Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
FacebookFacebook
ANMELDELSE

MAD RIDERS

Polske Techland tror stadig på ATV-racing og giver genren et forsøg mere med Mad Riders - dog denne gang som download-titel. Hvorvidt det et lykkedes for dem, kan du læse lige her...


Jeg kunne godt tænke mig at flere udviklere brugte Techlands tilgang til problemløsning. Da udvikleren tilbage i 2010 udsendte deres første ATV-racingspil Nail'd, fik det en lunken modtagelse, og her på siden kvitterede Rasmus med et passende 6-tal. I stedet for blot at udsende en marginalt bedre efterfølger året efter, gik udvikleren dog langt mere radikalt til værks. Derfor er det nu blevet til en spirituel efterfølger, der godt nok stadig har en del fejl, men til dels opvejer dem med endnu flere arkade-lækkerier, masser af indhold og et skift til download-titel i stedet for fuldprisspil.

Der bruges ikke mange sekunder på forklaringer eller andet udenomssnak. I stedet bliver man få sekunder efter opstart bedt om at trykke klampen i bund - de sparsommelige ekstra informationer forklares mens løbet er i gang. Farten er høj, mudderet flyver mod kameraet og modstanderne overhales en efter en.

Banerne foregår alle på tropeøer og minder mere om snoende rutsjebaner end noget fra professionelle racerløb. Det betyder naturligvis også, at udvikleren har haft rigelig plads til at lege med deres udformning, hvilket har resulteret i at smutveje, krydsninger og enorme flyvehop er de krydderier, der hyppigst bruges til at holde opmærksomheden fanget.

Mad Riders

Som man kunne forvente er det hele også underbygget med et turbo-system, der oplades ved at du foretager tricks som powerslides, rotationer og dets lige. Hvis lidt slinger i valsen ikke lige passer til kørestilen, kan man også vælge i stedet at indsamle de røde turbo-ikoner som er spredt over alle banerne, og faktisk ofte viser sig at pejle dig mod den hurtigste vej gennem den pågældende bane.

Den blanding af trick og turbo-system er efterhånden forventet af enhver arkade-racer, men Mad Riders tilføjer lidt ekstra ved løbende at udvide systemet. Efter at have vundet et par løb bliver der eksempel lige pludseligt tilføjet målzoner efter mange af flyvehoppene, som man kan satse på at ramme og på den måde inkassere mere turbo til tanken.

Senere overrasker Techland også ved at have lånt genvejs-systemet fra det spektakulære Split Second. Således kan man opsamle tre blå ikoner, der hver kan bruges til at åbne op for en særlig smutvej på den pågældende bane, eller aktivere specielle opladnings-zoner hvor der gives lidt ekstra turbo.

Mad Riders

Man kunne forledes til at tro at skiftet fra fuldprisspil til download-titel havde betydet, at det meste af indholdet var blevet sparet væk, men sådan foregår det heldigvis ikke i Mad Riders. I stedet er der blevet fyldt på med mere en 40 forskellige baner, samt et par særlige udfordringer du godt kan forvente at skulle give et par forsøg for at gennemføre. Dog er der blevet snydt en lille bitte smule, for de fleste af banerne genbruger segmenter fra tidligere baner, således at det er svært at blive klog på præcist hvor mange komplet individuelle baner spillet egentlig indeholder.

Langtidsholdbarheden får også et ekstra spark i den rigtige retning gennem et erfaringspointssystem, hvormed man løbende åbner op for nye ATV's og udsmykning hertil. Desværre har udvikleren ikke helt formået at balancere systemet, og man vil hurtigt opleve at enkelte løb på det nærmeste ikke kan gennemføres, medmindre man har åbnet op for den rigtige ATV. Den slags betyder, at man må gentage tidligere løb alt for mange gange for at indtjene erfaringspoints, og det er naturligvis ikke særlig sjovt.

Skulle man i stedet ønske at race mod menneskelige spillere er det også muligt, og Mad Riders indeholder muligheden for at køre mod 11 af slagsen på samme tid. Race-muligheden siger sig selv, mens der i Arena skal jagtes mål i store åbne baner, og der i Perfectionist skal sættes omgangstider på en måde, der synes lånt fra Trackmania. Det fungerer alt sammen gnidningsløst og er ganske let at komme i gang med, men ingen af de tre forskellige muligheder er specielt sjove eller gør noget man ikke har set før.

Mad Riders

Med alt dette indhold og solide rødder i arkade-genren er det ærgerligt, at Techland ikke har formået at balancere det hele bedre. Alt for ofte oplever man således, at man på et splitsekund og nærmest tilfældigt går fra at være nummer sjok til nummer et i feltet, og ligeledes også omvendt.

Andetsteds fyldes der endnu mere tilfældighed ind i oplevelsen, ved at banerne ganske simpelt bliver for rodede. Spillets ønske om konstant at foregå i en afsindig fart, men manglende villighed til at give en indikation om hvor det næste sving befinder sig, resulterer i at man alt for tit pludseligt kører ind i en væg, hvilket kun bliver mere og mere frustrerende når der skrues op for sværhedsgraden.

Der er ingen tvivl om at det er imponerende hvad Techland er villig til at give dig for 800 Microsoft Points, og lur mig om der ikke er mange andre udviklere der ikke ville have tænkt to sekunder over at udgive dette som et fuldprisspil. Desværre betyder masser af indhold ikke at det alt sammen er godt, og den polske udvikler bliver simpelthen nødt til næste gang at tænke lidt mere over sammensætningen, hvis spillet skal leve op til sit fulde potentiale.

07 Gamereactor Danmark
7 / 10
+
Masser af indhold for pengene, simpelt at gå til, udmærket grafik og høj fart
-
Balancen er slet ikke på plads, at gentage de samme baner er sjældent sjovt, alt for tilfældigt

Et andet syn

Lee West

Beskidt og alligevel lidt trancet elektronisk musik drøner ud af højtalerne. Beatet kæmper om at overgå de vanvittige sving, bakker og overraskelser som kommer mod mig med en lige så vanvittig hastighed. Jeg er vild med den rå lyd og jeg er vild med farten. De første mange gange en bane tages er det som at spinde et lykkehjul. Man ved aldrig hvornår pokker den drejer og overrasker. Tiden er sjældent til at kigge efter tegn eller skilte. Det er rent kaos. Rent old-school pineri.

Således kan Mad Riders beskrives. Vil du hellere have spiltitler vedhæftet oplevelsen, så er det som når Burnout 3 møder Pure møder Split/Second. Vil du længere tilbage i tiden, så er det Hydro Thunder der plasker i hjørnet. Og endnu længere tilbage er der aner af SSX og Wave Race. Med andre ord: fed arcadestemning og meget mindre fairness og realisme.

Mad Riders er på alle måder et adrenalinsus. Også mod vennerne online. Vil du hellere spille en omsigsgribende karriere, kan du gøre det. Du kan finpudse din racer, din kører og naturligvis vælge mellem et hav af farver og skins. Senere i banerne bliver det også et spørgsmål om at være bevidst om køretøjets styrker og svagheder. Men aldrig uden at glemme hovedfokus: arcade-ræs og fart.

Når man sigter efter boost-tegnene eller lige klemmer et ekstra trick ind, mens man er i luften, så er det altsammen med en ting i mente: fart. Mad Riders har masser af fart og i det hele taget overraskende meget af alt for en download-titel.

I det hele taget er det befriende at se tilgangen til styring, menuer og spilmodes. Der er masser gemt under en strømlinet og enkelt brugergrænseflade. Det er dejligt forfriskende i en tid, hvor titler bliver stadig mere komplekse at navigere rundt i.

Modsat Thomas har jeg ikke så meget imod den kaotiske stemning, eller at skulle låse bestemte køretøjer op og jeg elsker sanseløs arcade-ræs. Her føler jeg at alt det gode fra den gamle spilskole er med. Også selvom det kan føles uretfærdigt de første par gange. Derfor skubber jeg den lige en tand længere op på skalaen og kan kun konkludere: køb det hvis du savner fart og arcade-stemning. Det er rigtigt godt.

8/10

Brugeranmeldelser

  • Mike JezZ
    Mudder bliver kylet rundt i luften og lugten af brændt gummi er tilstede. Techland har med "Mad Riders" vist, at det aldrig har været... 7/10
BETA +