WONDERBOOK: BOOK OF SPELLS

Sony forsøger at genopfinde den digitale bog ved at tilføje en masse gode ideer og Harry Potter-hygge, men holder det? Læs vores anmeldelse af Wonderbook: Book of Spells lige her...

Foran mig ligger en blå bog med underlige figurer, blød indbinding og kun tolv sider. Et PlayStation og Wonderbook-logo er de eneste genkendelige billeder der er at finde i den, for alt andet end disse og et par sidetal, er udgjort af underlige former og figurer som tilsyneladende kun kan tydes af de mest habile magikere fra Harry Potter-universet.

Havde det derfor ikke lige været fordi at Miranda Goshawk havde udvalgt mig, havde der således også været stor chance for at jeg havde sat bogen tilbage i bogreolen uden at tænke videre over den. Men frøken Goshawk har fortalt mit PlayStation Eye hvordan det skal dekode bogen, transformeret min Move-controller til en begynder-tryllestav, og givet mig et kig ind i en sjov eventyrverden gennem min fladskærm.

Wonderbook: Book of Spells

Wonderbook: Book of Spells er ikke kun det første spil til Sonys nyeste satsning, men også et eventyr der er udviklet sammen med J.K. Rowling og naturligvis foregår i hendes afsindigt populære Harry Potter-univers. Faktisk kan du, når du starter spillet op, linke spillet til din Potterverse-konto hvis du har sådan en, samt vælge hvilket af de fire huse Gryffindor, Ravenclaw, Slytherin og Hufflepuff du vil være medlem af.

Fem forskellige afsnit med hver to kapitler er indholdet af den digitale bog, og som man hurtigt lærer, indeholder hvert kapitel to forskellige besværgelser som skal læres. Det her er dog lige så meget en fortælling som det er en magisk lærebog, og derfor er hver side krydret med historier, forklaringer og små gåder som skal løses.

Det er er her den magiske bogs evner begynder at vise sig på skærmen, for fortællingerne præsenteres ofte som en tredimensionel historiebog, hvor figurer, baggrunde og andre detaljer bevæger sig på fladskærmen. Med Move-controlleren er det endda ofte muligt at pille lidt ved scenen, for at tilføje små sjove detaljer til figurerne.

Wonderbook: Book of Spells

Drejer man den fysiske bog, vil man således også kunne beskue den digitale variant fra flere forskellige sider, og det er en effekt der udnyttes på snedig vis. Bruger man en besværgelse til at placere en krukke eller lignende på bogen, vil man eksempelvis kunne flytte den ved at flytte bogen, og plasker man bogens sider til med vand, kan man tørre den ved at vippe bogen og køre den over med håndfladen.

De bedste eksempler på denne sjove form for digital magi er dog, når de udnyttes i en af spillets større opgaver. De fleste af kapitalerne er lavet for at træne dig i brugen af magi, og lærer dig altså hvilke bevægelser du skal lave med Move-controlleren, eller din tryllestav, for at aktivere de forskellige besværgelser. Efterfølgende bliver man placeret i en situation hvor besværgelsen skal bruges, men alt dette blegner i forhold til, når spillet tester hvorvidt du kan finde ud af at bruge de lærte besværgelser i en større test.

Wonderbook: Book of Spells

Det er i disse opgaver spillet viser sine bedste ideer, som at vende bogen mod kameraet for at kigge ned i en brønd man troede blot var et billede, eller kombinere de forskellige evner for at finde og bruge magiske genstande i situationer, der synes taget direkte fra undervisningen på Hogwarts. Har man glemt at lade sig fortrylle, er der ikke nogen tvivl om at man blot vil se disse opgaver som et par billige minispil, men lader man sig smitte af stemningen, er det meget nemt at blive grebet af Harry Potter-universet.

Og netop stemningen fortjener særlig ros, hvilket i særdelshed skyldes den danske oversættelse og stemmesporet. Sproget er næsten lige så hyggeligt og finurligt som i bøgerne, og fortællestemmen sidder lige i skabet på en måde, så man levende kan forestille sig at det er en af Hogwarts' undervisere, der hjælper dig gennem opgaverne.

Det er nemt at tage en uimponeret tilgang til Wonderbook: Book of Spells, og blot se det som en gang Move-baserede minspil og AR-effekter, der engang i mellem beder dig om at råbe magiske ord til dit PlayStation Eye-kamera. Det er dog næsten lige så let at lade sig fortrylle, for Book of Spells er særdeles godt skruet sammen, fyldt med Harry Potter-hygge og byder uden sammenligning på den bedste udnyttelse af Move-teknologien, som jeg endnu har prøvet.

Wonderbook: Book of Spells

Desværre er eventyret dog alt for kort, og man vil kunne prøve alt indholdet på blot et par timers tid, uden efterfølgende at have den store grund til at vende tilbage. Det simple pointsystem virker en smule for tilfældigt i sit valg af belønning, og yderligere er der ikke meget du kan bruge de indsamlede points til.

Som i Skylanders Spyro's Adventure er her dog tale om et af de sjældne spil som formår at tilføje noget unikt til spiloplevelsen, ved at tilsætte et fysisk objekt der for en gang skyld virker som andet end en billig gimmick. Derfor er det her også en spiloplevelse som børn og barnlige sjæle med hang til Harry Potter-universet ikke bør snyde sig selv for, og havde der bare været mere af det, kunne her have været tale om en endnu højere karakter.

8 / 10
+
God Harry Potter-stemning, den bedste brug af Move og PlayStation Eye til dato, godt stemmeskuespil