N.O.V.A. 3 - NEAR ORBIT VANGUARD ALLIANCE

Master Chiefs nærmeste konkurrent er tilbage på iOS, og Lee fortæller om det nyeste eventyr, der byder på en del overraskelser blandt alt det velkendte.

• Tekst: Lee West

Splitte min bramsejl, det var da en kludedukke-effekt. Sådan lyder nogle af mine første ord omkring N.O.V.A. 3. Ingen hører dem, for jeg er helt alene med min iPad. Måske er det meget godt, for udover at jeg brugte ordet ragdoll, så var der nok også en del flere profaniteter indeholdt i sætningen end gengivet herover. Men fakta er, at det spil der for mange gamere står som de håndholdtes svar på Halo har fået en gevaldig overhaling.

Rygtet var, at Unreal-motoren ville blive brugt til N.O.V.A. 3, da Gameloft havde købt licensen. Men det er nu tydeligt, at de i stedet har brugt erfaringerne fra deres arbejde med Unreal til at forbedre deres in-house-motor så meget, at det ikke længere er N.O.V.A.

N.O.V.A. 3 Near Orbit Vanguard Alliance
Sådan ser det ud på den nye iPad. På eksempelvis iPad 2 er der endda flere effekter. Røgskyer og ild er bare nogle af dem. Den højere opløsning på den nye iPad giver pænere detaljer, men graden af effekter er skruet ned for at sikre en stabil framerate.

Bevares, Kal Wardin er stadig en del af historien, men den foregår et godt stykke tid efter det sidste spil, og denne gang starter eventyret ud på Jorden. Eller resterne af den. Uden at spolere for meget af plottet (ja der er nemlig et plot, og et ret fint et) kan jeg fortælle, at Kal bliver kaldt til San Fransisco, da et terraforming-projekt er gået galt. Stedet vrimler nu med Volterites, som er N.O.V.A.s svar på "de onde". Kals virtuelle kvindelige "hjelm-stemme" er atter engang med som partner, men denne gang i en lidt anden form. Da den omnipotente Prometheus får nys om sagen, ender Kal med at blive sendt på en sand skattejagt på tværs af galakserne for at redde menneskeheden (hvad ellers?).

Efter en hård landing på Jorden, er det tid til at kigge sig rundt. Som anmelder er det sædvanligvis et større dissekeringsprojekt, når ændringer skal opdages fra et afsnit af en serie til en anden. Og hvor det normalt er som at skulle lede efter et par nåle i en høstak, er det denne gang som at finde en lygtepæl solidt plantet i høet. Og ikke bare en normal lygtepæl, men en skinnende, glinsende en af slagsen, hvor lyskeglen farver omgivelserne, mens diskrete rustenrøde slidmærker vidner om bedre dage. Det er virkeligt vanvittigt.

N.O.V.A. 3 Near Orbit Vanguard AllianceN.O.V.A. 3 Near Orbit Vanguard Alliance

Hvor N.O.V.A. 2 var en lidt tegneserieagtig udgave af Halo med en simplere farvepalette, er N.O.V.A. 3 som Crysis blandet med Gears of War og tilsat lidt farvespræl fra Far Cry. Det er mildest talt imponerende. Når det samtidig fyger omkring med effekter, ens udsyn er langt og frameraten er stabil, er det så jeg gisper efter vejret.

Men det er ikke den eneste forbedring. Lydsiden er nemlig denne gang overraskende god. Og her mener jeg ikke bare god, men holy-shit-det-virker-fantastisk-god. Når usynlige fjenders placering kan retningsbestemmes ved at gå efter lyden, og robotlignende væsners skrig kan gøre en Star Wars-fan blød i knæene, så er det fedt. Ja, man kan stadig høre, at der er et stramt budget, men man bliver grebet af stemmeskuespillet, der bestemt har sine øjeblikke. Kal lyder ganske vist stadig som en meget macho-agtig mand, der taler i en dåse, mens Darth Vader lytter misundeligt med fra sidelinjen. Men det er nu engang sådan han lyder, og det er leveret med et leben, som især for Gameloft-spil er uhørt sjældent.

N.O.V.A. 3 Near Orbit Vanguard Alliance

Faktisk er alle figurerne charmerende, og deres dialoger til tider rigtigt morsomme. Som da Kal og en gammel ven har kapret en enorm Mech, og vennen absolut vil snakke om en af Kals gamle flammer. Problemet er bare, som Kal pointerer, at et hav af Volterites prøver at nakke dem, og at snakken derfor måske ikke bør handle om kvinder lige der. Kammeraten spørger naturligvis undrende om, hvad pokker Kal så vil snakke om? Det er macho-bull og det er velleveret og charmerende. Energien der er lagt i stemmeskuespillet smitter af på indlevelsen, og når de ti missioner er ovre, sidder man tilbage med en fornemmelse af at have oplevet et rigtigt fedt action-eventyr.

Det skyldes også at der er forbløffende god variation i omgivelserne. At besøge et ødelagt San Fransisco er i sig selv en oplevelse, der føles frisk i N.O.V.A.-sammenhæng, og når turen så går videre til en enorm ørken-planet (med klar inspiration fra Rage både i fjender og design), for at fortsætte til nærmest Mass Effect-agtige rumskibe over alien-inficerede rumstationer til dødsensfarlige klima-udfordringer på lava-planeter, så er man godt underholdt i de syv-otte timer singleplayer-delen varer.

Som med styringen på både Modern Combat 3: Black Pegasus og N.O.V.A. 2 er udførslen eksemplarisk. Leder du efter ændringer, bliver du skuffet, der er stort set ingen at spore. Med andre ord: singleplayer er så solid som nogensinde, og det samme gælder styringen.

N.O.V.A. 3 Near Orbit Vanguard Alliance

Og derefter er det tid til, hvad der for mange er hovedretten: multiplayer.

N.O.V.A.-serien er et klassisk old-school skydespil forstået på den bedste måde. Det er herligt nostalgisk og forholdsvist simpelt, mens det alligevel har den dybde, der skal til for at holde interessen. Det er Halo blandet med Goldeneye som man husker det (ja, jeg nævner den hellige gral). N.O.V.A. har perks og så mange indstillinger i indhold, at man altid kan finde en måde at underholdes, uanset om det skal ske udelukkende med venner, lokalt eller online. Denne gang kan det foregå med hele 12 spillere på en gang fordelt på seks forskellige lokationer.

Den store tilføjelse er dog nu, at både køretøjer og mechs kan benyttes. Køretøjer er i bedste Warthogs-stil lynhurtige sandbuggies med plads til en gunner, mens Mech-maskinerne er tonstunge sataner med tungt artilleri. Som altid i Gamelofts online-dele kan der optjenes point til perks (lettere våben, bedre radar-systemer, hurtigere reload og alle de sædvanlige typer af fordele). Der er nu også sjovere udstyr som jetpacks at finde i puljen. Alle ting kan optjenes ved normalt spil, og priserne er rimelige. Vil man hellere købe sig til dele af dette, kan det ske for ganske ublu summer (cirka en halvtredser vil en jetpack koste, mens den kan tjenes ind ved at tage cirka tyve kampe, om ikke andet på testtidspunktet).

N.O.V.A. 3 Near Orbit Vanguard Alliance

Som noget nyt er der nu jævnlige turneringer. Vinderen af disse vil blive nævnt på multiplayer-menuen, og der er præmier til de 100 bedste. Det er en rigtig god måde at skabe et community omkring spillet, og sikre at fjenderne er mere end bare anonyme spillere. En række færdiglavede beskeder, der let kan vælges fra en menu, sikrer også at man kan takke for godt spil, anmode folk om at blive i gruppen osv. Smart.

Gameloft viser med andre ord, at de er kongen af multiplayer, og med baner der igen har god variation, og spil-modes der inkluderer stort set alle de klassiske genrer, er der lagt op til god kamp. Capture the Flag, Capture the Point, Free-for-all, InstaGib og Team Deathmatch tæller klassikerne, mens Freeze Tag benytter Kals evne til at fryse fjender og dermed skabe en slags fangeleg spillerne i mellem.

Hvilket bringer mig til sidste del: våbenudvalget. I singleplayer kan Kal som altid skabe trykbølger, fryse og lave bullettime-drab. Repetoiret af våben har fået tilføjet en herlig flammekaster, mens shotguns, raketkastere, granater, bazookaer, sniper-rifler, pistoler og udenjordiske dimser tæller resten af arsenalet. Våbnene har god tyngde og føles rigtige, selvom der dog stadig er en tendens til en smule ubalance i visse våben (våbenudvalget kan indstilles i MP, så problemet er ikke stort).

N.O.V.A. 3 Near Orbit Vanguard AllianceN.O.V.A. 3 Near Orbit Vanguard AllianceN.O.V.A. 3 Near Orbit Vanguard Alliance

Nu er der stort set ikke sagt et ondt ord om spillet i denne anmeldelse, og jeg skal også ærligt indrømme, at jeg har måttet grave godt for at finde kritikpunkter i mobilspillet. For det er jo altså stadig et mobilspil, selvom det nærmer sig en god konsolkvalitet.

Som tidligere nævnt har stemmeskuespillet til tider sine begrænsninger, men det er stadig Gamelofts hidtil bedste indsats på området. Der er også nogle mundbevægelser der ikke er synkrone med lyden, det er dog ikke synderligt ofte.

Jeg savner animationer eller anden form for feedback, der tydelig viser mig, at fjenden bliver ramt. Jeg var i gennemspilningen ude for to gange at sidde fast. Den ene gang fordi jeg fik forvildet mig bag nogle kasser "fordi jeg kunne" og dermed faldt igennem rumskibet. Den anden gang da en dør ikke ville åbne, selvom fjenderne var døde. Med jævnlige check-points var det dog ikke det helt store problem.

De Warthog-lignende køretøjers styring kræver modsat de fede mechs også en del tilvænning, men som altid med Gamelofts titler kan man indstille styringen stort set til ens smag.

Om fremtiden vil byde på samme problemer med hackere, der ødelægger fornøjelsen ved at spille MP med andet end vennerne, er svært at spå om, men Gameloft virker mere opmærksomme på dette problem i denne omgang. Er N.O.V.A. 3 generisk? Tjoe måske, men i langt mindre grad end tidligere. Kal og Co. virker til at have fundet deres egen form, og historien er med en solid finale langt fra dum.

Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at dette er iOS-formatets flotteste skydespil, at singleplayer-delen er solid, og at multiplayer er hamrende sjovt. Hvis du er typen, der går ind og ser Transformers i biffen og går skuffet derfra, fordi der var transformerende robotter med, vil du måske også blive skuffet over, at Kal ligner en generisk supersoldat, at samtalerne er macho-morsomme, at fjenderne ser onde ud og at det er skydeteltsstemning med snotdumme fjender, som råber de samme ti sætninger igen og igen.

Min mening? Jeg er selverklæret N.O.V.A.-fanboy. Og N.O.V.A. 3 har kun slået min kærlighed til serien fast med glinsende futuristiske syvtommersøm.

N.O.V.A. 3 Near Orbit Vanguard Alliance
9 / 10