ZOMBIE HQ

Hvad sker der hvis man kombinerer dukkehuset The Sims med zombie-slagteren Dead Nation? Sådan cirka virker tanken til at have været bag Oxford-baserede Rebellions nyeste iOS-spil

• Tekst: Lee West

Rebellion er især kendte for at have lavet Aliens Vs. Predator, NeverDead og Sniper Elite til PC og konsoller, men mobilspil er ikke hvor man ser udviklerens navn poppe op normalt. Og det er faktisk en skam. Især hvis man skal kigge på, hvad udvikleren har fået kogt sammen med Zombie HQ.

Her tager du rollen som en ung fyr, der har barrikeret sig på toppen af et højhus i en storby fyldt med udøde zombier. Har du spillet Left4Dead, ved du hvilke typer du kan forvente: de stavrende langsomme, de hurtige springere og de fede selvmordsbombere.

Der er dog et twist på dette zombiespil. Ikke alene er det en top-down-shooter, det er også en freemium-titel og så er det modsat så mange andre af den slags fyldt med gode ideer og sjovt indhold. På dine missioner optjener du pengesedler og guld der kan bruges på at opgradere udstyr og indkøbe møbler. Nu er det jo freemium, så Rebellion vil mægtig gerne have dig til at købe udstyr eller zombiepenge for rigtige penge. Men faktisk er det ikke så anmasende at det ødelæger spiloplevelsen.

Zombie HQ

De såkaldte lyn er hvor du kan blive stoppet i at nyde spiloplevelsen indtil du får opgraderet dit tag med alskens boostere. Lynene popper op hver femte minut, og du bruger typisk mellem 4-7 lyn (ud af 10-30 afhængigt af din figurs niveau) på en mission, så hver time kan du spille uden problemer (og endnu oftere hvis du får det rette udstyr indkøbt for spillets penge). Resten af tiden kan du bruge i din taglejlighed. Her kan du heldigvis også udsmykke med alt fra cykler til mobile toiletter. Når du først får købt disse kan du opnå mere spiltid en gang i døgnet ved at benytte dem. Ganske fikst og endnu en måde at levere en gulerod.

Når du ikke lader op i lejligheden bydes der på små top-down-missioner, hvor du enten skal reparere barrikader, redde mennesker fra hungrende zombier, samle udstyr eller gå på jagt i byens containere. Det er små korte missioner der er perfekt egnede til fem minutters hurtigt spil.

Zombie HQZombie HQZombie HQ
Zombie HQ

Du starter ud som lidt af en stakkel i beskidte jeans med plaster på armene. Et kedeligt våben og et baseball-bat med søm og pigtråd er hvad der holder dig i live (bare rolig: våbenudvalget er stort). I dit hovedkvarter har du en gammel radio (der leverer bonusmissioner), et støvet bord med et stort kort (hvor du vælger dine normale opgaver), en enarmet tyveknægt (hvor du kan gamble dine Zombie Dollars - Zollars for bonusser) og så har du ellers en stor dejlig penthouse lejlighed (direkte på taget med udsyn til nattehimlen og den ødelagte storby).

Zombie HQZombie HQ

Netop den store lejlighed er hvor The Sims-delen kommer i spil. Rebellion har ganske enkelt været superkreative med indholdet, der tæller poolborde, din bedste ven Barry (en olietønde), dansende blomster, designerborde og meget mere. For selvom man har overlevet dommedag og er blevet ravende sindssyg, kan man jo godt bo pænt.

Dit udstyr kan ligeledes opgraderes med alskens opfindsomme (og mindre opfindsomme) våben og klæder. Spartaner-kostume, ishockey-maske, politiuniform, motorcykeljakke, flammekastere, autokanon og meget mere. Det lækre er, at det for alvor virker som om at alt udstyret er blevet fundet på gaden. I det hele taget er det godt gået hvor godt Rebellion får ramt oplevelsen af at være en af de få overlevende i en enorm storby raseret af zombier.

Med en indgangspris på gratis, er det bare at suse afsted og hente Zombie HQ til din iDims.

Zombie HQ
8 / 10