Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
FacebookFacebook
ANMELDELSE

VIRTUA FIGHTER 5: FINAL SHOWDOWN

Sega giver endelig Virtua Fighter-serien et nyt forsøg og denne gang som download-spil. Vi har anmeldelsen klar lige her...


Man må undre sig over at det har taget Sega så lang tid at finde Virtua Figther-serien frem fra gemmeskuffen. Den japanske udvikler har ellers haft rigeligt travlt med at overveje nye kapitler til nogle af succeserne fra deres enorme bagkatalog, og specielt Sonic må efterhånden være et træt pindesvin med aldeles slidte løbesko.

Dengang for alt for lang tid siden, var det Virtua Fighter, der sammen med Tekken var med til at overtale kampspillene og deres fans til at glemme alt om pixels og i stedet tro på en fremtid fuld af polygoner. Forskelle var der dog allerede dengang, og mens Namco altid har været glade for at basere Tekken-serien på heftigt knaptrykkeri, var Sega i stedet meget mere interesserede i en langt mere minimalistisk tilgang til genren.

Denne alternative tilgang mærkes i dag tydeligere end nogensinde før. Siden Capcom for alvor genstartede kampspils-genren med Street Figther IV, har den nemlig primært budt på spil, der for hver nyt kapitel har skruet yderligere op for tempoet, kombinationerne og kaosset. Virtua Fighter 5 er til sammenligning afmålt, dybt og helt sit eget.

Virtua Fighter 5: Final Showdown
Dette er en annonce:

Enhver spiller af den nye download-version bør starte med at begive sig igennem de forskellige træningsmissioner, hvor spillet let og hurtigt giver dig en gennemgang af de forskellige figurer, samt forklarer hvilken effekt de forskellige angreb har. Det føles på det nærmeste som at modtage en afgiftning. Her er ingen super-angreb, ildkugler eller uendelige kombinationer, for de er alle droppet til fordel for et fokus på timing, positionering og modangreb.

At kalde Virtua Fighter 5 for et realistisk kampspil ville være en løgn, men sammenlignet med det meste af, det vi fans af genren har haft snurrende i konsollen de seneste år, minder det her betydeligt mere om reel kampsport. Netop dette er et tema, der også kendetegner de 19 inkluderede figurer, for de repræsenterer hver deres egen kampsport som for en gangs skyld er tillagt mere vægt end blot at være et andet ord for en bunke forskellige tricks.

Virtua Fighter 5: Final Showdown

Spillets dybde er ikke umiddelbart til at få øje på, hvilket ikke mindst skyldes den minimalistiske styring, der kun benytter sig af tre knapper - blokade, slag og spark. Det er dog netop ved at eliminere de lange kombinationer af knap-kommandoer, at Sega i langt højere grad lader spilleren fokusere på bevægelse og afstanden i forhold modstanderen.

Spiller man den hurtige El Blaze, skal man hele tiden holde sig i bevægelse og ramme med et par spark og slag, inden der igen skal skabes afstand til modstanderen. Har man i stedet valgt Taka-Arashi eller Wolf Hawkfield, skal der være styr på paraderne, således at man kan komme tæt på modstanderen og gribe fat i dem. Det hele afhænger i en ekstrem grad af timing, og det forekommer straffende indtil man begynder at forstå hvordan det hænger sammen.

Virtua Fighter 5: Final Showdown

Desværre har Sega sparet på næsten alt andet end selve kampsystemet. Således er udvalget af forskellige spilmuligheder ekstremt begrænset, og udover de forventede "Arcade" og "Time Attack"-muligheder er her kun blevet plads til den såkaldte "Title Mode", hvor forskellige delmål i kampene skal opfyldes.

Det er desuden uforståeligt, at man ikke blot har givet spillets grafik en minimal opdatering, for figurerne ser underligt udetaljerede ud, og mangler stort set alle den slags detaljer man forventer af et moderne spil i dag.

Det er heldigvis muligt at søge modstand online, men også her tilbydes der kun de mest basale muligheder, og altså skal du ikke forvente meget mere end den mest basale kampopsætning.

For de 1200 Microsoft Point som Virtua Fighter 5: Final Showdown koster, får man et decideret anderledes kampspil med en dybde og et kampsystem, som gør at det stadig kan blande sig med de bedste. Resten af pakken halter dog gevaldigt, og derfor ender spillet med kun at kunne anbefales til alle de, som præcist ved hvad de har i vente.

07 Gamereactor Danmark
7 / 10
+
Dybt og orignalt kampsystem, masser af timers spil, simple træningsmissioner
-
Mangler indhold, kedelig grafik og dårlig lyd
Dette er en annonce:
BETA +