SMART AS

De små grå bliver sat på prøve, når Sony udsender deres pendant til DS'ens Brain Training.

Der er efterhånden en del spil på markedet, der påstår at kunne træne dine hjernemuskler. Genren er ganske populær, og umiddelbart kan Smart As virke som bare endnu en omgang puslespilsorienteret underholdning. Dette er såmænd sandt nok, men Smart As er også meget mere end bare det.

Der hvor Smart As skiller sig ud, er måden hvorpå der hele tiden føres statistikker på spillerens succeser og mangler. Ud over bare at give spilleren points for at gennemføre de forskellige udfordringer, holdes der øje med hvordan spillerens evner har udviklet sig inde for de forskellige discipliner, der omfatter observation, regning, sprog og logisk tænkning. Alt dette sættes sammen til en overordnet score, vist i procent, og man kan virkelig se forskel på de daglige udfordringers effekt på ens score, hvis for eksempel man dagen efter en heftig bytur har haft lyst til lidt adspredelse fra pizzaspisning og cola.

Smart As

At føre sine egne statistikker er meget underholdende, men der hvor det bliver rigtigt sjovt, er når man går ind og sammenligner sig selv med resten af verdens Smart As spillere. Man kan se high score lister for hele verden, kontinenter, lande og byer. Man kan også se hvilke af disse der fører over de andre, og jeg kan med glæde rapportere at Danmark ligger på en fin fjerdeplads i skrivende stund. Det var så lidt.

Spillet fører også andre sjove statistikker, idet man dagligt stilles spørgsmål, såsom hvorvidt man foretrækker snowboard eller ski, skateboard eller rulleskøjter, eller om man er mest bange for højder eller edderkopper. Alle disse spørgsmål gør at man langsomt kan følge med i hvordan de enkelte grupper klarer sig, og man bliver pludselig en del af en masse små hold, så man altid har nogle få sejre at vinde. Det kan da godt være at Finland er klogere end Danmark, men i det mindste er mine med-araknofober da klogere end dem med højdeskræk. Det er virkelig morsomt at sidde og se de forskellige tal, og hvordan de udvikler sig som flere og flere spillere begynder at bruge Smart As.

Smart As

Der er desværre mangler at finde i denne fine lille titel. Det største problem jeg har haft, er nok i de udfordringer hvor man skal skrive bogstaver eller tal for at fuldende et ord eller et regnestykke. I stedet for at lade spilleren vælge ud fra et tastatur, tvinges man til at skrive det med fingeren på en tavle, og når det hele foregår på tid, kan dette ofte resultere i at man skynder sig for meget, og spillet derfor læser ens input forkert. Det tager ekstra tid at rette, trækker ned i den endelige karakter, og er enormt frustrerende. Derudover er den eneste anden mangel, jeg kan sætte fingeren på, at man meget hurtigt får nok af at spille det. En runde af de daglige udfordringer, og et kig på de globale statistikker, og så har man ligesom fået nok for en dag. Det er nok også sådan at denne titels brug er tiltænkt, men hvis man søger et spil, der kan underholde på en lang togtur, er det nok ikke her man skal investere penge. Hvis det til gengæld er et hurtigt spilfiks man søger, mens man står i kø i banken, er dette en perfekt investering.

Smart As

Smart As er et forrygende spil, hvis man som mig en gang imellem bare skal have ti minutter til at gå. Rent visuelt er spillet pænt, og spiller man det på det originale engelske sprog, får man oven i købet hyggelige og opmuntrende kommentarer fra selveste John Cleese. Det havde været svært at anbefale spillet til hjemmekonsoller eller PC, men på Vita'en fungerer det storartet, med brug af både front- og bag-touch og kameraer. Det skader bestemt heller ikke at vide, at man efter en omgang med Smart As faktisk har fået noget konstruktivt ud af det, hvilket man ikke ofte finder i spil nu til dags.

Smart As
8 / 10
+
Udfordrende, sjovt at følge statistikker, belønnende
-
Ikke til at spille lang tid ad gangen, brugen af touch til tal og bogstaver

Et andet syn

Lee West

Smart As er en fin pendant til BrainTraining-spillene. Der er masser af opgaver i de sædvanlige puzzle-kategorier. Designet er lækkert og stilrent (tænk Your Shape og du nærmer dig), men beslutninger om død og pine at bruge touch til at skrive tal og bogstaver indgyder en del frustration.

Det er dog hyggeligt tidsfordriv pakket ind i et nydeligt design. Jeg er ikke overbevist om, at det er noget jeg fremover vil tage frem og spille på - dertil føles det for velkendt, og der er ingen af de tyve minispil, der for alvor greb min lyst til et-spil-mere.

6/10