PLAYSTATION ALL-STARS BATTLE ROYALE

Sony har masser af deres mest ikoniske figurer i kamp mod hinanden, men er det et sjovt at deltage i kaosset? Læs vores anmeldelse af PlayStation All-Stars Battle Royale her...

Da Sony første gang sendte den originale PlayStation ud på det danske marked, var vi en gruppe venner der brugte stort set alle vores weekender barikeret i en mørkt rum med et enormt fjernsyn og et par controllere. Hvis det ikke var Tekken, der flimrede over skærmen, var det Wipeout eller Jumping Flash, og timerne foran konsollen blev så mange, at det også var PlayStation-herlighederne der flimrede gennem tankerne når kroppen krævede en lur.

Vidste man ikke bedre, skulle man tro at det var på et sådan værelse at ideen til PlayStation All-Stars Battle Royale første gang opstod, for spillet emmer simpelthen af PlayStation-kærlighed i alle kanter og leder. Virkeligheden er dog en smule kedeligere, og lad os derfor blot få slået fast en gang for alle, at spillet unægtelig har lånt størstedelen af sine ideer fra Nintendos Super Smash Bros-serie, og så ellers forsøge at undlade at tænke i de retninger i resten af anmeldelsen.

Den står på slåskamp, men frem for at satse på seriøsiteten fra Street Fighter IV eller combo-vanviddet fra Marvel vs. Capcom 3, tager All-Stars en helt anden tilgang. Kampene har typisk fire figurer på skærmen ad gangen, styringen kræver hverken kvart- eller halvcirkler og så er energimålere skrottet til fordel for et pointsystem, hvilket tilsammen giver en radikalt anderledes spiloplevelse.

Playstation All-Stars Battle Royale

Antallet af spillere og styringen har tydelig haft stor indflydelse på hinanden under udviklingen. Det havde ikke givet den store mening at kræve komplekse controller-kombinationer, når der oftest alligevel ikke er tid til at bruge dem, fordi man konstant befinder sig i nærheden af en anden spiller. Derfor er kampsystemet baseret på tre forskellige slagknapper, der alle kan kombineres med en retning på styrekrydset for at give andre effekter. En anden knap tager sig af hop, og så kan der ellers blokeres og laves rullefald med venstre skulderknap, men den højre aktiverer dine superangreb.

Uanset hvor god du er til at ramme med dine standardangreb, skal du ikke forvente at det er disse, der kommer til at afgøre kampene. Her er ikke skyggen af en helbredsmåler, og i stedet bruges disse angreb til at lade en energibar op, som benyttes til at aktivere den valgte figurs superangreb. Energibaren kan lades op i tre forskellige niveauer, der hver giver adgang til mere og mere potentente angreb. Man skal dog time brugen af de specielle angreb ordentligt, for den opsamlede energi kan blive stjålet af andre spillere via greb eller bonusobjekter.

Da ingen af spillets 22 figurer har tænkt sig at blive nede til tælling på grund af et par simple standardangreb, er de langt heftigere superangreb vejen frem, hvis du har tænkt dig at vinde dine kampe. Skulle du få held til at ramme en modstander med et superangreb, vil du således inkassere et point, og det er her spillets dybere strategier begynder at vise sig. Bare fordi man har ladet det op, skal man stadig ramme med sit superangreb, der dog afbrydes eller undviges af de andre spillere. Samtidigt bør man også overveje om man vil gemme sin energi og satse på at nå niveau to eller tre, for potentielt at kunne afslutte kampen med et mere potent superangreb.

Playstation All-Stars Battle Royale

Alle disse spilleregler og ideer havde dog ikke betydet det store, hvis det ikke var fordi at spillet var proppet med den slags PlayStation-herligheder, som med stor sikkerhed vil kunne fremtrylle et smil hos alle, der på et eller andet tidspunkt har spenderet mere end et par minutter med en PlayStation-konsol.

Persongalleriet udgøres således af et stort udvalg af figurer, der enten er PlayStation-unikke eller på anden vis har gjort sig særlig godt på konsollen. Der er kræset for alle generationer af PlayStation-fans, og eksempelvist smilte jeg stort da jeg første gang valgte Parappa fra det fabelagtige PSOne-hit Parappa the Rapper og Sir Daniel Fortesque fra Midevil-spillene. Andetsteds finder man Jak og Daxter, Sly Cooper, Ratchet og Clank, Nathan Drake, samt lånte figurer som Big Daddy (Bioshock), Dante (Devil May Cry og Raiden (Metal Gear).

Med så mange forskellige spilserier kunne man have frygtet at udvikleren Superbot ikke ville have en chance for at gengive dem alle som vi kender dem, men dette aspekt af spillet er en udpræget succes. Forståelsen for hvad der gør hver figur unik har været stor, og der er tydeligt blevet arbejdet hårdt med at få dem alle fintunet til at passe ind i et kampspil.

Playstation All-Stars Battle Royale

Ratchet gør naturligvis brug af sine mange skydevåben og kreationer som Mr. Zirkof, der har så mange sjove kommentarer, at han nærmest kunne have været sin egen valgbare karakter. Parappa kaster om sig med tunge beats, Sly bliver usynlig og sniger sig gerne af sted, mens Big Daddy bruger sit bor og engang i mellem lokker modstanderne til sig med en Little Sister. Nathan Drake kan til hver en tid hive et dække frem, samt bruge pistoler og vælte gamle statuer ned over fjenderne, og den almægtige Kratos kan slynge fjenderne rundt med hans ikoniske kæder.

Lige så veludførte som figurerne er banerne, der alle er inspireret af to forskellige spil. En bane starter eksempelvis med at ligne noget taget direkte fra Loco Roco, hvor de glade farver og sange pludseligt skæres i stykker af en af de gigantiske robotfjender fra Metal Gear Rising: Revengeance. En anden starter med Hades fra God of War i baggrunden, der pludseligt må se sig overmandet af de altid veloplagte Patapons. Alle banerne er proppede med overraskelser og detaljer, men det er ikke kun af den visuelle slags.

I modsætning til de fleste andre spil i genren, er banerne i All-Stars i konstant forandring og fulde af tricks som kan udnyttes af de snedigste spillere. En bane, der kombinere Little Big Planet og Buzz, forvandler sig eksempelvist pludselig til en quiz, hvor man skal besvare Buzz' spørgsmål ved at stå på den platform der repræsenterer det rigtige svar. Ikke kun er dette lidt af en omvæltning midt i en kamp, men også en mulighed for at sætte yderligere angreb ind, da alle der svarer forkert vil få smidt en paralyserende lagkage i ansigtet. Den slags ekstra udfordringer findes i samtlige af spillets baner, og bør indstuderes så hurtigt som muligt at de spillere, der ønsker at have en chance mod andre menneskelige spillere.

Playstation All-Stars Battle Royale

Med en så overbevisende evne til at gengive detaljerne fra alle de spil som er blevet en del af blandingen i All-Stars, er det ærgerligt at udvikleren ikke helt har formået at demonstrere de samme evner når det gælder spillets balance.

Figurerne er tydeligt designet efter forskellige specialiteter som kamp på distance og nærkamp, men i praksis virker det bare ikke helt. Det er i særdeleshed figurerne med speciale i nærkamp, som Raiden,
Nariko og til dels Kratos, der har alt for let ved at udnytte næsten uendelige combos og juggles. På papiret skulle det være balanceret ved at de ikke er stærke på distance, men her giver deres enorme hastighed mere end nok kompensation. Det er frustrerende demotiverende at skulle kæmpe så hårdt for at få combos med eksempelvis Spike eller Jak til at hænge sammen, når der er andre figurer inkluderet som ikke kræver meget mere end et par hurtige tryk på den samme knap.

Der er ingen tvivl om at All-Stars absolut fungerer bedst med andre menneskelige spillere. Den kunstige intelligens har det med at blive forudsigelig, og som i de fleste andre kampspil kæmper den ikke mere intelligent hvis man sætter sværhedsgraden op, men benytter sig i stedet af umuligt hurtige forudsigelser. Hvad enten man befinder sig fire på sofaen eller finder tre modstanderne over nettet, fungerer det hele dog upåklageligt, og udmønter sig hurtigt i personlige strategier som for alvor viser banerne og figurernes store spændevidde.

Playstation All-Stars Battle Royale

Det er umuligt at komme uden om, at PlayStation All-Stars Battle Royale gør en pokkers masse rigtigt, hvilket til dels skyldes at spillet fundament allerede er blevet etableret andetsteds. Og det er netop med konkurrenten i tankerne, at de største mangler i Sonys nyeste kampspil også viser sig, for indholdsmæssigt virker det unægtelig som om noget mangler. Med alt den ros man ganske retfærdigt bør sende i Superbots retning for deres eminente arbejde med integrationen af de mange spil i deres eget spilunivers, virker All-Stars unægtelig en smule råt. Spilmulighederne består udelukkende af forskellige måder at sætte sine kampe op på, og man savner den enorme kampagne som på løjerlige vis snørede alle Nintendo-figurerne sammen i Super Smash Bros-spillene.

Kedeligt er det også, at et unlock-system der lader dine valgte figur stige i niveau, aldrig udmønter sig i mere end et par nye animationer og lidt udsmykning. Særlig tamt er det dog, at alle historierne bag karaktererne i All-Stars udgøres af et par simple billeder og absolut ligegyldig dialog. I det mindste har de alle et nemesis, der udgør en særlig svær kamp, og lægges op til med en lille animation - fans kan endelig selv bestemme hvilket makkerpar der er det stærkeste, Jak og Daxter eller Ratchet og Clank.

Skulle PlayStation All-Stars Battle Royale have blandet sig med toppen af genren, havde det krævet at udvikleren havde fået mere tid til at fylde mere indhold i pakken. Der er ikke nogen tvivl om at her er tale om en underholdende spiloplevelse, der i særdeleshed kan blive til at kaotisk glædes-brag med en gruppe venner, men spiller man alene kommer det hele hurtigt til at virke en smule sparsomt. Uanset er der dog tale om en imponerende debut for Superbot, og et spil der vil kunne trylle et smil hos alle de der på et eller andet tidspunkt er hoppet med på PlayStation-vognen.

8 / 10
+
God gengivelse af figurer, fantastiske baner, sjovt sammen med vennerne, utroligt mange PlayStation-detaljer, solid styring