CALL OF DUTY: BLACK OPS DECLASSIFIED

Vil du have svaret på om Call of Duty: Black Ops Declassified er godt? Så får du det her, når Lee anmelder PS Vita-udgaven.

• Tekst: Lee West

Jeg griner højt. Selvom det egentlig er en sørgelig opvisning, som jeg er vidne til. En generisk soldat stormer mod mig, parat til kamp. Da han er en knivslængde fra mig, forbereder jeg mig på at stikke ham ned. Men sådan skal det ikke gå. Han stormer direkte forbi mig hen mod muren bag mig, og løber som en gal mod væggen. Væggen rokker sig ikke. Jeg giver ham et velplaceret nakkeskud. Og griner højlydt. Det her er morsomt.

Velkommen til Call of Duty: Black Ops Declassified.

Call of Duty: Black Ops Declassified

I min næste mission befinder jeg mig i Vietnam tilbage i 1975. To vagter står med ryggen til mig. Jeg nakker den ene. Den anden kigger forvirret rundt. For hvor pokker mon jeg gemmer mig. Jeg skyder ham i ryggen fra få meters afstand. Nu er han da først forvirret. For hvor mon jeg kan være? Jeg griner og giver den stakkels Viet Cong et nakkeskud. Så behøver han ikke lede længere.

Et par granater gør det af med de næste fjender. Banen kører på tid, og der er sprængladninger der skal placeres og gidsler der skal befries. Det er sgisme spændende sager. Gameloft ville være stolte - hvis det var for tre år siden, til en mobil og til prisen på en burger. Black Ops Declassified er dog en fuldpristitel til Sonys håndholdte PS Vita. Jeg har i de sidste uger kæmpet for at få en anmelderkopi. Det har taget sin tid. Min erfaring siger mig, at det sjældent er et godt tegn. Og jeg har desværre ret.

Call of Duty: Black Ops Declassified

Mindre end en time inde i kampagnen (hold på hat og briller: det er sådan cirka halvvejs i spillet!) er det tydeligt, at skidtet ikke virker. Det er sjusket, og det underbygger på alle måder de mange rygter, der har verseret på nettet, om at Nihilistic kun havde fire måneder til projektet, at skaberne af Call of Duty til HD-konsollerne ikke fik spillet at se, før det gik guld, og at det her er en vaskeægte malkning af franchisen.

Det er virkelig en skam, at det skulle kastes afsted til købelystne brugere. For der er faktisk nogle ting der virker godt. Du bruger bagsiden af din Vita til at "holde vejret" når du sigter med din finskytteriffel, det er en ret fed detalje, og virker overraskende godt. Det er næsten så man selv holder vejret. Våbnene har samtidig god tyngde, de virker tilfredsstillende af bruge. Grafikken er ikke en katastrofe, og titelmusikken er faktisk ret god. Til gengæld er stemmeskuespillet irriterende maskulint og fyldt med fuck, fuck, fuck. Det er jo det de unge vil ha'.

Call of Duty: Black Ops Declassified

Fik jeg nævnt at spillet overdriver brugen af auto-aim og at fjenderne ofte står stille et stykke tid inden de skyder, så du kan plaffe dem? Nej? Det gør de, når de altså ikke opfører sig som hovedløse høns.

Jeg er med andre ord ikke imponeret af singleplayer-delens kampagne. Til gengæld er der tænkt over, at dette for mange skal fungere som småbidder af underholdning på farten. I Hostiles skal du overleve så længe som muligt på multiplayer-baner, men mod computerstyrede fjender (jeg behøver ikke gentage, hvor kloge de er, vel?). Der er også time trials med skydeskiver, som du kan kæmpe om førstepladsen i.

Alligevel er det ikke nok. Jeg beslutter mig for at kaste mig over multiplayer-delen. Her bydes der på Team Deathmatch, Kill Confirmed (saml dogtags for point) og Dropzone (hvor du indtager vigtige punkter for sejr). Team Tactical blander de tre førnævnte og Free-for-all lader dig gå amok mod alt og alle.

Call of Duty: Black Ops Declassified

Jeg beslutter mig for Team Deathmatch. Der er plads til otte spillere fortæller den mig. Men pladserne er taget. Jeg prøver igen. Og igen. Og igen. Efter en halv time giver jeg op og laver mit eget spil. Jeg ender i Team Deathmatch og Nukehouse-banen, som er en ganske fin bane i et tidligere testområde, komplet med 50'er-stemmning og mannequin-figurer. Jeg bliver nakket. Nakket igen, og får så endelig et headshot ind. Så crasher multiplayer. På den igen. Scenariet gentager sig nogle gange, og til sidst giver jeg op, og vinker farvel til Nihilistics rod.

Visse challenges kan være hyggelige at gå efter, og hvis ikke den kunstige intelligens var så hovedrystende dårlig, kunne der være god underholdning i de mange små missioner, men det kan ikke maskere, at dette i bedste tilfælde er et dårligt spil, selvom der kan klemmes lidt sjov ud hist og her. Kan udvikleren få fikset de problemer der er med stabilitet og multiplayer, er der dog potentiale der. For grundmekanikkerne fejler ikke noget - i den del. Det er dog svært at give en karakter på forhåbninger.

Nihilistic skuffede med Resistance til PS Vita, og med Call of Duty: Black Ops Declassified når de bunden. Nihilistic Software har nu skiftet navn til nStigate og fortsætter spiludvikling på mobiler.

Call of Duty: Black Ops Declassified
02 Gamereactor Danmark