POKÉMON BLACK/WHITE 2

Nintendo hiver igen de kære lommemonstre frem til et nyt eventyr, men har det reelt noget nyt at byde på? Læs med her og få svaret...

Det er svært at begribe hvor stor en succes Pokémon har været for Nintendo, og serien, der første gang så dagens lys helt tilbage i 1998, har stadig afsindigt godt fat i den unge generation af spillere, der ofte uproblematisk kan fortælle alt om seriens mange skabninger.

Helt så uproblematisk er det desværre ikke at være anmelder af serien om lommemonstrene, for udviklingen har i flere af de mange afsnit nærmest stået stille, hvilket har gjort dem svære at skille fra hinanden. Derfor er det overraskende at Pokémon Black/White 2 nærmest bugner af nyt indhold, samtidigt med at udvikleren har taget sig tid til at omrokere gamle muligheder.

Formlen består stadig af den samme finurlige blanding af monster-indsamling og basale rollespilselementer. Turbaserede kampe giver mulighed for at indfange nye Pokémons (som tilføjes til dit Pokédex), opgradere dem og lære om deres styrker og svagheder, som alle er baseret på sten/saks/papir-systemet. Alle, der tidligere har brugt bare 10 minutter på et af seriens eventyr, vil med andre ord kunne være med uden de store problemer.

Pokémon Black/White 2Pokémon Black/White 2

Eventyret er dog ikke det samme som tidligere, hvilket først demonstreres ved at man får lov til at udforske en del af Unova, som ikke tidligere har været del af serien. Det har yderligere givet udvikleren mulighed for at lave byerne langt større, samtidigt med at de mange gyms også i højere grad adskiller sig fra hinanden.

Målet er stadig at indtjene alle otte gym-mærker, men man vil denne gang opleve hvordan hver enkelt gym er større og tematisk mere indspireret af dens leder. Det kan diskuteres om de rent faktisk byder på større udfordringer end i tidligere afsnit, men de er ikke desto mindre sjove at besøge og udforske.

Søger man flere udfordringer kan de findes i det såkaldte Pokemon World Tournament, hvor man løbende får muligheden for at prøve kræfter med særligt udfordrende modstandere. Turneringen er især sjov at deltage i hvis man har nydt seriens tidligere eventyr, fordi mange af modstanderne er karakterer fra tidligere spil.

Skulle man have et ønske om ikke kun at se sine lommemonstre i kamp, vil man også kunne bruge tid på at opsætte små musicals, hvor de mange Pokémons kan udklædes og herefter danser rundt om sig selv. Det er skørt, nærmest meningsløst og noget som kun de mest passionerede fans vil kunne få en smule ud af. Pokéstar Studios giver dig i stedet chancen for at blive en slags filmhelt, hvilket dog kræver at du kan følge manuskriptet, og altså vælger at sige de rigtige sætninger på de rigtige tidspunkter.

Hvis man har mod på at gå online med sin lommekonsol, har det nyeste Pokémon-eventyr også lidt ekstra at byde på her. Fun Fest Missions indeholder masser af små opgaver, der alle har forskellige mål og belønninger. Sjovest er dog at kopier af de spillere, du møder på din færd, kan finde på at blive i din verden og starte små butikker i det såkaldte Join Avenue. Disse butikker kan yderligere stige i niveau, hvilket resulterer i et større og mere varieret sortiment af varer.

Med alle disse tilføjelser og forbedringer er det lidt skuffende at opleve, hvordan historien nærmest ikke har nogen betydning for spillet længere. Pokémon Black/White fik stor ros for dets overraskende dybe historie, men selvom det igen er Team Plasma der har hovedrollen i efterfølgeren, virker det denne gang til at de ikke længere har noget egentlig formål.

På trods af den mangelfulde historie og et grundlæggende gameplay, der til stadighed nærmest er en kopi af det der kunne findes i seriens første spil, er Pokémon Black/White 2 et overflødighedshorn af lækkert indhold for alle fans af serien. Jeg havde gerne set lidt mere reel nytænkning, men med så meget at give sig til og så mange forskellige muligheder, er dette et Pokémon-eventyr ingen fans bør snyde sig selv for.

8 / 10
+
Utrolig meget indhold, nye gyms, sjove online-muligheder