NHL 13

Der er mindre Bambi og mere Stampe over Jonas, når han hopper ud på isen i NHL 13.

Jeg satser alt i den forestående tackling. Lykkedes jeg med min satsning, vil jeg have stoppet et angreb fra modstanderen og dermed tilfredsstille de larmende tilskuere i den tætpakkede hal. Er min timing derimod ikke præcis nok, vil deres spiller i stedet være alene med min målvogter, og den slags resulterer ofte i mål, hvilket nok vil skuffe mit publikum en del. I denne omgang er heldet dog med mig. Jeg rammer min modstander med en kraft som et godstog, og sender ham med hovedet først mod banden, hvor glasset ikke kan modstå mødet med det godt 100 kilo tunge menneske, som ramler ind i det.

En tackling som ovenstående er noget af det, der kan sætte allermest gang i ishockey-fans, når virkelighedens storhold kæmper mod hinanden i verdens stærkeste ishockeyliga, NHL. Fans har dog i år måttet væbne sig med tålmodighed, da et lockout kan betyde udsættelse af sæsonstarten og i værste fald aflysning af hele sæsonen for de mange klubber fra USA og Canada. Derfor vil spillet NHL 13 måske blive det eneste gensyn med ligaen, som ishockeyfans får i år, så for deres vedkommende er der al grund til at håbe på en god oplevelse. Heldigvis skuffer EA Canada ikke, og jeg er overbevist om, at kan man ikke opleve den ægte vare rundt omkring i hallerne, så vil dette kunne tilfredsstille en del af ishockey-behovet rundt omkring i de små hjem.

NHL 13

Og der er bestemt nok at give sig i kast med i årets udspil i serien. Der er et hav af forskellige spiltyper, hvoraf nogle naturligvis er mere interessante end andre. Der er som altid mulighed for at gennemspille en hel sæson med et enkelt hold, hvis man er mest til de længerevarende projekter, men det er også muligt at springe direkte til playoff-kampene, hvis man ikke orker de mange kampe undervejs i sæsonen. Som altid er det også muligt at spille forskellige spiltyper online, og Hockey Ultimate Team vender også tilbage.

Derudover vender de velkendte Be a Pro/Legend/GM-spiltyper tilbage, hvor man har mulighed for enten at skabe sin egen spiller, at spille som en allerede eksisterende spiller fra ligaen, eller at indtage rollen som General Manager, hvor alt fra spillerindkøb til træningsprogrammer skal varetages.

En ny og spændende tilføjelse til Be a GM-spiltypen er GM Connected, hvor man kan deltage i en liga med op til 29 andre spillerstyrede hold online. Det enkelte holds GM styrer i vanlig stil handler, kontrakter og lignende, hvorefter kampen tages op mod de andre hold i ligaen. De enkelte spillere kan også styres individuelt af andre spillere fra verden over, så man på den måde kombinerer Be a Pro¬- og Be a GM-spiltyperne, hvilket potentielt kan resultere i, at op imod 750 spillere deltager i den samme liga(!).

NHL 13

Man kan desuden gøre brug af GM Connected-mobil-app'en, der giver mulighed for at tjekke resultater, byde på spillere og ikke mindst sende beskeder til andre i ligaen, hvis der er nye taktikker eller lignende, der skal afprøves.

Der er dog et problem med denne spiltype, som EA forhåbentlig får gjort noget ved, når de første tilbagemeldinger fra spillere begynder at finde vej til klage-brevkassen. Flere gange har jeg simpelthen droppet at deltage i noget som helst, fordi indlæsningstider og spil-søgningen var gabende langsommelig. Hvis det ikke bliver fikset eller i det mindste optimeret en smule, så forudser jeg, at mange vælger at spille den klassiske offline GM-spiltype i stedet for, da man ganske enkelt ikke har tid til at vente så lang tid hver gang, man ønsker at spille en kamp, læse en besked eller blot at gå et skridt tilbage i menuen.

En anden ny og ganske underholdende spiltype er NHL Moments Live. Her har man som spiller mulighed for at gennemspille nogle af sidste sæsons største liga-øjeblikke og gennemføre nogle forudbestemte opgaver i processen. Det kan for eksempel være at score tre mål i løbet af de sidste otte minutter i en kamp, fordi en given spiller selv opnåede dette i løbet af sæsonen. Hvert lille moment kræver en bestemt indgangsvinkel, hvilket skaber nogle varierede og sjove små spilsessioner.

NHL 13

Rent gameplaymæssigt er der også sket nogle ændringer. Den største nye tilføjelse i forhold til tidligere udgivelser i serien er True Performance Skating - en ny fysik-motor, der ifølge EA har medført 1000 nye animationer, der alle skal være med til at skabe en mere realistisk ishockey-oplevelse for spilleren. Dette gør sig gældende i både angreb og forsvar. Mange faktorer spiller nemlig ind, når en given spiller skøjter henover isen - spillerens evner, vægt og ikke mindst momentum er alle udslagsgivende for, hvor hurtigt, elegant eller eksplosivt spilleren agerer.

Når en spiller rammer tophastigheden, skal man således til at vurdere nøje, hvornår man skal dreje af for ikke at ramme banden, eller hvornår man skal sætte farten ned igen for at have den optimale hastighed for at være i stand til at sende en afslutning eller aflevering afsted.

Det ser lækkert ud, og det føles godt, når man først lærer systemet at kende. For nogle spillere vil der dog være den lille hurdle, at det godt kan tage lidt tid at lære systemets mange facetter at kende. Indlæringskurven kan være stejl, men selvom man til tider bliver lidt frustreret over en bestemt bevægelse eller mangel på samme, så kan det kun anbefales at give det et par ekstra chancer. Belønningen er stor i form af flotte angreb, perfekt timede afslutninger og drønhårde tacklinger, når man først er blevet fortrolig med systemet.

NHL 13

Der er dog visse problemer med det mere realistiske gameplay, og det kommer for alvor til syne, når man skal forsvare mod et indkommende angreb. Der er på trods af de nævnte tacklinger blevet skåret en smule ned for netop de voldsomme tacklinger, der i tidligere spil var mere reglen end undtagelsen, når man skulle have fat i pucken. Derfor skal man nu i højere grad forsøge at afskærme modstanderen og lukke af for afleveringerne i stedet for at forsøge at tackle eller på anden måde få fat i pucken. Dette skyldes primært, at når man angriber, har man mulighed for at give et lille fart-boost, når man er oppe i fart, hvilket er nærmest umuligt at følge som forsvarende hold. Derfor bliver man mere afventende, og selvom det er mere realistisk, så er det indimellem også lidt kedeligt, fordi man i et vist omfang overlader det hele lidt til tilfældighederne.

Grafisk har spillet naturligvis også fået et nyk opad i forhold til de tidligere spil i serien, men der er som i de fleste sportsspil fra EA mere tale om en evolution end en revolution - og det er ganske fint. Spillet flyder derudaf uden de store dikkedarer, og på trods af nogle til tider lidt spøjse animationer, så er det overordnede indtryk, at det ser rigtig godt ud.

NHL 13

Med lige dele entusiasme og nøgterne iagttagelser sørger kommentatorparret for, at det realistiske billede ikke krakelerer, og man er aldrig i tvivl om, at det er to herrer, der brænder for sporten og al dens væsen. NHL-stemningen er intakt fra start til slut, hvad enten man er til skarpe kommentatorer, vildt lysshow inden kampene eller måske en kombination af alle de forskellige elementer. Det meste af musikken er dog en anelse anonym, hvilket ikke gør de lidt rodede menuer mere interessante at navigere rundt i.

For ishockey-fans er NHL 13 dog et regulært must-buy, da det leverer den mest realistiske gengivelse af sporten til dato. Det nye True Performance Skating-system sætter realismen i højsædet og giver mulighed for utallige nye taktiske dispositioner og måder at spille på. Dette kombineret med de mange forskellige spiltyper er også medvirkende til, at folk, der normalt ikke interesserer sig synderligt meget for ishockey, men derimod bare holder af et godt sportsspil, også vil få meget for pengene med NHL 13.

De lange indlæsningstider og de tunge menuer trækker dog ned i det samlede indtryk, ligesom det defensive spil har mistet noget af sin charme med det større fokus på realisme. EA Canada har dog skabt et rigtig godt sportsspil med et fysiksystem som de uden problemer kan bygge videre på i de kommende år, og får vi ikke NHL at se i fjernsynet i år, så er dette bestemt en kompetent erstatning.

8 / 10
+
Realistisk gameplay, ægte NHL-stemning, mange spiltyper, NHL Moments Live