EPIC MICKEY 2: POWER OF ILLUSION

Mickey er klar til at gå på Nintendo 3DS-eventyr for at redde vennerne fra den onde Mizrabel, men er det hele stadig fuld af magi? Læs vores anmeldelse lige her...

Man skulle ikke tro det når man tager et smut forbi deres hjemmeside, for den er ikke blevet opdateret siden juni, men Dreamrift er en af mest interessante udviklere på markedet, hvis man er glad for smukke platformspil med masser af friske ideer.

Et par af udviklerens medlemmer var således i sin tid med til at lave det fortrinlige Henry Hatsworth in the Puzzling Adventure, før de dannede den nye udvikler og udsendte det næsten kriminelt oversete Monster Tale. Det burde derfor ikke komme som en overraskelse at jeg i den grad har set frem til Epic Mickey 2: Power of Illusion, og de gode takter skinner da også igennem fra første bane.

Eventyret foregår igen i Wasteland, hvor den skrækkeligt onde Mizrabel har kidnappet adskillige af Disney-universets mest kendte personligheder for at bruge deres livskraft til igen at vende tilbage til Cartoon World. Med lidt inspiration fra Oswald sætter Mickey sig dog for at spolere planerne, og inden længe er en redningsaktion i gang.

Epic Mickey 2: Power of Illusion

Som den spirituelle efterfølger til Sega Mega Drives Castle of Illusion er der blevet gået seriøst til opgaven, hvilket i særdeleshed vil betyde et par overraskelser for nye eventyrere, der ikke selv har prøvet forløberen fra 1990. Mest markant er tempoet, der i forhold til hvad man typisk ser fra genren i dag er overraskende langsomt. Ligeledes skal man også lige vende sig til at man skal trykke en ekstra gang på hop-knappen inden man rammer en fjende, hvilket med lidt god timing giver mere springkræft.

Der er dog en mening med både tempo og mekanik, og spillet har sin egen rytme som både fjender og platforme har indordnet sig under, hvilket også betyder at man som spiller har nemmere ved at vende sig til det hele.

Det bør ikke komme som den store overraskelse at de magiske malerpensler også her er omdrejningspunktet for eventyrets mest unikke nyheder. Med den magiske maling og fortynder er det nemlig muligt at fjerne og tilføje elementer til spillet, som dog er forudbestemt af udvikleren. Det kan være platforme, kanoner, hjælpende figurer eller hemmelige skatte, og hver gang flyttes billedet til den trykfølsomme skærm, hvor stylusen skal tages i brug for at tegne nogle skitser færdige, eller i stedet fjerne dem.

Epic Mickey 2: Power of Illusion

Alt efter hvor god du er til at svinge den magiske pensel, vil du også opleve at Mickeys kræfter midlertidigt modtager en opgradering, hvilket kan udnyttes i eventyrets vanskeligste situationer. Her sættes farten i vejret, samtidigt med at de malingklatter, du kan skyde efter fjenderne, bliver mere potente.

Eventyret tager et skridt nærmere rollespilselementerne ved at åbne op for et magisk slot, hvor alle de kendte personligheder sendes hen, så snart man har fundet og reddet dem på banerne. Hver figur får sit eget rum i slottet og står ofte klar med bonusopgaver til Mickey, som naturligvis belønnes med penge og forbedrede egenskaber. Man kan også vælge at opgradere de forskellige personligheders gemakker, hvilket åbner op for endnu flere opgaver og bonusser.

Samtalerne med de mange Disney-figurer udgør et overraskende stort element af spillet, men desværre betyder det ikke at deres opgaver er særligt interessante. Alt for tit består en opgave eksempelvis blot af at gå fra den ene figur til den anden på slottet, hvilket sker gennem et kedeligt kort. Andre gange bliver man bedt om at besøge tidligere gennemførte baner for eksempelvis at finde Onkel Joakims lykkemønt, og sjældent virker opgaverne som andet end en kunstig forlængelse af oplevelsen.

Epic Mickey 2: Power of Illusion

Enkelte af de figurer man redder har dog mere at byde på end et par kommentarer og opgaver. Joakim von And åbner eksempelvis hurtigt en butik hvorfra man kan købe opgraderinger. Andre kan tages med ind i selve banerne, hvor de kan aktiveres for at yde ekstra assistance, forudsat man er skarp nok med sin pensel til at male dem, samt har plads til dem i sin oppakning.

Grafisk er der ikke en finger at sætte på Power of Illusion, og de dygtige folk hos Dreamrift demonstrerer igen hvorfor de indtil videre har valgt at holde sig til 2d-grafik. Farver og flotter figurer fylder næsten konstant skærmbilledet, mens de mange detaljer får det til at ligne noget som tegnerne hos Disney selv havde stået for. 3d-effekten er også brugt intelligent, og de mange baggrunde bevæger sig på smuk vis i forskellig fart, hvilket faktisk fremhæver mange af de flottere detaljer.

Musikken er næsten lige så god, og minder med dens bombastiske orkester-opsætning ligeledes om noget giganten kunne have brugt i en af sine film. Det siger derfor sig selv, at dette er et af den slags eventyr som du bør spille med et par gode høretelefoner viklet om hovedet.

Epic Mickey 2: Power of Illusion

Desværre er eventyret alt, alt for kort. Med kun elleve baner behøver man ikke at anstrenge sig for at gennemføre spillet på samme dag som man første gang sætter det i ryggen på sin Nintendo 3DS, og det er ærgerligt. Naturligvis er der ekstra spilletid at hente hvis man ønsker at gennemføre hver en sidemission, men som tidligere nævnt er de ikke særligt interessante, og deres bonusser ikke nødvendige.

Yderligere kunne man godt have ønsket at der var større forskellighed i de skitser som skal males på den trykfølsomme skærm, for inden du har gennemført eventyret, har du malet de samme former så mange gange, at de er blevet til irritationsmomenter. Bedre bliver det ikke af at malede platforme og kanoner pludseligt begynder at forsvinde, hvilket altså betyder dobbeltarbejde med malerpenslen.

Svaghederne i Power of Illusion er ikke kun ærgerlige, men også overraskende. Med Monster Tale beviste Dreamrift at de sagtens kunne skrue et stort eventyr sammen, som samtidigt havde flere originale ideer end hvad der her tilbydes. Det betyder dog ikke at Mickeys nyeste 3ds-eventyr er dårligt, for mens det står på, byder det på hyggelig platformsaction af høj kvalitet, pakket ind i aldeles smuk grafik og lyd. Havde eventyret derfor blot været større og fået finpudset sine originale ideer, havde her også potentielt været tale om en af konsollens toptitler.

7 / 10
+
Flot grafik og lyd, solid platformaction, et par gode ideer