TONY HAWK'S PRO SKATER HD

Efter et par skuffende ture på ramperne er Tony Hawk-serien gået tilbage til sine rødder. Vi ser om opskriften stadig holder.

Brækkede ben, arme, ribben og kraveben ville nok bare være et lille udsnit af diagnosen, hvis mine fejltrin den første halve time med Tony Hawks nyeste foregik i den virkelig verden. Heldigvis har jeg kun oplevet grimasser og krummede tær når manden på skærmen har væltet omkring.

Tony Hawk Pro Skater HD er en cocktail af de tidligste Tony Hawk-spil, og består af det ganske simple arkade-gameplay som gjorde det legende let at komme i gang med.

Tony Hawk's Pro Skater HD

Hvis du vil køre rundt alene, starter det i karriere-delen af spillet, hvor du vælger en skater. Du kan gå efter et åbenlyst valg som f.eks. Tony Hawk, eller du kan tage tørnen som din Xbox Live avatar. Derefter er der ikke andet at gøre end at spille bane efter bane for at låse op for de næste baner, der så kan spilles i både karriere, men også de andre spil-typer. I hver bane bliver du stillet en række mål, der skal klares indenfor tidsrammen: få flest mulige point, saml bogstaverne i SKATE, find den skjulte DVD. Mål der vil virke bekendte for folk, der spillede de gamle spil. Det er dog ikke nødvendigt at løse alle mål for at avancere, så hvis man har lyst til at komme videre til en anden bane hurtigt, kan man bare holde sig til sine styrker og så klare de mål der passer til.

Udover karrieren kan man køre i sit eget tempo i Free Skate, en god idé hvis man lige vil se hvad der foregår på en ny bane. Man kan samle forskellige himstregimser i Hawkman eller min personlige favorit, Big Head Survival Mode. I Big Head Survival Mode vokser dit hoved i et voldsomt tempo og kun ved at vise skate-guderne nogle fede moves vil de lukke lidt af luften ud af dit kranie. Hvis du ikke formår at imponere, springer dit hoved som en ballon, og ud vælter konfettien.

Tony Hawk's Pro Skater HD

Jeg er ikke ubekendt med at bebrejde spil først, og mig selv derefter hvis jeg gør noget dumt. I et spil med dårlig styring kan det måske forsvares, men jeg er mest af alt bare en dårlig taber når det kommer til den slags. I Tony Hawk Pro Skater HD må jeg dog tage mine utallige styrt på egen kappe, for her fungerer styringen som den skal. Hvis du ved hvad du går ind til, kan du få spillet til at makke ret langt det meste af tiden, og hvis du som mig har kysset asfalten lidt for ofte, ved du også hvor skylden ligger.

Genskabelsen af de gamle baner er udover en ny gang maling og mere smukke omgivelser noget nær lige efter bogen. Så hvis der sidder nogle derude, der har haft den optimale rute til storcenteret gemt i baghovedet i alle disse år, kan de med ro og mag køre afsted. Spillet tager sig i det hele taget godt ud, hvis der er nogle større mangler er det ikke noget man lægger mærke til.

Tony Hawk's Pro Skater HD

Musikken er også så vidt muligt holdt i samme stil som tidligere, dog med udskiftninger af en hvis grad. Hvorfor listen med numre er så kort, er dog et mysterie for mig. Om det er af frygt for at skræmme puristerne væk ved at fylde på med nye sange, ved jeg ikke. Hvad end begrundelsen er, er det lidt tyndt i mine øjne. Eller ører, i dette tilfælde.

Man kan naturligvis også spille mod andre, dog var der i min tid med spillet ikke andre bræt-ryttere tilstede, så hvor godt det fungerer kan jeg ikke rapportere om.

Tony Hawk's Pro Skater HD

Jeg kan helt sikkert se idéen med et fint, nypoleret Tony Hawk spil. De sidste par udbud fra Activision på denne front har været store skuffelser for alle parter. Jeg har også moret mig med spillet, selv med mine yderst gennemsnitlige egenskaber. Jeg håber det kan få Activisions øjne op for, at denne meget simple opskrift af godt banedesign, god styring og godt gameplay holder længere end det meste.

Tony Hawk's Pro Skater HD
8 / 10
+