LEGO LORD OF THE RINGS

De danske Lego-klodser bruges igen til at gengive en filmtrilogi, og denne gang er det Tolkiens eventyr der står for skud. Har TT Games formået at lave endnu et hit? Læs anmeldelsen her...

Det er ikke en populær mening, men for mig virkede det i lang tid som om Lego-spillene udelukkende levede på deres charme og imødekommende natur, for særligt gode spil var de ikke. Der kom dog bedre og bedre styr på sagerne, og i særdeleshed Lego Batman 2: DC Super Heroes viste at TT Games ikke længere var tilfredse med blot at gengive en kendt licens i det firkantede univers, men også var klar til at fylde på med sjove og varierede opgaver.

Det er en udvikling man mærker med det samme i Lego Lord of the Rings, for selvom spillet naturligvis består af alle de komponenter som efterhånden har fungeret som grundpiller for alle Lego-spillene, er her også blevet fyldt mere med flere modige nyheder end nogensinde før i serien.

Lego Lord of the Rings

Spillet følger ikke overraskende handlingen i de tre film til punkt og prikke, hvilket garanterer at fans vil have svært ved at skjule smilet hver gang nogle af de mest populære scener gengives med legetøjsfigurerne. Med deres sædvanlige lune tilgang har TT Games dog sørget for at fylde på med små vittigheder hist og her for at bløde det hele op, men det går sjældent ud over troværdigheden og gør faktisk blot det hele mere imødekommende for de yngre spillere.

Som oftest i Lego-spillene får man i løbet af ingen tid kontrollen over flere forskellige figurer, som man frit kan skifte mellem når man har lyst. De fleste har forskellige evner, og i den første portion af spillet viser Samwise sig eksempelvis som en særlig nyttig ven, i det han både kan så enorme planter, samt bruge sit fyrtøj til at tænde små bål. Figurernes forskellige evner er værktøjerne, der skal bruges til at overkomme de mange opgaver, og sværhedsgraden er sjældent højere end at man kun skal bruge et par minutter før det hele giver sig selv.

Lego Lord of the Rings

Det er ganske sikkert eventyrsomgivelserne der har fået udvikleren til at gå lidt nye retninger i forhold til selve spilopbygningen, for det nyeste Lego-eventyr har unægtelig smagt lidt på rollespilsgenren og ladet sig inspirere.

De mange byer, man støder på, har næsten alle beboere som står klar med opgaver man kan forsøge at løse, bonusobjekter og figurer som man kan købe, hvis man har nok Legoklodser til det, og de såkaldte Map Stones som ikke kun giver overblik over lokalområdet, men også fungerer som et fast travel-system. Det er i særdeleshed de mange sidemissioner der lokker, hvilket skyldes at de ofte belønner med diagrammer og Mithrilklodser, som kan laves til nyt udstyr hos den lokale smed.

At man har valgt at gøre crafting til den del af oplevelsen, er en virkelig lækker tilføjelse, der for mit vedkommende gav meget mere lyst til at udforske eventyrets mange afkroge i håb om at finde noget som smeden ville bryde sig om.

Lego Lord of the Rings

Der findes i alt 84 forskellige objekter som man kan smede, og effekterne af dem er vidt forskellige. Nogle vil give mere potente angreb, mens andre vil skulle bruges til at løse sidemissioner. De mest brugbare belønner endda med nye færdigheder til dine helte, således at udvalgte figurer pludselig vil kunne udføre stort set alle roller i spillet. Mithril-objekterne er for øvrigt universelt tilgængelig for dine figurer, da de tilgås fra en magisk skattekiste som kan vælges på alle tidspunkter.

Tolkiens fantastiske verden har ligesom i det forrige Lego Batman 2 givet TT Games mulighed for at eksperimentere med en åben spilverden, og det må siges at være en succes. Eventyret er på alle tidspunkter klar til at holde dig i hånden og vise vejen til den næste opgave, hvis der er brug for det, men lader dig også udforske vildmarken i dit eget tempo. Illusionen af frihed er god, og selvom mulighederne ikke er i nærheden af nogle af de fuldvoksne rollespil, er her stadig masser af seværdigheder og smukke omgivelser at nyde.

Lego Lord of the Rings

Det er også gennem den åbne verden at udvikleren denne gang får mulighed for at demonstrere, at de igen har taget et skridt i den rigtige retning. De grønne, rullende bakker, vandet der glædeligt spejler solens stråler, og omfanget af nogle af de største kampe vidner om en underliggende teknik, der stadig optimeres for hvert spil. Yderligere giver det plus-points at stemmesporet er hevet direkte fra filmen, således at det stadig er Elijah Wood og resten af banden man hører i mellemsekvenserne, og selvom lydkvaliteten til tider virker svingende, fungerer det godt.

Desværre er det også den tekniske side af eventyret, der forvolder de største problemer. Der hostes en smule i billedhastigheden på nogle af de tidspunkter hvor det går vildest for sig, og selvom det aldrig er ødelæggende for spiloplevelsen, er det alligevel lidt ærgerlig. Andetsteds har teksturene engang i mellem lidt svært ved at følge med billedet, men det kan dog afhjælpes ved at installere spillet på harddisken (vi har anmeldt Xbox 360-versionen).

Lego Lord of the Rings er dog en herlig oplevelse for spillere af alle aldre, og et sikkert julegave-hit til alle spilleglade fans af film-trilogien.

Det fører solidt Lego-spillene videre i den rigtige retning ved at byde på et par gode nye ideer, samt de samme fabelagtige co-op-funktioner og muligheder for at udforske tidligere besøgte områder for hemmeligheder, som også har gjort sig gældende i tidligere Lego-spil. Det her er med andre ord et særdeles fornøjeligt og firkantet eventyr.

8 / 10
+
Mange spilletimer, let at gå til for alle, rollespilselementer, semi-åben spilverden, massevis af hemmeligheder