RAYMAN JUNGLE RUN

Rayman finder vej til Android i morgen og iOS i dag. Men kan spillet baseret på Origins levere? Lee fortæller.

• Tekst: Lee West

Der er en grund til, at vi her på redaktionen syntes Rayman Origins var et af årets bedste spil i 2011. Michel Ancel og resten af holdet hos Ubisoft leverede nemlig et af de allerbedste platformspil til alle de store konsoller. Det var forrygende. Ikke kun fordi det grafisk var en helt speciel oplevelse takket være UbiArt Framework-motoren, men også fordi banedesignet og figurdesignet var noget af det mest underholdende længe.

Mario var pludselig ikke den eneste helt, når det kom til farverige platformseventyr. Rayman var med Origins tilbage og bedre end nogensinde.

Rayman: Jungle Run

Det var derfor svært ikke at juble, da vi hørte at Rayman ville finde vej til alverdens mobile platforme i form af Rayman Jungle Run. Begejstringen blev dog en smule mere afdæmpet, da vi hørte mere til projektet. Angiveligt var det barberet ned til et endless-runner-format, hvor Rayman bare skulle styrte mod højre og med kun en enkelt knap som input.

Men vi var ikke de eneste der synes, at det lød mig lidt af en detour for det elskede Origins-spil. Pasta Games' Fabien Delpiano havde modtaget Rayman Origins fra skaberen Michel Ancel, og opgaven med at omsætte platformsspillet til mobil. Ancel ville dog på ingen måde høre tale om et virtual pad til eventyret, og så måtte hovederne lægges i blød.

Rayman: Jungle Run

Her et halvt år senere har vi resultatet, og lad os bare allerede afsløre, at Rayman Jungle Run er alt det, vi ikke engang turde håbe på. Ja, der er kun én knap at tænke på. Ja, Rayman løber selv mod højre, som vi kender det fra endless-runner-genren. Ja, det virker ved første øjekast simpelt.

Banerne er dog ikke tilfældigt genererede, og det kan mærkes. Selvom de kun er få minutter lange, er der tænkt over hver en detalje. Placeringer af fælder skal studeres, hjælpende hænder memoriseres og de bedste smutveje huskes. Det er fejende flot, hurtigt og en anelse let. Det er lige indtil jeg halvvejs inde i spillet (efter cirka tyve baner) sidder fast. Sådan for alvor. Jeg får endda en achivement for ikke at ville give op. Thomas tager over, og efter at have lavet udtryk, der lægger op til en enkeltbillet til nærmeste anger managment-klinik, og prøvet igen og igen, er han gennem banen. Det er møgsvært. Og det bliver ikke lettere.

Rayman: Jungle Run
Rayman: Jungle Run

Det bedste af det hele er dog, at vi i mellemtiden har glemt, at det hele er barberet ned til små baner på et par minutter, og at vi stadig kun skal koncentere os om én knap, som består af hele skærmen. Lige indtil de sidste ti baner, hvor vi dog også får en kombineret slå/sparke-knap at holde styr på.

For Rayman skal andet end bare hoppe. Holder du knappen nede, slår du hans helikopter-funktion til, og kan benytte opvinde til at flyve eller holde dig i luften, mens du hastigt svæver over drabelige pigge. Et hjerte placeret strategisk på hver bane giver Rayman en ekstra chance, hvis han rammer forkert. Men det er også den eneste hjælp du får. Støder du ind i en mur og hopper, ændrer Rayman retning i bedste N+-stil. Lander du på hovedet af fjender som en anden Mario, er de sat ud af spillet. Løber du direkte på visse flader, får du evnen til at wall climbe. Rayman Jungle Run er med andre ord alt andet end simpelt, selvom dine handlinger er begrænsede til vel-timede tryk på skærmen.

Rayman Jungle Run fungerer på mange måder som et high score-spil. Der er mønter og hemmelige genstande der skal samles, og alle tæller til puljen, der i sidste ende helst skal resultere i et "perfekt" fra spillet. Så åbner du nemlig op for masser af ekstra indhold, inklusiv hemmelige baner og lækre screensavers (sidstnævnte er smart nok gemt online, for at holde størrelsen nede på appen).

Det er med andre ord ægte platformsglæde, og det leveres så man føler sig henkastet til dengang, hvor platformspil var svære, heftige og fyldt med nye oplevelser.

Rayman: Jungle Run

Rayman Jungle Run er skønt at se på. Hver bane har løftet figurer og omgivelser direkte fra Origins-spillet, og det er let at lade sig imponere, når Rayman spurter gennem grønne jungler med drabelige piggrene og lyserøde buske, eller rygende lavasten, mens de vanlige farverige figurer skaber liv i banerne. Endda med musikken fra originalen. Selvom det kun er nogle få numre vi tilbydes, giver det fint mening. Rayman Jungle Run er nemlig en let lille app, når det kommer til størrelsen. Sølle 67 MB plads kræves for herligheden. Og det er ganske enkelt imponerende hvor meget oplevelsen på alle leder og kanter er tilpasset den mobile platform.

Perfekte små baner, legende let styring og farver der popper ud af skærmen. Rayman er dog ikke på nogen måder en lille snack, du kan gennemføre i løbet af en times tid. De senere baner er umiskendeligt hårde, og når Rayman slår, hopper, wall-jumper og svæver gennem sindrigt designede baner, er det så man svedende må kaste håndklædet i ringen og konstatere, at sådan her skal et mobilt platformspil skrues sammen. Når du dør, er det din egen skyld. Aldrig styringens.

Folkene fra Pasta Games gør Ubisofts nyklassiker ære, og savner du et farverigt og udfordrende platformspil til mobilen, er Rayman Jungle Run noget nær det ypperste. Bravo.

Rayman: Jungle Run
8 / 10