TANK! TANK! TANK!

Kampvognene har taget turen fra arkadehallerne direkte ned på den trykfølsommeskærm på Nintendos Wii U, men har det været turen værd? Læs med her og få svaret...

Hvis du nogensinde har sat fødderne i en af de større arkadehaller, hvor Daytona USA-maskiner med plads til fire spillere slås med enorme House of the Dead og Jurassic Park-kabinetter om at fange din opmærksomhed, ved du præcist i hvilke omgivelser Tank! Tank! Tank! første gang så dagens lys.

Man mærker det med det samme, for en bombastisk intro-skærm fuld af eksplosioner, monstre og lynhurtige tanks gør hvad de kan for at lokke dig til at komme mønter i Wii U'ens ikke-eksisterende møntindkast. Det samme gør manglen på historie, og enhver forklaring af hvor pokker de fjendtlige gigantiske robotmonstre kommer fra, er her droppet til fordel for at lade dig komme i gang med skyderiet hurtigst mulig.

Tank! Tank! Tank!

Vælger du at gå alene i krig, bydes du velkommen af en af de kedeligste og hurtigst lavede missions-instruktioner jeg nogensinde har oplevet i et spil. To komplet ligegyldige figurer, med hvert deres anime-design og tre-billeders animation, står klar med usjove og intetsigende kommentarer, der på en eller anden måde skulle gøre motivationen til at komme i gang større - det lykkedes ikke.

Heldigvis er selve missionerne sjovere. Et stort antal dyre- og insektarter har således taget turen forbi den lokale robotfabrik og ladet sig bade i laserstrålerne fra forstørrelseskanonen bagefter, hvilket giver kampvognsglade dig en masse at skyde på. Styringen er ekstremt simpel, og faktisk skal du blot koncentrere dig om at køre og skyde, for sigtet tager konsollen sig selv af.

Tank! Tank! Tank!

Hver mission har en tidsbegrænsning, og da denne bliver mindre og mindre som spillet skrider frem (der skal jo indtjenes ikke-eksisterende mønter), gør man klogt i allerede fra start at vende sig til det hektiske tempo.

Til de som mestrer både at være hurtige og effektive, venter der belønninger i form af opgraderinger til det valgte fartøj samt nye kampvogne til garagen, og selvom det fra start virker en smule simpelt, er systemet mere udspekuleret sammensat end man først lige tror.

Opgraderingerne giver ganske forventeligt mere livsenergi, højere fart og større skudkraft, hvilket er en fryd når man først har fundet de favoritter man ønsker at satse kræfterne på. De nye kampvogne låses dog først op når man har indtjent nok medaljer, og hvert fartøj kan maksimalt optjene en medalje per gennemført mission. Med andre ord kan man altså godt se frem til at skulle gennemføre de samme missioner igen og igen med forskellige kampvogne for at indtjene nok medaljer til både at lukke op for alle bonus-fartøjerne samt de senere baner, og den slags bliver trættende.

Tank! Tank! Tank!

Heldigvis har man på alle tidspunkter mulighed for at få hjælp af vennerne. Co-op lader tre venner deltage i skyderiet, mens man i stedet kan gå i flæsket på hinanden i Deathmatch, Team Deathmatch, Free for All og den nytænkende My Kong, som faktisk gør god brug af konsollens innovative controller.

I My Kong tager spilleren, der har GamePad-controlleren, rollen som en mekanisk King Kong, der via den lille skærm har til opgave at knuse de andre spillerstyrede kampvogne. Den simple styring kommer her til sin ret, og langt de fleste vil uden problemer kunne være med, hvilket kun gør det hele mere fornøjeligt. Et yderligere grin fås ved at det er muligt at benytte controllerens kamera til at tage et billede af sig selv og klistre på den mekaniske gigant, og selvom det måske nok er en smule simpelt, er det faktisk ret sjovt at se på.

Tank! Tank! Tank!

Tank! Tank! Tank! er, på trods af sin lettilgængelighed og fornøjelige multiplayer-muligheder, et spil af den slags, der stadig gør sig bedst i arkadehallernes omgivelser, hvor det ikke forventes at et spil underholder mere end et par minutter af gangen. Medaljejagten, der her er tilføjet for at tilføre spillet længere levetid, bliver hurtigt trættende og føles på alle tidspunkter som en kunstig forlængelse, der udelukkende er inkluderet for at alt indholdet ikke skal kunne opleves på en times tid.

Hvis du har tænkt dig at gå i krig mod vennerne, og sørger for at få deres ansigter klistret på hver deres kampvogn, får du også den bedste side at se af Tank! Tank! Tank!, men er det ikke nok, er der desværre heller ikke den store grund til at kigge efter denne omgang kampvogns-ballade.

5 / 10
+
Lettilgængelig, sjove multiplayer-muligheder