FROGGER: HYPER ARCADE EDITION

Vejene er ikke altid lige sikre, når man er en krydsende padde. Frogger krydser vejen fra fortidens arkademaskiner til konsollernes harddiske, og det skulle det aldrig have gjort

Når sommervejret ikke helt arter sig pænt, kan man jo passende støve af. E3's tørke har lagt et modent lag støv på konsollerne, så det er vist efterhånden ikke til at komme udenom. Spiludviklerne har garanteret tænkt det samme, for selv uden rengøringsvanvid bliver der støvet af i gamle spilserier, der får et nyt liv på XBLA og PSN. Sidste år kom det fænomenale Pacman, og i år er det blevet Froggers tur til endnu en gang at krydse de trafiktunge veje.

Frogger: Hyper Arcade Edition

Vi skal tilbage i tiden til 1981 for at møde Frogger for første gang. Det originale spil udkom på arkademaskinerne, og gameplayet var simpelt. Man styrer en frø fra bunden af skærmen, tilbage over en hovedvej, over en brusende flod, for til sidst at lande til sidst i mål på en åkande. Sådan har opskriften lydt lige siden, og Frogger: Hyper Arcade Edition tilføjer ikke meget nyt.

I sin grundform har Frogger fået flere grafiske overhalinger, så man selv kan vælge hvordan spillet skal tage sig ud. Foruden den klassiske 8-bit grafik og en opdateret version, er der temaer fra Dance Dance Revolution, Contra og Castlevania, som Konami-fans kan fryde sig til. Ligeså kan man krydre det hele med en stor håndfuld enslydende plastik-musiknumre med alt fra funky synths til dub step. Det er ikke altid en fryd, hverken for øjnene eller øregangene. Men hvis konceptet lyder fuldstændig ligesom Pacman Championship Edition, så er det fordi, at Frogger har planket faconen uden nogen skam i livet.