F1 2012

Codemasters er på tredje omgang med deres Formel 1-serie og har for alvor fået fart i maskineriet igen. Læs vores anmeldelse og find ud af hvorfor...

Med sidste års udgave af deres Formel 1-serie var det ganske tydeligt, at Codemasters allerede var løbet ind i det problem, der uundgåeligt opstår, når en udvikler skal opdatere den samme serie med et nyt kapitel hvert år. For hvor finder man tiden og pladsen til innovation?

Det er måske derfor det nyeste kapitel har så travlt med at vise hvor meget der er sket siden sidst, og den første fremvisning af dette sker ved, at hele det menusystem, hvor man ser det fra kørerens perspektiv, er blevet skåret væk. I stedet mødes man nu af noget der ligner en vindtunnel, hvor en Formel 1-bil med en afsindig detaljegrad optager der meste af billedet, og kun giver sparsom plads til nogle simple menuer i bunden af skærmen.

Oplevelsen er lidt af en omvæltning for en serie, der tidligere har gjort så meget for at gøre dig til hovedpersonen, men man lærer hurtigt at sætte pris på, at det nu er nemmere at komme frem til selve løbene.

F1 2012

Ændringerne er dog langt mere radikale hvad angår selv spillets indhold. Det virker nærmest som om Codemasters denne gang har delt udviklerne op i to hold, hvor det ene har fået til opgave at fylde på med nye spilmuligheder, mens det andet har koncentreret sig om alt det der sker på banen. I hvert fald er der en del nyheder at spore begge steder.

Karriere-delen er endelig blevet udvidet med solide træningsmissioner, der lærer dig om alt fra brugen af KERS og DRS til intelligente overhalinger, og hvordan du bedst skærer et sving for at få mest fart med ud af det. Manglen på et gennemtænkt træningssystem var særlig tydelig og et stort irratationsmoment i sidste års udgave, og fungerer her som en glimrende tilføjelse, der rent faktisk vil gøre de fleste i stand til at sætte bedre omgangstider. At Codemasters tilmed har skubbet alt dette ind under "Young Drivers Test", som også er en del af sporten i virkeligheden, er bare lidt sukker på toppen af kransekagen.

F1 2012

Hvis man synes det virker lidt uoverskueligt at give sig i kast med en hel karriere, kan man glæde sig over den nye Season Challenge-spilmulighed. Ideen er virkelig snedig, for hele karrieren er her delt op i ti korte løb, hvor man kun avancerer op gennem rækkerne ved at udfordre andre kørere, drøne fra dem på banen og derved overtage deres plads på holdet. Således går der pludseligt en smule strategi i det hele, for med kun ti løb til at nå toppen, tvinges man til at udfordre Hamilton, Alonso eller Vettel, hvis man ønsker at slutte karrieren hos McLaren, Ferrari eller Red Bull - og det selvom man måske selv sidder i en Toro Rosso.

Champions Mode er også en ny mulighed, der kun er blevet mulig fordi feltet i Formel 1 lige nu indeholder hele seks tidligere verdensmestre. Således er de alle (Kimi Räikkönen, Lewis Hamilton, Jenson Button, Sebastian Vettel, Fernando Alonso og Michael Schumacher) blevet udstyret med hver deres unikke udfordring. I Räikkönens tilfælde er man for eksempel blevet udstyret med helt friske dæk, mens resten af feltet kører på godt brugt gummi, og får til opgave at overhale den hurtige finne på de få omgange, der er tilbage inden løbet slutter.

F1 2012

På banen vil fans af serien også opleve velkomne nyheder. Forskellen mellem de forskellige dæktyper er denne gang så tydelige, at man nu for alvor bliver nødt til at overveje hvordan man vil bruge det sparsomme antal dæk til hvert løb. Ganske ligesom i virkeligheden nytter det eksempelvis ikke noget at brænde alle sine Soft-dæk i kvalifikationen og stå uden et par friske dæk af slagsen i selve løbet.

Vindmodstandens indflydelse på bilen er også langt tydeligere denne gang, hvilket gør at det er nemmere at fornemme når noget begynder at gå galt i sving, når man kommer for tæt på en anden bil og hvornår det giver mening at aktivere sin DRS.

Den tekniske indpakning har også fået et tiltrængt løft. Det var en smule sørgeligt tidligere at kunne se tydelig grafisk forskel mellem de spil, der var udviklet af Codemasters primære hold, og det hold der hvert år har til opgave at udvikle Formel 1-serien, specielt fordi de benyttede den samme teknologi.

F1 2012

F1 2012 er dog et langt pænere spil end tidligere, og detaljerne er mange flere, samtidigt med at elementer som reflektioner og lys nu ser mere virkelighedstro ud. Ikke overraskende er PC-versionen igen en oplevelse for sig selv, i det den udnytter den nyeste hardware og byder på en hurtigere og mere flydende billedhastighed.

Det er imponerende hvor indbydende F1 2012 virker i forhold til sidste års udgave, men tilføjelsen af træningsmissioner, sjove nye udfordringer, bedre køreegenskaber og en markant forbedret teknisk indpakning gør dette til seriens hidtil stærkeste kapitel. Det er måske stadig en smule for indspist til at lokke Gran Turismo og Forza-publikummet over og prøve noget nyt, men for fans med drømme om selv at køre verdens mest avancerede racerbiler, fås der på nuværende tidspunkt ikke en bedre digital variant.

8 / 10
+
Endelig en god tutorial, sjove nye spilmuligheder, forbedrede køreegenskaber, lækker grafik