Dirt Showdown

Codemasters vil gøre metal skrabende mod metal til en kunstform. Frem for nøjagtig simulation handler det om underholdning. Men fungerer den mindre alvorlige tilgang for serien?

Dirt Showdown er det fjerde udspil i Codemasters' rally-serie, men det skal ikke ses som en direkte fortsættelse af de foregående tre titler. Det "rigtige" Dirt 4 lurer ude i fremtiden, mens Showdown udelukkende fokuserer på de aspekter af Dirt, der blev tilføjet som supplement til det mere traditionelle rally. Altså kan du forvente mere wub-wub, alternativ rock, store events og masser af nærkontakt med modkørerne.

Spillet kan groft deles ind i tre typer konkurrencer, hvoraf de to har optrådt tidligere i serien. Gensynene dækker over rallycross-agtige løb på lukkede baner, så vel som de Gymkhana-afledte Hoonigan-events. Som noget nyt har vi også de ligefremme destruction derbies, der også er den mest underholdende del af hele pakken. I hvert fald som multiplayer-spil.

Dirt Showdown

For mig, der har spillet alle de foregående titler i serien, føles Dirt Showdown umiddelbart en anelse selvmodsigende og overfladisk. På trods af Codemasters' høje produktionsværdier - spillet er visuelt imponerende, og især effekten af skarpt lys mod mørk nattehimmel er fræk - lader spillet til at mangle det der svært definerbare, der giver en lyst til liiige at tage ét løb mere. Bilfysikken er stærkt simplificeret, sværhedsgraden er sat relativt lavt, og selv sammenstødene virker relativt harmløse sammenlignet med for eksempel de benknusende brag i Flat Out.

Karrieredelen bliver ikke hjulpet af det faktum, at en betydelig del af banerne er direkte genbrug fra de to forrige Dirt-spil. Blandt de nye områder er San Francisco, Miami og Nevada, men Showdown besøger også Dirt 3's London, Tokyo og Colorado, såvel som Dirt 2's Baja. Når man vinder løb, låser man op for nye events og tjener penge til køb af biler eller opgraderinger, men det er der ikke noget nyt i. Og jeg var på nippet til gabende kedsomhed, da jeg sprang på multiplayer.

Men multiplayer ændrer oplevelsen fuldstændig. For hvor ræs mod computerstyrede spillere ikke giver den store grund til at hvine af fryd, bliver oplevelsen med levende spillere en vild og kaotisk affære, krydret højlydt banden og svovlen efter sammenstød. Multiplayer byder på spiltyper, der ikke er del af singleplayer, og samtidigt optjener man blære-rettigheder ved at stige i level.

Dirt Showdown

Codemasters har fundet på nogle snedige twists af de gængse regler, så man i Destruction Derby for eksempel ikke vinder ved at være den sidste man tilbage, men i stedet optjener point ved hvert frontalt sammenstød, t-bone og totalskade på modstanderen. Det forhindrer spillerne i at undgå sammenstød tidligt i løbet, og tvinger alle til at knuse så meget metal de kan gennem hele sessionen. I det sidste halve minut gives der dobbelt så mange point for at skabe et klimaks, der kan føre til overraskende spring i placeringer i de sidste sekunder.

Blandt de mere eksotiske om end ikke unikke spiltyper er der variationer af capture the flag og fangeleg. De køres på åbne baner, og ender med at være ret gal underholdning, når otte spillere jagter og smadrer hinanden.

Dirt Showdown

Destruction Derby og Tag nyder faktisk godt af den forsimplede bilfysik, fordi bilerne ikke spinner så let, og i stedet for nøjsom styring kan du fokusere på actionen foran dig.

Det samme kan dog ikke siges om Hoonigan og Races, hvor Dirt 3's mere realistiske køremodel ville have fungeret bedre. Det ville være mere sjov at lave ordentlige drifts i Races, men udskridninger sløver en ned til et punkt, hvor spillets rustne gamle øser ikke kan blive ved med at skride. På den anden side lader Hoonigan-bilerne til nærmest at lave tricks semi-automatisk, så længe du hiver i håndbremsen på det rette tidspunkt.

Dirt Showdown

Det siger sig selv, at Dirt Showdown er rettet mod et helt andet publikum end det traditionelle rally-folk. Det er ren arcade-racing, hvor bremsepedalen kun er en formalitet, og omhyggelig nitrous-brug vil sende dig i front. Hvis spillet er en indikation af, at Codemasters vil adskille fest-rally og "rigtig" rally i hvert sit spor, kunne det føre til væsentligt mere sammenhængende og fokuserede Dirt-titler, der kun knyttes sammen af den nye Racenet-tjeneste. Dirt Showdown er det første spil, der bruger den, og således kan du deltage i community-baserede udfordringer, hvor community'et i fællesskab arbejder sig hen mod et specifikt mål. Du kan også smide udfordringer efter dine venner, selvom systemet ikke er lige så bredt som Need for Speeds Autolog i øjeblikket.

Under alle omstændigheder er Dirt Showdown en god multiplayer-racer. Det lever ikke op til forventningerne i singleplayer-delen, og er ikke videre ambitiøst, men at smadre venner online eller i splitscreen fungerer fint som let sommerunderholdning uden så mange dikkedarer.

Dirt Showdown
Dirt Showdown
Dirt Showdown