We are LIVE Streaming

GRTV Game of the Year #1

MUD: FIM MOTOCROSS WORLD CHAMPIONSHIP

En erfaren udvikler giver sig i kast med motocross-sporten, men resultatet er ikke så godt som man kunne have håbet på. Læs anmeldelsen af oplevelsen lige her...

Dengang for lang tid siden, da grafikkort ikke var hvermandseje, og ideen om 3d-grafik stadig kun var noget der primært hørte til i arkadehallerne, var den italienske udvikler Milestone lidt af et unikum. Med deres Screamer-serien gav de nemlig PC'en dens eget svar på Ridge Racer, og anmeldere og fans kunne nærmest ikke få armene ned af bar begejstring. Det er den selvsamme udvikler der i dag, mere end ti år senere er klar med deres bud på et motocross spil, men begejstringen er desværre ikke at finde mere.

Med den komplette titel MUD: FIM Motocross World Championship lægges der ikke skjul på, at man har anskaffet sig den officielle FIM-licens. Skulle man ikke være bekendt med motocross-verdenen, betyder det at spillets baner primært er holdt på europæisk grund, og at motorcross-klasserne udgøres af MX1 (450cc), MX2 (250cc) og MX3 (650cc), hvor det i spilversionen kun er de to første, der er inkluderet.

Alt tyder altså på at udvikleren er gået seriøst til opgaven og har forsøgt at lave et spil, der på realistisk vis repræsenterer sporten. Derfor er det heller ikke uventet, at den første mulighed man bydes på er "Official Mode" hvor man kan vælge at køre et enkelt løb, deltage i special-løb, eller i stedet starte på den officielle FIM-tunering. Flere af sportens største profiler kan vælges som figurer, så er du i forvejen fan af sporten, skulle din viden om både baner og kørere gerne kunne give dig en fordel.

MUD: FIM Motocross World Championship

Siger "Official Mode" dig ikke noget, og vil du hellere sætte dit eget fingeraftryk på spillet, har Milestone også sørget for at inkludere en såkaldt "MUD World Tour" hvilket naturligvis er spillets svar på den typiske karriere-mulighed. Her skal der tjenes penge i spandevis, da det kun er med disse, at du kan låse op for spillets indhold.

Løbene er kategoriseret i såkaldte events, der alle er samlinger af flere forskellige løb og udfordringer. Et typisk event vil eksempelvis bestå af et løb mod kun en modstander, et checkpoint-løb, et almindeligt løb og en "Trick-battle" hvor det ikke gælder om at komme først, men at lave de mest akrobatiske tricks og score så mange points som muligt.

Inden du kommer så langt, skal du dog forenes med at tage kontrollen over en af spillets fire "Heroes" - stereotype personligheder, der her ser ud som var de hevet direkte ud af en tegneserie, som ingen nogensinde har læst. Hver af de fire helte har deres styrker og svagheder i fire forskellige kategorier, og alle kan de styrkes hvis du har penge nok på kontoen. Du behøver dog ikke at bruge kræfter på at finde ud af hvilken helt, der passer dig bedst, for spillet styrer slavisk hvem du får lov til at bruge til de specifikke events.

MUD: FIM Motocross World Championship

Heroes og muligheder betyder dog ikke det store, når du endelig sidder på motorcyklen, for her venter i stedet helt andre overraskelser. I modsætning til hvad man kunne have forventet fra et spil med en officiel licens, står den nemlig på gammeldags arkaderæs, hvor underlag, sving og flyvehop sjældent afholder dig fra at holde speederen i bund.

På trods af sin enorme erfaring med både bil- og motorcykelspil, er noget dog glippet fra Milestone når det gælder spillets fysik, og man føler sjældent at dækkene rent faktisk rammer underlaget. Ligeledes synes spillet aldrig at kunne bestemme sig for hvordan det skal reagere, når man kører ind i forhindringer eller modstandere - nogle gange sker der intet, mens man andre gange fyres flere meter op i luften. Disse problemer giver tilsammen det hele en underlig vægtløs følelse, og man begynder hurtigt at opdage, at tilfældighed spiller en alt for stor rolle i forhold til hvor man ender på sejrspodiet.

MUD: FIM Motocross World Championship forsøger på intet tidspunkt noget originalt, spektakulært eller blot overraskende, og i stedet har man hele tiden indtrykket af, at det har det helt fint med blot lige at strejfe standard-niveauet. Den slags er ikke blot kedeligt, men også skuffende når man tager udviklerens erfaring i betragtning.

6 / 10
+
Udemærkede events, medium-flot grafik, baneudvalget.