RATCHET & CLANK TRILOGY

Rotten og robotten er tilbage med en HD-opsamling og vi har haft den gennem maskineriet. Læs anmeldelsen lige her...

Hvis du går arkiverne igennem her på Gamereactor, vil du bemærke at mit navn står skrevet ud for størstedelen af de anmeldelser der er lavet af Rachet & Clank-serien. Det er der en ganske simpel grund til, for mens resten af redaktionen i sin tid valgte at kaste sig over Jak and Daxter eller måske endda Sly Racoon, var det blandingen af humor, sjove våben og masser af action der betød, at jeg havde svært ved at give slip på rotten og robotten.

Derfor er der heller ikke nogen grund til at pakke det yderligere ind, for er man før blevet fanget af Insomniacs populære blanding af platformspil og skyderi, er Ratchet & Clank Trilogy lidt af en perle.

Vælger man at prøve spillene i kronologisk orden, vil man også starte med pakkens dårligste spil. Som sådan er der ikke noget galt med det første Ratchet & Clank, men seriens kraftige udvikling betyder ganske enkelt, at det hele virker en smule langsommeligt.

Ratchet & Clank Trilogy

I modsætning til hvad man kunne forvente, handler historien i det første spil faktisk mere om Clank end om Ratchet. Således er det Clank, der stikker af fra den fabrik hvor han er blevet produceret, for at søge hjælp til at redde galaksen. Egentligt er det Captain Quark han søger, men da han på vejen støder på Ratchet, danner de to et makkerpar der ender med at blive galaksens redning.

I Ratchet & Clank 2: Locked & Loaded bemærker man hurtigt mange af de forbedringer, som i sin tid adskilte efterfølgeren markant fra sin forgænger, og som senere delvist skulle komme til at definere serien. Den mest markante forbedring i forhold til det første spil er således, at de mange våben nu kan opgraderes, og at Ratchet selv også kan blive stærkere ved at besejre fjender.

Historien fylder også mere i afsnit to, og handler denne gang om hvordan duoen bliver rekrutteret af den løjerlige Abercrombie Fizzwidget til at redde hele galaksen. Et par plot-twists og en altid rundtosset Captain Quark gør dog, at man får lyst til at blive hængende fra start til slut.

Ratchet & Clank Trilogy

Opsamlingens absolut bedste spil er dog Rachet & Clank: Up Your Arsenal, der måske bedre end noget andet spil i serien byder på en balanceret blanding af sjove opgaver og opgraderinger. Banedesignet er stærkt allerede fra starten, de mange våben kan nu opgraderes i adskillige niveauer og så sidder humoren lige i skabet, hvilket ikke mindst skyldes at dette er spillet, der introducerer Dr. Nefarious - seriens utvivlsomt bedste superskurk.

Ratchet & Clank Trilogy

Resten af HD-opsamlingen indeholder de efterhånden standerisede bonusser, som muligheden for at spille det hele i 3d, en billedhastighed der nu er låst til 60 billeder i sekunder, samt naturligvis Trophies. Jeg savner stadig lidt ekstra som eksempelvis en "Making of..." eller konceptbilleder og den slags, men det er altså endnu ikke noget der har fundet vej til disse HD-opsamlinger.

Ratchet & Clank Trilogy byder ikke på nogen overraskelser, og har man købt en af de tidligere HD-opsamlinger ved man præcist hvad man får her. Ikke desto mindre er de tre spil alle fornøjelige, overraskende flotte og enormt spilbare, hvilket gør dette til lidt af en lækkerbisken for alle fans af serien.

8 / 10
+
Masser af indhold for pengene, lettilgængeligt, Up Your Arsenal er alle pengene værd i sig selv