Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
FacebookFacebook
ANMELDELSE

MINECRAFT: XBOX 360 EDITION

Indie-fænomenet over dem alle indtager Xbox 360. Vi kaster os endnu engang ud i Minecrafts finurlige verden med hele to anmeldelser.

  • Tekst: Lee West

Minecraft er en underlig størrelse. Det er ret ofte ikke engang et spil, og der er ingen slutning. Det er tidsfordriv sat sådan sammen, at man ikke kan meget andet end at elske det. I creative mode kan man hygge sig med at bygge på måder kun virkelighedens LEGO har kunnet overgå. Det er super hyggeligt. I survival får vi tilført et helt andet aspekt til byggeprocessen. Her skal ressourcer findes, værktøjer skabes, dyr slagtes, sulten stilles og zombie-lignende væsener undgås.

Minecraft udkom til PC i form af en alpha-udgave tilbage i 2009, og det var et hit. Det var samtidigt et enormt ufærdigt produkt og først halvandet år senere udkom betaen.

Minecraft
Dette er en annonce:

Da vi sidste år fik en konvertering til iOS og Android, var min anke at man som mobilejer blev snydt. Der var ingen survival-mode. Et enormt begrænset antal byggeklodser, ingen mulighed for at flyve rundt, ingen dyr og fjender og ingen crafting. Denne gang er det lige omvendt.

Minecraft på Xbox 360 har ingen Creative Mode.

Dette er en annonce:

Man kan argumentere for at det ikke er nødvendigt for alle. Det viser Mike med al tydelighed herunder i en glødende positiv second opinion der får hjerte og 9/10. Personligt vil jeg ikke nøjes med et halvt spil. Heller ikke selvom jeg kan indstille sværhedsgraden, så jeg i det mindste ikke dør så ofte.

MinecraftMinecraft

Hele opdagelsesaspektet med at forsøge sig frem, når der eksempelvis skal laves våben, er også undergravet en anelse. Menuen viser nemlig alle tilgængelige typer og deres påkrævede materialer.

Hvor Xbox 360-udgaven brillerer er ved multiplayer. Her kan du spille op til fire på delt skærm. Som to spllere kan du endda vælge hvorvidt skærmen kan deles horisontalt eller vertikalt. Det er let at slutte sig til en ven, når der bygges, og det giver en ekstra dimension til hyggen.

På iOS har vi siden udgivelsen fået tilføjet Survival Mode og muligheden for at flyve i Creative-delen. Da jeg anmeldte gav jeg et fint 6-tal, og i dag ville den karakter let ryge op på 8. Jeg befinder mig denne gang i stort set samme situation. Minecraft til Xbox 360 er godt, det er bare ikke helt nok endnu.

MinecraftMinecraftMinecraft

Med Microsofts tungere godkendelsesproces på patches og udvidelser vil vi nok næppe i samme grad som på PC og iOS bliver overstrøet med opdateringer, men man må da håbe at Creative-delen er i støbeskeen. Det kan jeg dog ikke anmelde ud fra.

Jeg foreslår derfor at du læser videre herunder i Mikes anden mening, efter at jeg har konstateret at Minecraft til 360 er godt og derfor fortjener 7/10.

MinecraftMinecraft
07 Gamereactor Danmark
7 / 10
+
Utrolig frihed, dybde som ingen andre, simpel men smuk æstetik, hæderlig tutorial for nybegyndere
-
Gennemsnitlig lyd, ingen Creative Mode!

Et andet syn

Mike Holmes - GR EU

Som mange andre af dem, der kommer til at downloade Xbox Live-udgaven af {Minecraft}, gik jeg til spillet med friske øjne. Jeg havde en løs ide om hvad jeg var på vej mod, for arven fra PC-versionen er svær at ignorere. Minecraft har udviklet et stærkt og dedikeret community siden det blev udgivet i alpha-form tilbage i 2009.

Den grundlæggende præmis er denne: Du kan bygge stort set hvad du vil, og om natten kommer monstrene frem. Ærlig talt er det en præmis, der ikke rigtigt tiltalte mig. Den lød for vag, for begrænset.

Det viser sig at jeg tog fejl. Jeg er kun en håndfuld timer inde i min Minecraft-oplevelse, og jeg ved allerede at jeg har startet en rejse, der kan vare måneder, måske år.

Tutorialen forklarer det grundlæggende. Fæld det her træ og få tømmer. Skaf nok tømmer og byg en arbejdsbænk. På dette tidlige tidspunkt var jeg ikke overbevist. Jeg gjorde som jeg fik besked på, fældede nogle træer, byggede en arbejdsbænk og stillede den et vilkårligt sted.

Så dræbte jeg en gris. Man skal jo spise.

Jeg fulgte tutorialens instruktioner videre, og skabte nogle værktøjer af træ. Herefter begyndte jeg at mne sten, nok til at bygge en ovn. Jeg placerede min ovn inde i en struktur, og brugte den til at lave noget kul.

Og det var omkring her, at tiøren faldt. En hel verden af muligheder åbnede sig for mig. Jeg indså, at jeg kunne bygge stort set hvad jeg havde lyst til. At gennemlæse craftig-menuerne og se det enorme udbud af muligheder fyldte mig med spænding.

Jeg rundede tutorialen af og satte kurs mod en nærliggende landsby. Mojang (og 4J Studios) byder kun på et glimt hvad der er muligt i de omkringliggende områder. Jeg kunne bygge mit eget slot, eller udhule en enorm grotte, og lave en jernbane til at knytte det hele sammen, eller skjule enorme fælder til at fange bæsterne, der kommer frem om natten. Mine synapser skød i tusind forskellige retninger.

Mit første møde med væsenerne, der hjemsøger Minecrafts månebelyste verden, kom da jeg nysgerrigt kiggede gennem en lille lem i døren til min nye base. Med tiden satte modet ind, og jeg vandrede ud for at se hvad der foregik. Inden længe slentrede et grønt monster op til mig og eksploderede prompte, hvilket åd halvdelen af mit helbred. Jeg løb straks tilbage, og hvis min figur - Steve - havde haft en stemme, havde han skreget som en lille pige.

Om natten bliver det indbydende landskab overrendt af en blanding af ondsindede og farlige skabninger. Hvad end de er fodslæbende zombier, bueskydende skeletter, eksploderende grønne monstre eller enorme edderkopper, er det bedst at undgå dem. Jeg lovede mig selv at vende tilbage og prøve igen, når jeg havde fået noget bedre udstyr. Et træsværd var tydeligvis ikke nok her.

I stedet trak jeg mig tilbage til mit skur og begyndte at grave. Og grave. Og grave. Et kammer kollapsede under mit læ. Min nye kælder havde vist sig. Jeg begyndte at udhule jorden og lave nye rum og passager. Til sidst kravlede jeg op, så jeg kunne komme ud og udforske verdenen udenfor. Det var allerede blevet mørkt, jeg havde brugt en hel dag, måske to, kun på at grave.

Tiden forsvinder i Minecraft. Det er en absorberende oplevelse, en der kræver bare ét minut mere i al uendelighed.

Det beholder den simplistiske skønhed fra pc-versionen. Når man ser dem tæt på, er blokkene skamløst basale, men når de ses som en del af et landskab eller en enorm struktur, bliver den simplistiske æstetik til et smukt syn. Jeg har udforsket et par tilfældigt genererede baner, og nogle af udsigterne var simpelthen betagende.

Lyden er funktionel, men intet mere. Monstre knurrer i mørket, men det er langt fra anspændt. Det bliver hurtigt bare til aftenens lydside. Når man overvejer hvor meget tid, der sandsynligvis vil blive brugt i spillet, går der nok ikke længe før de fleste af jer hører jeres egne playlister.

Manglen på retning var den hovedsagelige anke for pc-spillerne. Mojang overlod dem til sig selv, så de kunne udforske i deres eget tempo. Youtube-videoer og Google-søgninger var den eneste pålidelige hjælp. Xbox 360-versionens tutorial retter op på den situation, og jeg var imponeret over hvordan den kondenserede nogle komplekse instruktioner i starten. Det sænker adgangsbarrieren og er et godt træk for konsoludgaven, der gør hele spillet langt mere tilgængeligt.

Her er co-op, hvor spillere kan dele skærmen eller besøge hinandens verdener og hjælpe med at bygge. Det lyder ikke som den mest spændende måde at spille online, men inspirerer til et niveau at teamwork, der er mere belønnende og tilfredsstillende end næsten alt andet, jeg har prøvet i strategi- og skydespil. Sammen vil I lægge planer, koordinere, bygge og skabe. Det vil være et skift i tempo for mange spillere, men et der nok vil tiltale mange.

Minecraft taler til en bred vifte af spillere. Den kreative frihed, det giver spilleren, er som intet andet. Der er forskellige sværhedsgrader, med en Peaceful-spiltype til dem, der foretrækker en monsterfri oplevelse. Denne mulighed sikrer, at spillet vil kunne nydes af alle aldre.

Det er et spil, der lader dig gøre næsten lige hvad du vil. Du kan gå på eventyr, du kan bygge, du kan arbejde på enorme projekter med andre spillere, du kan grave, du kan endda lave fælder og jernbanenetværk. Omfanget er nærmest endeløst, og kun din fantasi sætter grænser for slutspillet.

Jeg har kun spillet Minecraft i en kort tid, og jeg er blevet overvældet af de oplevelser, jeg har haft indtil videre. Det er en anderledes type spil, et der opfordrer til kreativitet og opdagelse. Det værdsætter frihed og opfindelse over alt andet, og det er derfor, at når du spiller det, vil {Minecraft} sandsynligvis tilfredsstille en trang, du slet ikke vidste du havde.
9/10

Brugeranmeldelser

  • rosen1234
    minecraft er et meget simpelt fænomen du bliver placeret i en verden og så er det fantasien der skal bruges hvad vil du lave er op til dig og den... 10/10
  • Darkstrike52
    Hvad vil du gøre vis du var strandede i et land hvor der ingen var end dig og de dyr og monstre der bor der? Hvor vil du tage hen? Hvad vil du bygge?... 10/10
  • Scorch
    Da jeg lige havde købt spillet tænkte jeg " hvor er grafikken dog helt af h til". Jeg var faktisk lige ved ikke at købe spillet. Kun fordi... 9/10
  • Madsbvoss
    Det er et fantastisk spil som du kan bruge massere af tid på. du kan bruge dagevis bare på at lave dit hus som du gerne vil have det. De bliver ved... 10/10
  • alexander452
    Da jeg første gang så Minecraft, tænkte jeg som de fleste andre. "Sikke noget dårligt grafik". Men da jeg så havde prøvede det viste det... 8/10
  • Setzer
    Minecraft er et af de nyeste bud på et komplet åbent sandkassespil. Rosen har allerede været enorm verden over på trods af at spillet endnu ikke er... 8/10
  • Dont_feed_the_troll
    105 kroner. Man skal kun betale 105 kroner for et spil som man kan spille i dagevis, og som aldrig bliver kedeligt. I har sikkert allerede læst min... 9/10
Dette er en annonce:
BETA +