/film-/spil-univers ned i en stor gryde, tilsætter syret humor i rigeligt mål og masser af små twists. Gotham City Impostors formår i hvert fald at servere en overrumplende ny drejning på Batman-universet. Der er grund til at advare. Hvis du er tilbøjelig til at blive urolig over enhver afvigelse fra din egen ideal-forestilling om 'the caped crusader', så vil dette spil på en aldeles underholdende måde udgøre et sandt mareridt.

Der er ingen retfærdig helt, der ved nattetide sidder ensomt ventende på tagrygge, mens han afsøger omgivelserne efter diverse skurkes skumle udfoldelser. I stedet forsøger en flok klodsede og i grunden ret blodtørstige forkæmpere for retfærdighed at gå til hånde i håndhævelsen af loven på bagsiden af idyllen i Gotham City. De er oppe imod en flok lige så klodsede modstandere, der kalder sig Jokerz.

Gotham City Impostors

Begge parter er - som deres forbilleder - klædt i kostumer, som klart signalerer, hvilket 'hold' de hører til. Bortset fra den detalje, at de har så små midler, at bat-logoet kan være løst 'syet' på med et tommetykt tov og masken måske udgøres af en simpel papkasse med bunden i vejret. Den mest iøjnefaldende forskel fra det 'rigtige' Batman-univers er dog, at både helte og skurke i denne multiplayer online first-person-shooter benytter sig af et velvoksent arsenal af skydevåben.

På dét punkt er Gotham City Impostors en såre almindelig shooter. Spilleren skal vælge mellem maskinpistoler, granatkastere, snigskytterifler og meget andet. Dertil kommer, at hver standardfigur er udstyret med specialudstyr, som er afgørende for, hvordan han eller hun tumler rundt på spilarealet. Rulleskøjter sørger for højt tempo sammen med ramper, der i al hast lader figuren flyve hen over vanskeligt tilgængelige eller ubeskyttede områder. Glider-dragter hjælper med finde luftstrømme, så figuren fra en placering højt oppe kan tæppebombe sine modstandere.

Gotham City Impostors

Deathmatch er en gennemgående ustruktureret kamp mellem de to hold om først at nå op på 50 drab inden for tidsgrænsen. Hvis ingen af holdene når dette mål, så går sejren til det hold, der er nået længst, når klokken lyder. I Fumigation gælder det om at indtage og fastholde tre positioner, som øger holdets score. En kamp, der naturligvis ikke går stille for sig, når modstanderne samtidig kæmper for at indtage de selvsamme positioner. Endelig er der Psych Warfare, en twist på det klassiske 'Capture the Flag'-koncept. Her gælder det om at finde og fastholde kontrollen over et strømbatteri, der gør det muligt at udsende propaganda, som rent mentalt sætter modstander-holdet fuldstændigt ud af spillet.

De tre game modes fortæller i grunden ikke, hvor omfattende og åbent et område Gotham City Impostors i virkeligheden rummer. Det oplever man først, når kan kommer ud på den anden side af bare at bevæge sig rundt på gadeplan, gemme sig bag et hushjørne osv. Når løjerne løftes op i højderne, for snigskytter på tagene eller for dem, der er udstyrede med føromtalte glider-dragt, kommer der et glimrende kick i oplevelserne - og sug i maven for dem, der som undertegnede har det svært med højder.

Gotham City Impostors

De arenaer, som spillet udfolder sig på, tager fat i velkendte klichéer. Du kommer omkring en forlystelsespark, et kraftværk, et havneområde og forbrydernes yndlings-tilholdssted 'Crime Alley' samt endelig Ace Chemical. Alt sammen designet til spillernes aldeles frie udfoldelse og gengivet kulørt med passende slid. Det bidrager i høj grad til, at tråden tilbage til Batman-universet er intakt, om end ikke med den samme dunkle, knugende og meget alvorlige tone, som gennem årene har præget moderne versioner af figuren som tegneserie - eller de seneste film med Christian Bale. Det er mere den gamle kitchede og primitive TV-serie med Adam West, der er spillets hoved-inspirationskilde.

Snart sagt enhver detalje ved våben, diverse gadgets og sågar hårpragt kan tilpasses efter spillerens smag eller spillestil. Desuden byder spillet faktisk på et ganske habilt karakterudviklingssystem. På den måde bliver der føjet en smule mere holdbarhed i løjerne, men når alt kommer til alt, så kan det ikke skjules fuldstændigt, at shooter-konceptet i Gotham City Impostors trods den syrede indpakning er såre ordinært.

Gotham City Impostors
7 / 10
+