WHEN VIKINGS ATTACK

Vikinger invaderer både PlayStation 3 og PS Vita. Magnus er gået til kamp og leverer anmeldelsen lige her.

• Tekst: Magnus Groth-Andersen

Der findes efterhånden ikke nogen gamere, der ikke har nydt de simple, taktiske og kaotiske kampe i Bomberman, og nu introducerer udvikleren Clever Beans noget lignende til PS3 og PS Vita, nemlig When Vikings Attack. Historien er simpel: Vikingerne har angrebet 1970'ernes England, og du skal samle folk og bekæmpe dem ved at kaste objekter rundt omkring på banen efter dem. Med sin simple styring, tegneserielignende design og sjove udtryk har dette spil nogle af de samme kvaliteter som Bomberman, og kunne i høj grad blive et skægt og simpelt festspil.

Det første man umiddelbart lægger mærke til er det specielle design, der ligner en kombination af Walther & Trofast og Borderlands. Det er et farverigt miks af modellervoks og tegneserie der tilsammen giver spillet et utroligt personligt udtryk. De små mennesker, man styrer, distancerer sig fra hinanden med små morsomme ansigtsudtryk, og det samme gør miljøerne i spillets 15 baner. Du bevæger dig fra grønne landområder til storbyen, og hver bane byder på unikke objekter man kan bruge. For at biddrage til spillets kaotiske design, kaster hvert objekt og hver karakter også skygger, så farverne eksploderer nærmest i øjnene på spilleren, specielt i de sidste baner hvor arenaerne er fyldt til randen med objekter og folk.

When Vikings Attack

When Vikings Attack drives fremad af en fortællende stemme, der mest af alt minder om Stephen Fry, der har været fortæller i alle Little Big Planet spillene. Lydsiden bobler altså af personlighed, og de små sekvenser, der introducerer nye mekanikker, er morsomme og velskrevne, som når der fortælles om hvordan man effektivt kaster en bombe i hovedet på en viking.

Under min gennemspilning, glædede jeg mig til hver sekvens på grund af denne mærkværdige humor. Dette specielle humoristiske præg gælder også for den musikalske del, der er bombastisk og sjov og minder mest af alt om swingjazz med kæmpe stortrommer og trompeter, der signalerer hvornår ens lille folkeskare skal forberede sig på kamp. Der er dog meget få stykker musik, og de desværre bliver de gentaget ud i en uendelighed, så det ellers lækre musikalske spor synes jeg ender med mest af alt at være irriterende.

I sidste ende er både spillet og dets mekanikker forsætligt simple. Du bevæger din folkeskare med den venstre analog-pind, kaster objekter med firkant og undgår fjendens projektiler med kryds. Det er højst sandsynligt ment som en oplevelse, der er let at forstå og svær at mestre, da nogle af de kaotiske baner gør det ret svært egentligt at se hvad og hvornår fjenden kaster og hvad du selv skal kaste efter. Der introduceres løbende nye mekanikker til spillets baner, men intet der ændrer drastisk ved gameplayets design. Det bliver altså lidt ensformigt i løbet af spillets Quest Mode, og appellerer mest til korte spil med venner i stedet for en intens singleplayer-sessioner.

Spillets struktur er opbygget således at man bevæger sig fra arena til arena og rydder hver arena for vikinger. Et niveau består af 2-3 arenaer efterfulgt af en boss. Nogle af bosserne ændrer en smule på strukturen og er sjove indslag i det ellers til tider lidt for simple design. I den forbindelse er det værd at nævne en boss, hvor man skal kaste objekter ind i lygtepæle, for at de så kan ramme fjenden i ryggen. Gameplayet er til gengæld stramt og poleret, og i forhold til hvor meget der forgår på skærmen, forbliver spillet stort set bugfrit.

When Vikings AttackWhen Vikings Attack

Multiplayer giver også et frisk pust. I singleplayer-delen er det normalt kaosset der er din største udfordring, men her er det kun taktisk overlegenhed, der har noget at skulle have sagt. I 2v2 er banerne langt mere øde, og du skal tænke godt og grundigt over hvad du kaster og hvordan du vil kaste det mod modstanderen. Den computerstyrede fjende har også scært ved at undvige de projektiler du kaster, så det er en velkommen ændring af sværhedsgrad, når du spiller mod mennesker. For her forvandler intelligent brug af dash-knappen kampen til noget der ligner tennis, i stedet for kaosset der hærger i singleplayer. Gameplayet er mindst lige så flydende her som i singleplayer delen, og holder fine 30 frames per sekund.

When Vikings AttackWhen Vikings Attack

Derudover kan spillets Quest Mode gennemspilles med en ven, og dette gør spillets baner nærmest uoverskueligt hektiske. Men sjovt er det i hvert fald, og co-op-muligheden giver spillet en lang levetid, da der er pointtavler hvor du kan sammenligne med dine venner. Da indkøbet af spillet udløser både en PS Vita- og en PlayStation 3-udgave (hvor der kan spilles og gemmes på tværs af formaterne), er der god grund til at glædes. Især over prisen der lander lige omkring 80 kroner.

When Vikings Attack

Masser af personlighed sikrer When vikings Attack en solid karakter. Det egner sig dog mere som en sjov distraktion, end et hardcore og konkurrenceorienteret spil. Dette understøttes af den simple styring, der er let at lære men svær at mestre i spillets sjove multiplayer, og her fik jeg nemlig min sag for.

When Vikings Attack har tonsvis af sjove øjeblikke, og er meget anbefalelsesværdigt, hvis man møder det på dets egne præmisser. Det er dét Playstation Vita har brug for.

When Vikings Attack
7 / 10
+
Herligt visuelt design, god præsentation, stramt gameplay, sjov multiplayer, sjove mellemsekvenser
-
Repetitivt gameplay, man kunne ønske flere mekanikker at lege med, musikken når at blive irriterende

Et andet syn

Lee West

Lige fra åbningen af When Vikings Attack kan man fornemme den underspillede humor. En introduktionsvideo, der ligesom omgivelserne ville passe bedst ind i halvtredsernes samfund, forklarer venligt, at den eneste måde at overleve vikingeangreb på, er at samle ting op og kyle dem efter de bistre angribere.

Og det er så hvad du gør. Du griber ting, stjæler ting fra modstanderne, og kyler det i hovedet på dem. Traktorer, høballer, politibiler, ja selv Stone Henge kan bruges. Det er fornøjeligt og hyggeligt, og i singleplayer får man endda en række minimål, for ligesom at peppe oplevelsen op.

Det er naturligvis i kaosset mellem fire spillere at guldet skal findes. Alligevel er When Vikings Attack dog ingen match for Bomberman-spillene, når det kommer til ren spilleglæde. When Vikings Attack føles som lidt for lidt. Og i sidste ende vil det være et spørgsmål om forventninger, der bestemmer, hvor godt et køb du finder det.

Det er simpelt og underholdende. Det kan være rigtigt sjovt i multiplayer, det føles dog altid som om der mangler noget. Bliver du bidt af multiplayer, venter der dig alligevel en velfungerende brawler på både PS Vita og PlayStation 3 til prisen på en bif-billet.

6/10