F1 RACE STARS

Kan alle de kendte F1-hoveder fungere i en kart-racer? Magnus har sat sig ved rattet og bedømmer løbet.

• Tekst: Magnus Groth-Andersen

Regnen pisker ned i ansigtet på Louis Hamilton. Det sidste sving kostede ham føringen til en aggressiv Jenson Button, der møvede sig forbi og efterlod Louis i en røgsky af udstødningsgas og skam. Det lyder som et klassisk scenarie fra Formel 1, som vi i spilindustrien har lært at kende gennem den officielle Formel 1-serie, men denne gang er det vendt helt på hovedet. F1 Race Stars er en Kart Racer som PlayStation-folket utvivlsomt kender fra det nylige Little Big Planet Karting, og tidligere ModNation Racers. Det er pudsigt nok Codemasters, samme udvikler som står bag den officielle Formel 1-serie, der vælger at tage licensen i en lidt anderledes retning, og resultatet er en noget blandet affære.

F1 Race Stars

F1 Race Stars har som udgangspunkt den officielle Formel 1-licens bag sig, og dette sikrer allerede en del sjov for folk, der er bekendt med stjernerne, banerne og bilerne. At se Sebastian Vettel overhale Ayrton Senna via en booster er i bund og grund morsomt. Banerne holder sig dog ikke fuldstændig tro til den ægte version. De er navngivet efter deres hjemland, og indeholder en blanding af kendte elementer fra formel 1 banerne samt genkendende nik til hvert lands kulturelle spidskompetencer. Du kører rundt om sumo-brydere i Japan, flyver igennem dyre hoteller i Abu Dhabi og navigerer igennem tæt jungle i Brasilien. De gode ideer står i kø, og respekten for hvert lands kultur og landemærker er charmerende, men selve banen kommer hurtigt til at virke ret øde. Der er derfor desværre en ret negativ kontrast mellem det farverige, omkringliggende landskab og den bane man egentlig skal køre på. Til gengæld er det svært ikke at smile, når banen ændrer sig til ren rutsjebane-forlystelse, som man ville forvente det fra de klassiske WipeOut eller F-Zero.

F1 Race StarsF1 Race Stars
F1 Race StarsF1 Race Stars
F1 Race Stars

Resultatet er en mærkelig sammenblanding af den strømlinede og simple Formel 1-bane og den karikerede farverige Kart Racer. Skægt og pudsigt banedesign er efterhånden noget vi forventer af gode Kart Racer spil, og derfor sad jeg tilbage med en lidt flad fornemmelse efter gennemspilningen af de i alt 12 baner, der strækker sig lige fra Monte Carlo til Monza. Karaktermodellerne er også ganske gennemsnitlige, og gør ikke noget for at forbedre det ellers lettere intetsigende visuelle design. Charmerende er det dog, og trods de lidt kedelige karaktermodeller er der massere af personlighed. Det er tydeligt at se, at udvikleren Codemasters har gået til opgaven med en utvivlsom forkærlighed for Formel 1.

I kernen af alle gode Kart Racer spil, lige fra Mario Kart til ModNation Racers, ligger en række stramme og simple mekanikker. Styringen af ens vogn skal være præcis, mens våbnene skal være balancerede, og her er F1 Race Stars ganske udmærket. Styringen er nemlig ganske simpel og virker for det meste helt ubeklageligt. Græsset i siderne sløver bilerne langt mere end i andre spil af samme genre, og muligheden for at "drifte" er fjernet, så man er nødsaget til at stole på sine bremser og evnen til at finde den bedste racerlinje rundt i hjørnerne.

F1 Race Stars

Hertil kommer et arsenal af våben, der omfatter både forskellige typer "boost", og offensive våben man kan bruge til at jorde ens modstander. Desværre er våbnene så kedeligt designede, at de offensive våben i virkeligheden bare er forskellige farver af bobler man fyrer mod modstanderen. Rød er eksempelvis varmsøgende, og blå er en banaskræl man efterlader på banen. Det er trist at se at man netop har sprunget over hvor gærdet er lavest med det mekaniksæt, der betyder allermest for en god Kart Racer. Hertil kommer specifikke bonusevner, der er unikke for hvert hold, men heller ikke her formår F1 Race Stars at bruge den karikerede licens til noget man kan smile bare en smule over.

De forskellige baner kombineres i forskellige sæt man kan spille igennem, og dertil er der turneringer med meget specifikke krav, som tilføjer et sjovt twist til det ellers til tider lidt uinspirerede gameplay. Så det er altså op til Multiplayer-portionen at redde F1 Race Stars fra middelmådighedens klør, og her lykkedes det sjove Formel 1-projekt heldigvis et langt længere stykke af vejen end i den charmerende men kedelige singleplayer-del. Der findes nemlig både klassiske online modes som vi kender dem fra racer spil, samt mulighed for at dele fjernsynsskærmen med 3 venner eller veninder. Multiplayer-delen er ikke specielt nyskabende, men udvalget er fornuftigt, mekanikkerne er på plads, og da de til tider lidt ubalancerede computerstyrede fjender er fjernet fra ligningen kan spillet nu nydes på et helt andet niveau end før. Dette er det mest imponerende aspekt af F1 Race Stars. Online er det sjovt på sådan et basalt niveau, at man hengiver sig til det karikerede design og ujævne gameplay.

F1 Race Stars

Du kan højst sandsynligt finde spil i samme genre, som Mario Kart eller ModNation Racers, der har mere detaljerede baner og sjovere våben. Men derfor skal man ikke underkende det sjove karikerede design, den velsammensatte multiplayer-komponent og den vidunderlige kontrast mellem seriøsiteten i Formel 1-licensen og de satiriske rammer, som F1 Race Stars eksisterer i.

Tag tre venner med og giv hinanden baghjul, det kan godt være at det ikke ændrer Kart Raceren som vi kender den, men i det mindste er det tilforladeligt sjovt.

F1 Race Stars
6 / 10