Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français

Little Big Planet Karting

Charmøren Sackboy er trådt ind i den tredje dimension, og udfordrer samtidigt Mario Kart-serien. Men kan Sonys maskot overhale Nintendos veteran indenom?

I løbet af de seneste par år er Sackboy blevet en slags maskot for Sony. Han er ikke Mario, men man skal være lidt af et stenansigt for ikke at lade sig charmere alligevel. Han har aldrig sagt et ord, men ansigtsudtrykkene og det brede smil siger mere end en stemmeskuespiller nogensinde kunne. Han minder mig på en måde om en hvalp. En uskyldig lille sjæl som kun er ude efter leg og morskab.

Men Little Big Planet-serien har også været kendt for andet en charmen. Serien er nærmest ensbetydende med kvalitet. Det første PS3-spil var intet mindre end banebrydende. Det var et herligt platformeventyr akkompagneret af et særdeles gennemført baneværktøj. Efterfølgeren gik i samme fodspor, mens Little Big Planet Vita er et af de bedste spil til Sonys nyeste håndholdte konsol. Med Little Big Planet Karting laver Sackboy to store træk. Han træder ind i den tredje dimension, samtidigt med at han forsøger at udfordre Marios plads på Karting-tronen. Det var på mange måder på tide.

Little Big Planet Karting

Udvikleren bag Little Big Planet Karting er United Front Games, det samme studie som stod bag Modnation Racers. De har også udviklet Hong Kong-eventyret Sleeping Dogs, men det er ikke så vigtigt i denne sammenhæng. Man må spørge sig selv hvorfor Sony satsede på Modnation Racers i stedet for at udvikle Little Big Planet Karting med det samme. De to spil har samme præmis, men Modnation manglede den legesyge og charme, Sackboy har med i rygsækken. Denne charme er nødvendig, når man skal udfordre noget så etableret som Mario Kart, og derfor er det fint at se hvordan Sony har droppet de anonyme figurer i Modnation-spillene, for i stedet at satse fuldt og fast på Sackboy og LBP-universet.

Og Little Big Planet Karting gør meget rigtigt. United Front har ikke lavet et lige så flot spil som Media Molecule, men de karakteristiske LBP-træk er tilstede. Little Big Planet Karting er barnligt på en god måde, og alt du ser omkring dig er lavet af pap, tekstiler, skumgummi og lignende. Udover at banerne er lavet af hverdagsagtige materialer, står det dig selvfølgelig frit for at dekorere både Sackboy og dine gokarts som du har lyst.

Samtidigt har spillet åbenlyst lånt en del fra Mario Kart-serien. Forskellige våben er spredt rundt på banerne, og flere af dem ligner til forveksling våbnene fra Mario Kart. Du har for eksempel raketvåbenet, der flyver fremad på banen og angriber spilleren på førstepladsen. Ganske som det blå skjold i Mario Kart. På tilsvarende vis overtager boksehandskevåbenet styringen med din kart, mens du bliver hastigt trukket afsted efter en kæmpe - you guessed it - boksehandske. Mistænkeligt ligesom kanonkuglen i Mario Kart, eller hvad? Alligevel er her ikke tale om en direkte kopi af Nintendos opskrift.

Little Big Planet Karting
Little Big Planet KartingLittle Big Planet Karting
Little Big Planet Karting