ORCS MUST DIE 2

Robot Entertaiment giver deres form for udvidede tower defence et forsøg mere, og tilføjer denne gang co-op. Men er det nok? Læs anmeldelsen lige her...

Timingen kunne næsten ikke have været dårligere for det oprindelige Orcs Must Die, for i næsten samme øjeblik som Robot Entertainment var klar til at udgive deres nyeste tower defence-actionblanding, udkom det lignende Dungeon Defenders også på PC'en. Dette er dog ikke en tekst om et godt spil der floppede, for begge spil fandt deres egne fans, men i stedet om en efterfølger der tydeligt har taget ved lære ved at kigge på konkurrenterne og sig selv.

Konceptet er igen det samme, og i stedet for blot at nøjes med at planlægge og sidenhen se dine tårne klare skærene, er dette en mere actionpræget form for tower defence. Således tager man kontrollen over en figur i tredjeperson, og det er med denne man placerer de mange fælder, før man slipper monstrene løs. Monstrene forsøger alle at nå hen til en af flere udgange på banen, og desto færre der formår at gøre dette, desto større en belønning venter der dig, når banen er gennemført.

Forandringer findes der dog allerede i starten af spillet, og da historien i efterfølgeren starter direkte fra hvor den sluttede i forgængeren, får man også en hurtig forklaring på hvorfor det denne gang er muligt tage kontrollen over den troldkvinde, der sidst var hovedskurken.

Orcs Must Die 2

Sorceress som hun bliver kaldt, har fra begyndelsen sin helt egen blanding af magiske evner, der faktisk gør hende væsentligt anderledes at spille i forhold til den velkendte War Mage. Fra starten kan hun således charmere fjenderne til at kæmpe for sig, samt kaste med eksplosiv magi. Hendes fælder er ligeledes anderledes i begyndelsen, og faktisk er det først når man senere begynder at benytte sig af opgraderingssystemet, at de to figurklasser begynder at minde om hinanden.

Introduktionen af en ny figur åbner også op for efterfølgerens bedste nye tiltag: co-op. At denne mulighed ikke var inkluderet i det første spil, var en af grundende til at jeg personlig hurtigt valgte at bruge tiden på konkurrenten Dungeon Defenders i stedet. Det kommer da heller ikke som nogen overraskelse at tiltaget nærmest passer perfekt ind i spillet, selvom det godt kunne være implementeret lidt mere elegant. At skulle være låst fast i en menu, fordi medspilleren er ved at købe ind, er den slags tidsspilde de fleste udviklere formåede at eliminere fra deres co-op spil for mere end ti år siden.

Tilføjelsen af co-op har også givet lidt problemer på balance-fronten. Således har udvikleren tydeligvis hygget sig så meget med at spille sammen, at de tilsyneladende har glemt at der også stadig findes folk der spiller alene. Enkelte baner vil derfor prygle enhver, der går på solo-eventyr, med kaskader af fjender der nærmest synes uovervindelige, medmindre man forinden har mod på at gennemføre de samme baner igen og igen for at opgradere sit udstyr.

Orcs Must Die 2

Skelethoveder er valutaen hvormed alt betales i Orcs Must Die 2, og de kan skaffes på flere forskellige måder. Er du heldig, taber de besejrede fjender således engang i mellem et par stykker, men skal det gå lidt hurtigere, kræver det at du gennemfører banerne uden fejl, eller giver dit i kast med Endless-spilmuligheden, hvor der ikke er nogen ende på antallet af fjender.

Opgraderingerne er mange, og uanset om det er et magisk våben eller en fælde, du vælger at kaste dine skelethoveder efter, kan de opgraderes i forskellige niveauer. Det giver væsentligt mere grund til at eksperimentere og prøve de samme baner igen, end det var situationen i det første spil. Godt nok vil man med blot en smule snilde kunne klare sig igennem det meste af spillet ved blot at bruge de første fælder, der stilles til rådighed, men på den måde går man dog glip af nogle af oplevelsens sjovere situationer.

Orcs Must Die 2

Der er ikke nogen tvivl om at Orcs Must Die 2 er et bedre spil end det første, men det kan dog diskuteres om nyhederne ikke godt kunne være blevet introduceret i en heftig DLC-pakke. Igen har konkurrenten Dungeon Defenders via DLC budt på nye helte og langt større baner end der var i grundspillet, og det sætter unægtelig lidt spørgsmål ved fremgangsmåden for Robot Entertainments efterfølger.

Orcs Must Die 2 er en helt igennem fornøjelig oplevelse, der både vil kunne charmere nybegyndere, samt de der har ventet på nyt indhold siden det første spil. Bliver det til et spil mere i serien, kunne det dog være rart med lidt flere nyheder og en mere overvejet spilbalance.

7 / 10
+
Lækker co-op, lettilgængeligt, godt opgraderingssystem