COLORS! 3D

Noget så sælsomt som et tegneprogram har sneget sig ind i Nintendo digitale butik, og vi har kigget nærmere på det. Læs anmeldelsen lige her...

Det kunne meget vel have været titlen på et hurtig sammenskruet puzzle-spil, men faktisk er Colors! 3D noget meget mere originalt. Fra sidelinjen har miniput-udvikleren Collecting Smiles nemlig sneget et helt igennem imponerende tegneprogram ind i Nintendos egen online-butik, og sælger det endda til spotpris.

Du kan godt glemme alt om Photoshops professionelle muligheder og dertilhørende skræmmende indpakning, for i Colors! 3D er det hele præsenteret med simple muligheder. Et galleri lader dig kigge dine billeder igennem, "extras" indeholder eksempler på andres tegninger og "help" giver dig et overblik over de funktioner som er spredt ud over konsollens forskellige knapper. Virkelig snedig er også muligheden "Paint with friends" som lader dig og en kammerat male på det samme lærred, hvilket dog forudsætter at I er del af det samme netværk.

Colors! 3D

Udvikleren har sørget for at vedlægge en introduktion, hvor der gives forklaringer på de forskellige værktøjer og muligheder, og har endnu flere af slagsen på deres hjemmeside. Det hele er dog sat så klygtigt op, at man uden at tænke over det har lært det på ganske kort tid, uden at det betyder at det er gået ud over mulighederne.

Med venstre skulderknap fremkaldes en menu hvor farver, pensler, tykkelse og gennemsigtigheden af stregen kan vælges. Det er også herfra man kan vælge at tage et billede som kan bruges som baggrund, eller blot importere et fra dem man allerede har gemt på sin Nintendo 3DS. Den højre skulderknap bruges til at fortryde penselstrøg, og med lidt aktiv brug af den kan man gå tilbage i tiden, skridt for skridt.

Analogsticket bruges til at bestemme i hvilken zoom-faktor du vil male, samt hvilket af de fem mulige lag du vil bruge. Lagene er en kærkommen tilføjelse, som i lang tid har været en essentiel del af de større tegneprogrammer. Med disse har du i sagens natur fem forskellige lærreder at tegne på, som alle ligger forskudt i forhold til hinanden - det ene lag ligger altså foran det andet. Hvis du eksempelvis vil tegne en baggrund gøres dette således bedst på det første lag, fordi alt du tegner på de andre lag sidenhen vil blive lagt oven på dette.

Colors! 3D

Colors! 3D tager dog ideen om de forskellige lag et skridt videre, for grundet Nintendo 3DS-konsollens unikke muligheder, kan de forskellige lag her ses i 3d. Hvis du er dygtig nok, har du altså mulighed for reelt at male i 3d, hvilket med lidt erfaring kan resultere i nogle ret utrolige billeder.

Disse muligheder giver tilsammen et imponerende tegneprogram, men det er de mange små ekstras som udvikleren har afrundet pakken med, der gør Colors! 3D til noget specielt. Eksempelvis optager programmet dine penselstrøg, således at du efterfølgende kan afspille en film, der streg for streg viser hvordan billedet er blevet til. Billedet og denne film kan yderligere uploades til udviklerens online-arkiv, hvor andre kan se dine kreationer og hvordan de er blevet til.

Den slags vidner om et overskud af kreativitet og forståelse af konsollen, og gør Colors! 3D til noget nær det ideelle tegneprogram til en maskine, der hidtil kun er blevet set som en spillemaskine. Mere seriøse brugere vil nok savne flere værktøjer og dybere muligheder. For alle os der alligevel har en Nintendo 3DS med i tasken, er det her fabelagtigt.

Colors! 3D kan købes fra Nintendos digital spilbutik nu, til en pris på 45 kroner. Karakteren her på siden inkluderer ikke de sædvanlige delkarakterer, da Colors! 3D ikke er et spil.

9 / 10
+