MARK OF THE NINJA

Klei Entertainment er klar til at bevise at de kan mere end de viste med Shank-serien. Mark of the Ninja er starten på et nyt kapitel, men har det været værd at vente på? Læs med her...

I lang tid var jeg overbevist om at jeg ikke kunne fordrage snigeri i spil, og undgik derfor ethvert eksempel på genren. Jeg var træt af at blive tvunget til at spille på en bestemt måde, træt af at blive straffet hver gang en lommelygte lyste i min retning, og træt af konstant at blive bedt om at starte forfra. Så landede Batman: Arkham Asylum, og alt ændrede sig.

Rocksteady viste, at snigeri ikke behøver at resultere i et afsindigt stringent gameplay, ikke behøver at være straffende og godt kan kombineres med action - Mark of the Ninja gør det samme.

I modsætning til hvad man normalt oplever, har udvikleren ikke set sig nødsaget til at bruge den første times spilletid til at introducere dig for de originale spilmekanikker, af den simple grund at systemet er så logisk og overskueligt, at der simpelthen ikke er brug for den slags.

Mark of the Ninja

Stik modsat hvordan genren normalt fungerer, er spilverdenen her således indhyllet i mørke. De mange lamper, lommelygter og andre lyskilder afslører verdenens detaljer, hver gang deres lys rammer den, men som standard kan du forvente at kunne bruge hvert et hjørne og forhøjning som skjul. Endnu snedigere er dog det sonar-lignende system, som gør at man kan se præcist hvor meget larm hver genstand eller person efterlader. Sniger du dig afsted vil sonar-cirklen være lille, mens den vokser markant når du løber. Alle inden for cirklen vil kunne se dig, så du ved præcis hvad du har at gøre med.

Det er dog ikke alt. Klei Entertainment har nemlig også fundet på et snedigt syns-system, hvor du kan lytte til døre for at høre hvad der er på den anden side, og kigge forsigtigt ud af udluftningskanaler og lignende. Twistet er her at du kun får vist hvor fjenden sidst var da du kiggede, når du holder op med at lytte ved døren eller kigge fra udluftningskanalen. Det betyder at situationen kan se væsentligt anderledes ud og alle kan have flyttet sig, når dit angreb sættes ind, og det på trods af at du altså havde afluret rummet.

Mark of the Ninja

Fordi bevægelighed og præcision er nødvendige værktøjer for enhver ninja, er der blevet arbejdet hårdt med at fintune styingen. Resultatet er en skarphed, der næsten er oppe i samme stratosfære som den der kunne opleves i Super Meat Boy. Ninjaen klistrer til næsten alle overflader, pauser tiden for at uskadeliggøre et par sikkerhedssystemer med sine kastepinde, og sender i sidste øjeblik sin kastekrog mod en livsredende platform. I Mark of the Ninja bliver man kun opdaget fordi man selv laver en fejl, og sjældent fordi styringen ikke er tilstrækkelig præcis.

At være en snige-glad ninja betyder ikke at man også tvinges til at være den passive slags. Alt hvad du foretager dig i Mark of the Ninja bliver belønnet med points, og jo mere udspekuleret du går til værks, jo flere point vanker der.

At slå en vagt ihjel behøver ikke at kræve mere end lidt timing og snigeri, men hvis du sørger for samtidigt at skaffe liget af vejen, sendes der bonuspoint din vej. Vil du have adgang til de helt store point, skal du dog være mere udspekuleret. Eksempelvis kan du lokke fjender til at gå i opsatte fælder, få dem til at skyde hinanden i ren panik, samt snyde dem til at aktivere de foranstaltninger de selv har sat op for at holde dig ude. Det er alt sammen enormt tilfredsstillende.

Mark of the Ninja

Pointene kan efterfølgende veksles til nye talenter og forbedringer, som igen åbner op for flere måder at påvirke spilverdenen, og det er her, Mark of the Ninja virkelig viser sig fra sin bedste side. Jo mere styr du får på de mange evner og muligheder, desto tydeligere bliver det nemlig at der er mange tilgange til hver bane, og at de ofte belønner en smule kreativitet.

Desværre har Klei Entertainment ikke helt kunne eliminere et par småfejl. Eksempelvis bliver man hurtig træt af at skulle se på de samme animationer når man dræber en fjende, specielt hvis man som jeg, aldrig har været særlig begejstret for udviklerens tegnefilm-stil - så lad mig dog slå dem fra. Mere problematisk er dog, at nogle af de senere baner af mystiske årsager vælger at sænke tempoet og bevægeligheden ved at tvinge spilleren til at gøre brug af en bestemt evne alt for tit. Det er en mildest talt underlig beslutning, der for en tid camouflerer spillets bedste sider.

Med sine cirka syv timers spilletid når Mark of the Ninja dog at markere sig som noget specielt - ikke kun i forhold til andre Xbox Live Arcade-titler, men i forhold til stealth-genren som helhed. Havde Klei strammet banedesignet en smule mere og fyldt på med et par ekstra timers spilletid, kunne dette have været en milepæl. I stedet er der blot tale om en pokkers underholdende og snedig gang snigeri, som ingen fans af genren bør snyde sig selv for.

8 / 10
+
Fantastisk stealth-system og kontrol, forskellige løsninger på alle opgaver, sjove evner