Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
FacebookFacebook
ANMELDELSE

BLOODFORGE

Microsoft forsøger at forsætte stimen af gode XBLA-titler med actionspillet Bloodforge, men Crom har desværre glemt at slibe sit sværd. Læs anmeldelsen her...


Der har sjældent været et bedre tidspunkt at være Xbox 360-ejer, hvis man har points på kontoen og ellers er glad download-titlerne fra Xbox Live Arcade. Sine Mora, Trials Evolution og Fez er blot tre af de nyeste oplevelser, der har cementeret at elektronisk underholdning af den fineste slags hverken behøver at være dyrt eller komplekst.

Alligevel var der meget der tydede på, at Bloodforge kunne blive noget specielt, om ikke andet så af den simple grund, at billeder og trailers har fået det til at se ud som om en God of War-konkurrent kunne være på vej i downloadform. Desværre er det netop i billed- og trailerform at Bloodforge gør sig bedst, og så snart du selv tager fat om controlleren, begynder det hele på katastrofal vis at falde fra hinanden.

Bloodforge
Dette er en annonce:

Som de fleste andre moderne spilhelte er Crom sur. Faktisk er han direkte rasende over at være blevet narret til at dræbe sin egen familie af en tarvelig flok guder, som er blevet en smule bange for mandspersonen. Frygten skyldes, at Crom er bedre end de fleste andre til at svinge med et sværd. Faktisk har han gjort det i så lang tid og så effektivt, at han i mellemtiden har fået kælenavnet "The Destroyer", og den slags passer ikke de guder, der gerne vil bevare deres pladser i hierarkiet. Hvis du tidligere er gået på eventyr med en bestemt krigsgud på en anden konsol, lyder det nok mere end en smule velkendt.

Dette er en annonce:
BloodforgeBloodforgeBloodforge

Som det så ofte er set før, er det hele dog blot en hurtig glemt omgang sludder, der fungerer som simpel undskyldning for at banke et konstant voksende antal fjender til benmel. Fra starten gøres dette med et sværd, men senere tilføjes både en hammer og et sæt klør til sortimentet, og alle kan de naturligvis opgraderes. Grundet sit samarbejde med væsner fra underverdenen råder Crom også over såkaldt Rune-magi, der findes i tre forskellige varianter, men alle på kreativ vis gør livet svært for modstanderne.

Der gemmer sig ikke de store overraskelser i kampsystemet, og måske for at simplificere det, har udvikleren sørget for at man i størstedelen af tiden kun benytter sig af A og X-knapperne, som henholdsvis aktiverer hurtige og kraftige slag. Med et enkelt tryk på en af skulderknapperne foretages et undvigende rullefald, og mestrer du disse funktioner er der faktisk ikke nogen større dybde at kigge efter i Bloodforge.

Desværre er det også kampsystemet, der for alvor belyser de fleste af spillets katastrofale fejl, og den største af dem alle får du smidt i ansigtet med det samme. Kameraet i Bloodforge er noget af det værste jeg kan huske at have oplevet siden spilindustrien for alvor tog springet fra 2d til 3d.

Bloodforge

Det flyver tilfældigt omkring Crom, ved aldrig hvor det skal placere sig og ødelægger enhver form for tempo. Når Crom dræber en fjende, zoomer det helt ind på ham, men når han forsøger at ramme en fjende lige foran sig, har det svært ved at stå stille. Er der flere fjender på skærmen, ved kameraet aldrig hvem det skal fokusere på, til trods for at man forsøger at ramme en specifik fjende. Andre gange ses hele spillet pludseligt fra fugleperspektiv, hvis det da ikke lige er fordi at kameraet er i gang med at køre 360 grader rundt om Crom eller blot sidder fast i en mur.

Desværre stopper fejlene ikke der, for kampsystemet lider også under den manglende finpudsning. Således oplevede jeg flere gange hvordan den Rune-magi, jeg havde brugt tid på at opgradere, faktisk slet ikke ramte fjenderne, til trods for at de stod lige oven i den. Det virker også lidt underligt at den eneste måde at genoplade sit helbred på, er ved at finde nogle bonusobjekter som i enkelte baner findes rundt om hvert hjørne, men i den næste er en mangelvare.

Bloodforge

En sidste detalje omkring Bloodforge er også, at det kan gennemføres på cirka fem timer, og at du allerede inden du når den sidste fjende vil have indset, at dette er et eventyr uden nogen form for afveksling. Crom kender kun til at slå løs på fjenderne, og der er hverken blevet brugt tid på puzzles eller andre minimissioner.

Hvorvidt det Bloodforges status som XBLA-titel, der har betydet at der ikke har været flere penge til at arbejde på de åbenlyse mangler, ved jeg ikke med sikkerhed. Man kunne dog frygte det, for det er tydeligt at ambitionerne har været store, hvilket specielt ses i grafikken, der til tider er virkelig flot og unik med dens skitserede-stil og mange detaljer. Crom ligner den slags helt man burde nyde at hjælpe med at tage revanche, men resten af pakken er desværre alt for mangelfuld.

Croms eventyr falder fra hinanden på spektakulær vis så snart kameraet begynder at flakse forvildet rundt, og det betyder at man skal være mere end almindelig glad for genren, for at prisen på 1200 Microsoft Points ikke skal virke som det rene spild.

Bloodforge
05 Gamereactor Danmark
5 / 10
+
Til tider flot grafik, simpelt kampsystem
-
Et helt igennem forfærdeligt kamera, manglende afpudsning, hullet teknik
Dette er en annonce:
BETA +