THE AMAZING SPIDER-MAN (MOBIL)

Endnu et spil med Spider-Man anmeldes. Lee har denne gang kigget på mobiludgaven af den adrætte superhelt.

• Tekst: Lee West

Bemærk dette er anmeldelsen af mobilspillet testet på Huawei Mediapad, Samsung Galaxy Note, iPhone 4s samt den nye iPad. Konsolanmeldelsen finder du ved at klikke her. Har du allerede læst anmeldelsen af Beenox' konsolversion af The Amazing Spider-Man kan du starte med at læse efter første billede i denne anmeldelse.

Spider-Man har været igennem en del siden han i tredserne optrådte som bifigur i et tegneseriehæfte med minihistorier. Meget er sket med helten siden dengang, og selvom vi i nogle år måtte trækkes med en Hollywood-udgave af Parker i form af Tobey Maguire, og leve med at Mary Jane åbenbart var den eneste kvinde i flødebolleudgavens liv, så ulmede noget i horisonten. Det er derfor befriende at Andrew Garfield nu tager rollen i et reboot af filmene. Her er en knægt, der driver af irriterende kæk teenageånd og som samtidig rent faktisk ligner Peter Parker. Og med mekaniske netskydere fremfor det der genetiske fis. Og Gwen fremfor Mary (sådan som det startede). Og så ligner Emma Stone jo endda Gwen Stacy. Yay. Endelig lidt fremgang for Edderkoppen.

Det er nemlig hårdt at være tegneseriehelt. Og svært at vide hvilket ben man skal stå på. Når det kommer til spil, er det tilsvarende kompliceret. Spider-Man har optrådt i så mange spil af varierende kvalitet, at Spider-Man ikke længere er garanti for god underholdning.

The Amazing Spider-Man (mobile)

Spider-Man 2 imponerede de fleste med solide spilmekanikker, Spider-Man: Total Mayhem viste at man kunne lave en god mobiludgave også. Med Spider-Man 3 begyndte korthuset at ramle, og med Friend or Foe styrtede det sammen. Udvikleren Beenox fik hevet lidt respekt sammen med Shattered Dimensions, der leverede god underholdning med Spider-Mans mange alternative udgaver.

Netop Gamelofts Spider-Man: Total Mayhem var en rigtig solid spilmatisering af tegneseriesuperhelten. Og derfor er forventningerne ganske høje da de står bag endnu et Spidey-spil. Denne gang loves der endda en stor åben verden i 3D med fantastisk grafik. Det er hvad der loves, og et godt stykke af vejen holder det også.

The Amazing Spider-Man (mobile)The Amazing Spider-Man (mobile)

Det første gode tegn er at udvikleren har beholdt stort set samme kampmekanikker som i det fortrinlige platformspil Total Mayhem, denne gang foregår det bare på Manhattan med filmens plot som baggrundskulisse. Her møder vi Dr. Connor og i særdeleshed Lizard som er den kommende films store skurk.

Efter en rigtig laber tegneserieintro går spillet i gang. Og allerede fra starten står det klart: en mobil enhed er endnu ikke velegnet til et sandkassespil, hvor der modsat GTA og Gangstar skal være fart over feltet og langt til jorden. Ikke fordi det er en katastrofe at se på, det er nærmere som at tage et gensyn med det første Prototype spillet på en low-end PC. Et sløret Manhattan fyldt med gule taxier, grimme teksturer og masser af pop-up (indsæt selv joke om tegneserier vs. pop-up-bøger her).

Men er der en ting Prototype og livet som spilanmelder har lært mig, så er det at man ikke skal skue hunden på hårene. At den nye iPad har så latterlig høj en retina-opløsning, at der skal skæres så mange hjørner af krævende spil, er et faktum. Jeg skifter derfor til den mindre iPhone 4s og her er resultatet straks pænere. Det samme gør sig gældende ved Android-minitabletten fra Huawei. Det er først ved Samsungs Galaxy Note at det hele fungerer sådan rigtigt tilfredsstillende. Bevares det er ikke ultrakønt, og frame-raten er stadig ret sølle, men der er en langt mindre grad af fnidder, hakken og poppen i denne udgave. Farverne står bedre og frameraten virker langt mere solid end især iOS-udgaverne.

The Amazing Spider-Man (mobile)

Ved nærmere eftersyn virker det om om, at det er de samme folk, som lavede udgiverens Backstab. Om ikke andet lider det af nøjagtig samme fejl: hæderligt stemmeskuespil spoleret af kloner der ikke bevæger munden når de snakker og alt andet end inspirerende karakterer.

Fælles for alle udgaverne er dog at animationen af Spider-Man er utrolig flot. Vanvittig flot faktisk.

Det er let at se, at Gameloft har håbet på at kunne imponere med en så levende figur, at de flade kulisser ikke skærer så meget i øjnene. Og det lykkes faktisk og endda ganske godt. Det er heldigvis langt mere til at leve med kulisserne når først historien ruller og fjenderne jagtes. Det er ligeledes hamrende imponerende at se noget så krævende som et hurtigt sandkassespil køre på en mobil. Lige indtil man fejler fordi billedet hakker.

Som du nok har bemærket er mine første indtryk en blandet pose af suk og glæde. For et eller andet sted er det fantastisk at se noget så krævende få et hjem på mobilen, på den anden side er det let at se hvor, der er klippet hjørner, og hvorfor det ikke helt fungerer.

Men som jeg indledte med at konstatere: man skal ikke skue hunden på hårene. The Amazing Spider-Man gør nemlig også nogle ting rigtig godt. De førnævnte animationer gør en del for indlevelsen, og der ser umiddelbart ud til at være nok af bandemedlemmer der skal trynes sideløbende med hovedhistorien, hvis man bare vil lalle rundt og tæske løs i jagten på erfaringspoint. Disse point kan fordeles ud på en lang række evner, vil du skyde hårdere, lave vildere spark, holde til mere eller løbe stærkere sker det ved at fordele dine optjente point på fem forskellige katergorier med et dusin evner i hver.

Du kan også skøjte Manhattan tynd efter penge, der ofte kan findes i form af edderkoppesymboler. Disse kan bruges i din lokale edderkoppebutik. Her kan man eksempelvis købe den sorte edderkoppedragt, man kan anskaffe sig et kamera, så der kan knipses billeder i spillet, og så er der en lang række potions og buffs til når modgangen bliver for hård.

Som med Activisions spilmatisering bydes der også på evner der kan opgraderes, web rush-mekanikker, magisk spind der hæfter i luften og Manhattan med Central Park og hvad der ellers hører sig til. Stemmeskuespillet er hæderligt, musikken som lånt fra Inception-filmen og historien til at leve med.

Modsat Beenox' gode konsoludgave virker det dog til at Gameloft-udvikleren har haft travlt under skabelsen af den mobile Spider-Man.

Masser at mindre bugs plager samtidig spillet. Selv en simpel ting, som at følsomheden i styringen kan justeres, mangler. Man kan dog flytte knapperne rundt. Og så tager grafikken et underligt skift en tre gange i løbet af spillet. Fra rene farver, til underligt støvede og mere realistiske farver, tilbage til en mindre farveeksplosion. Det virker så underligt usammenhængende, og som om flere hold har arbejdet på hver deres del, og det er blevet klippet sammen til sidst. Og det er gennemgående for hele oplevelsen.

Et godt stykke inde i hovedhistorien introduceres Metal Gear Solid-lignende mekanikker som fint afbræk i de mange slåskampe. Efter en ret underholdende køretur på toppen af en lastbil, skal stealth-delen foregå til fods. Fjender med de her sædvanlige "opmærksomhedskegler" står naturligvis vagt. Bliver du opdaget stiger et opmærksomheds-o-meter, men selv under et sekund efter at du er opdaget, kan du stille dig lige bag fjenden, og så er alt glemt. Alzheimer-øglevagter. Jojo, dén var ny. Til gengæld er der kælet for musikken i de her sekvenser (ligesom det er tilfældet i resten af spillet). Det er dog svært at juble.

The Amazing Spider-Man (mobile)

Alligevel er der tider, hvor man morer sig fint. Som når der skal surfes efter en skurks bil, eller kvinder i nød skal reddes. Når indbyggere skal beskyttes mod Lizards skumle planer. Når ambulancer skal indhentes og skurke tæskes. Selv når vagter skal skræmmes ved heftige flyveture, laseralarmer skal undgås og fjender skal stoppes i heftige bosskampe er der også sjov at spore. Hvis man elsker udfordringer vil mængden af "hop 15 gange eller nak 10 fjender med special move"-opgaver sikkert ligeledes begejstre. Om ikke andet kan man snuppe dem som et ekstra krydderi mens man følger hovedhistorien for lidt ekstra point.

Faktisk er der rigtig mange gode ting gemt i pakken, det er dog alt for ofte afløst af et meh-øjeblik som øjeblikkeligt punkterer spilleglæden. Det er virkelig en skam.

Jeg kvitterede med 6 ud af 10 for Gamelofts Backstab i sin tid, og alligevel endte jeg med at spille det langt mere end forventet efter anmeldelsen var skrevet. Jeg har på fornemmelsen at det samme vil ske her især på Samsungs Galaxy Note.

Mest af alt fordi en sandkasse og Spider-Man på en håndholdt enhed til tider er ganske sjovt. Måske det derfor også kan underholde dig. Forvent bare ikke meget mere end The Decent Spider-Man. Amazing finder du på konsol.

The Amazing Spider-Man (mobile)
6 / 10
+