THE DARK KNIGHT RISES

The Dark Knight Rises er den officielle mobiludgave af filmen. Læs Lees vurdering her i den helt spoiler-frie anmeldelse.

• Tekst: Lee West

Tilbage i firserne fik alverdens tegneserieelskere en brat opvågning. Den efterhånden så flødebolleagtige detektiv i blåt spandex blev revet grundigt rundt i menegen. Frank Miller, som tidligere havde leveret en noget anden Daredevil for Marvel, tog reboot-turen med Batman. Nattens Ridder blev navnet på fremtidsversionen af superhelten. Og da hele tilgangen var mere voksen, var Robin naturligvis død mange år tidligere, og Batman var en bitter gammel selvtægtsmand med et uudslukkeligt had til alverdens forbrydere.

Samtidig var han anderledes grov i stregen, og det lagde startskuddet til en æra med en Batman, der havde mere tilfælles med de forbrydere han jagtede end nogen andre. The Killing Joke af Bolland og Moore (2000AD-tegneren og Watchmen-skaberen) slog dette fast med syvtommersøm, men det var først da Christopher Nolan tog fat i filmudgaven, at det fik menigmands opmærksomhed, og var med til at skabe en bølge af mere seriøse superheltefilm.

The Dark Knight Rises

Det er den nyeste film med Christian Bale som Batman, der er omdrejningspunktet for Gamelofts mobil-udgave af superheltens eventyr. Det tager ikke mange sekunder i selskab med Batman før man opdager, hvilken inspirationskilde der danner baggrund for The Dark Knight Rises-spillet. Dette er Arkham City klemt ned på en mobil.

Det er ganske enkelt blændende flot at stå på hustagene, mens lyn blinker på nattehimlen og bilernes gadelygter spejles i de stadigt voksende vandpytter. Regnen slår mod den mørke skikkelse, og radioen bryder lyden af dråbernes dans. Det er Alfred, og det er skræmmende hvor meget stemmen lyder som Michael Caine i betragtning af at det ikke er det originale cast, der bruges til stemmeskuespillet. Batmans svar derimod er om muligt endnu hæsere end Bale til tider enerhverende måde at tale på. Men illusionen er god.

The Dark Knight Rises

En bunke skurke gemmer sig tæt på, og mens jeg sniger mig ind på den første og brækker nakken på ham, får den næste skurk en ufrivillig flyvetur, da jeg skyder min grabbling-hook efter ham, og inviterer til dødedans.

Nogle få minutter senere kan jeg konkludere at Batman dog ikke helt når samme højde som Rocksteadys fantastisk superheltespil. For det første er dette på mobil, så en række komplekse kampbevægelser som vi kender det fra Arkham City er noget nært umuligt at efterligne, hvis der skal være plads til andet end fingre på skærmen. For det andet så er mine modkæmperes intelligen ikke synderligt god.

The Dark Knight RisesThe Dark Knight Rises

Når du nedlægger forbrydere sker det med forholdsvis simple metoder. Du smadrer løs på en enkelt knap, mens figuren slår og sparker løs på den fjende du nu engang kigger på. Engang imellem dukker en kontekstsensitiv knap op med forsvar, og trykker du den rettidigt, så blokerer du fjendens angreb. Simpelt men effektivt.

Endnu nogle timer seneremå jeg dog konkludere, at det nok er for simpelt. Den ellers så lovende mulighed for at snige sig ind på fjenden og benytte sin grabbling-hook kommer så sjældent i brug (spillet lade dig ganske enkelt ikke bruge evnerne altid), at spillets basis i bund og grund kan beskrives som find en gruppe fjender, button-mash, se en mellemsekvens og gentag.

The Dark Knight Rises

Nu lyder det måske ganske enkelt kedeligt, men der er flere formildende omstændigheder. Stemmeskuespillet er som nævnt godt, det samme gælder musikken, begge dele lyder tæt på originalerne, selvom det hverken er Nolan eller Zimmer, der er med. Der er samtidig rigtig god variation i omgivelserne. Grafikken er blændende flot (især på enheder med lidt hestekræfter. Selv visse dual core-enheder må se sig slået, når først der hoppes rundt blandt fjender og hustage). Spillets plot følger filmen til punkt og prikke, men hvis du ikke vil have ødelagt filmoplevelsen med spoilere, så har Gameloft været så flinke at inkludere en free-roam-del, hvor du kan svinge og kravle rundt som du lyster, mens fjender skal nakkes og 90 forskellige genstande findes.

Batman Dark Knight er nemlig endnu et sandkassespil fra Gameloft, og modsat Spider-Man-spillet der udkom for nyligt, så er dette uden de samme grafiske svagheder. Der er også langt større variation i lokationerne, der både finder sted inden- og udendørs. Over og under jorden. Et mini-spil hvor låse skal hackes og lidt afveksling i batudstyret gør ligeledes oplevelsen god.

Din Batman-figur kan optjene erfaringspoint og bruge disse til bedre udstyr eller bedre fysisk, og de point du optjener i henholdvis historie-delen og sandkassedelen, gælder på tværs. Din sure superhelt er den samme selvom spildelen ændres. Og det er lækkert. især hvis man endnu ikke har set filmen, men alligevel gerne vil varme op til den.

Undervejs i spillet får du også mulighed for at jagte skurke på din Bat-cykel og din Bat-flyver. Og følger du filmens historie, møder du naturligvis dennes superskurk og gennemgår visse dele af spillet i rollen som Bruce Wayne.

The Dark Knight Rises

Der bliver leveret nok indhold til at forsvare de 42 kroner som spillet koster (selvom muligheden for at købe sig til en stærkere figur er at strække rimeligheden, men heldigvis kan man bare undlade at bruge de ekstra kroner).

Batman har underholdt mig godt. 24 missioner i historiedelen (hvoraf flere tog mig en halv times tid), og yderligere tre hovedmissioner i sandkasse-delen, gør at man får meget spilletid for pengene. Kampsystemet føles dog begrænset, og en utilgivelig beslutning om at kombinere kontekstsensitive knapper med en fraværende mulighed for at justere knappernes placeringer gør styringen af kameraet langt mere besværligt en den burde være. På tablets sker det ganske enkelt for ofte, at man rammer en "ny" knap mens man forsøger at dreje kameraet.

Det er dovent og dumt, og noget der gør at karakteren her til højre røg et hak ned fra 8. Problemet er dog mindre udtalt på iPhone og eksempelvis Samsungs Galaxy Note end på den noget større iPad.

The Dark Knight Rises

Du bør gøre op med dig selv, hvorvidt denne Batman-udgave er noget, som du har brug for. The Dark Knight Rises er en Arkham City-light, hvor problemerne oftere skyldes hardwarebegrænsninger end dovenskab. Arkham City Lockdown er et flot spil med et sjovere kampsystem, men Dark Knight Rises leverer en sandkasseoplevelse der ikke tidligere er set så flot på mobilerne. Det er et utroligt ambitiøst projekt, som desværre ikke helt når i mål.

Til gengæld vil du næppe føle dig snydt over at hoste op med, hvad der svarer til en halv biografbillet for en mobil udgave af Nattens Ridder.

The Dark Knight Rises
7 / 10