Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français

Starhawk

Lightbox Interactive blander mechs med rumskibe og kaster det ind i en onlinekrig for 32 spillere. Er det totalt kaos eller en flerspiller-genialitet? Elfving fælder dommen...

Et Warhawk i rummet. Lige siden rygterne om en åndelig efterfølger til Warhawk begyndte at florere, har konceptet virket lovende, og det er med god grund: multiplayer-kampene i forgængeren var en af de første rigtig underholdende onlineoplevelser til den dengang nye Playstation 3. Da jeg starter Lightbox Interactives spil, bliver jeg mødt af de samme fordele som sidst, og endda også nyheder som en kampagne, co-op og sågar indslag med real-time strategispil.

Min Starhawk-rejse begynder med singleplayer-mode. Selvom det ikke er her man finder spillets sjæl, så er det en glimrende tutorial til det, der venter én i spillets multiplayer-del. Kampagnen fortæller historien om Emmett Graves og den eftertragtede men farlige ressource Rift. Dette tiberium-lignende stof er ekstremt eftertragtet, men inficerer desværre mennesker ved for høj eksponering - hvilket resulterede i Starhawks fjender, Outcasts. Emmett er selv blevet delvist smittet af det snotgrønne stof, og vandrer derfor omkring med en krop med et strejf af turkis.

Starhawk

Du skal ikke forvente noget narrativt mesterværk fyldt med forskellige interessante figurer, men i et spil som dette, er det ikke noget specielt stort minus. Allerede i den første bane, en hyggelig og Borderlands-lignende ørkenverden akkompagneret af dejlig langsom guitarmusik, tager det fart i en lynhurtig ørkenracer. Kort efter starten er slaget i gang mod horder af "scabs", som Outcast-fjenderne kaldes, og jeg bombarderer dem med projektiler og granater.

Til at starte med føles det som et hvilket som helst tredjepersonsactionspil, men efter kort tid får jeg mulighed for at hidkalde militærbygninger, betonvægge og forsvarstårne, før angrebet sættes ind. Pludselig er actionspillet blevet ramt af heftigt anfald af real-time strategi.

Bygninger kastes ned fra rummet på en komisk aggressiv måde (stå ikke i vejen), når jeg har valgt, hvad jeg vil "bygge". Jeg opsætter automatiske maskingeværer, der hamrer skud af sted mod angriberne, jeg bygger snigskyttetårne, hvorfra snigskytter (computeren eller jeg selv) plukker fjenderne på afstand og lukker fjender inde med betonvæggene. Når de forskellige konstruktioner er blevet bygget, kan jeg løbe frem til dem, trykke på trekant og flere forskellige muligheder for at opgradere dem. Konstruktionerne betales ved hjælp af Rift, som samles ved at skyde fjender, ødelægge specielle beholdere eller ved hjælp af særlige bygninger.

Starhawk

Efter et par baner lever Starhawk op til sit navn og introducerer rumbanerne. Jeg hopper ind i en mech, der forvandler sig til et rumskib hurtigere end man kan nå at sige "Optimus Prime". Pludselig befinder jeg mig i en mere voksen udgave af Starfox, en fortolkning af rummet, som er herligt farverig og proppet med kulørte power-ups og smukke stjernetåger.

Spilmekanikkerne i rumkampene er både lettilgængelig og dyb, og jeg har det rigtigt sjovt, når jeg undviger missiler og kæmper mod modstanderens rumskibe. Min Hawk er udstyret med et maskingevær med ubegrænset ammunition, klyngebomber, som jeg "låser" på modstanderen, og våben, der passer bedre til brug mod scabs på jordens overflade. Tempoet, kontrollen og følelsen af at være døden fra oven danner tilsammen en rigtig underholdende helhed, og rumsektionerne har uden tvivl været min favoritdel i Starhawk.

Starhawk

Da jeg havde klaret den fem-seks timer lange singleplayer-del, kastede jeg mig ud i de 32 mand store onlinekampe. Det er her, du kommer til at bruge mest tid, perfektionere dine evner og ytre flest forbandelser/jubelråb. Du kan spille den klassiske deathmatch, en capture the flag-mode og Zones, en spilvariant, hvor du skal kontrolle specifikke dele af banen.

Uanset hvilket spiltype du vælger, bliver kampene nogle dejlige kaotiske oplevelser, hvor du har store valgmuligheder hvad angår taktik og enheder. Du kan være strategisk og samle Rift-ressourcer til nye bygninger, lege den ensomme kriger i en Hawk eller trampe fjenderne sønder og sammen med din mechs pladefødder. Inden hvert spawn suser du ned mod jorden i en kapsel som du til dels kan styre - med fordel direkte ned i hovedet på en fjende. Personligt finder jeg det lidt kedeligt at spille som almindelig fodsoldat, når der findes så mange andre sjove muligheder, mens andre finder det underholdende at agere snigskytte fra tårnene eller nedskyde rumskibe ved hjælp af raketkastere.

Starhawks onlinekampe kræver dog en del af den enkelte spiller. Jeg har brugt et respektabelt antal timer online, og jeg kommer til at bruge mange flere, men jeg har stadig ikke helt styr på, hvad der er den bedste strategi, når man vil vinde en kamp. Dette beror både på, at der stadig er ret stille i spillet på PSN, at hver kamp adskiller sig fra den forrige, men måske mest på at Starhawk er et rigtigt dybt spil. Der findes mange muligheder for at eksperimentere, og det skal blive interessant at forbedre sig endnu mere i online-kampene fremover.

I takt med at du spiller og opfylder visse krav, stiger din karakter også i level, hvilket giver dig færdighedspoint. Disse point kan du bruge på forskellige evner til din figur, som for eksempel at generere Rift automatisk. Jeg har ikke mærket nogen ubalance i kampene på grund af disse evner, så for mit vedkommende har systemet fungeret godt og været en god tilskyndelse for at spille videre.

Starhawk

Starhawk har også en co-op-del, hvor du selv og op til tre venner skal forsvare en Rift-beholdning mod horder af scabs. Dette er formodentlig den kedeligste del af spillet, da man kun kan spille ti runder og strategierne for fremgang føles vældig begrænsede.

Samlet set er Starhawk noget jeg kan anbefale til alle med smag for online-krig. Din oplevelse kommer til at variere kraftigt efter, hvad du spiller som, og hvor meget tid du er villig til at investere i et relativt avanceret gameplay. Under alle omstændigheder er der en grundsøjle af variation og kvalitet, der holder hele vejen op igennem bygningen.

Starhawk
Starhawk
Starhawk