MODERN COMBAT 4: ZERO HOUR

Endnu et skydespil lanceres på iOS og Android. Lee anmelder Modern Combat 4: Zero Hour på iPad Mini og iPad 4.

• Tekst: Lee West

Sne. Det er koldt. Men sådan er det oftest på Antarktis, har jeg ladet mig fortælle. Tre soldater tages hurtigt ud med velanrettede nakkeskud. Højt over kløften, jeg befinder mig i, fyger sneen, men jeg ænser den knapt. Enorme røgsøjler stiger til vejrs fra glødende vragrester i horisonten. Vindmøller fortsætter deres langsomme næsten majestætiske rotation, mens missiler flyver mellem de enorme vinger. Få sekunder senere kan jeg se fjendens sneklædte base. Bæltekøretøjer står efterladte blandt containere. En varmesignatur fra en vagt røber dennes position, jeg giver ham et præcist skud i kraniet, og han falder ud over det rustne gelænder fra førstesalen af lagerbygningen. Anderson er min support og rydder effektiv et par tilløbende fjender af vejen, og vi fortsætter mod vores mål.

Dette er omkring otte timer inde i solokampagnen, og dermed en af de sidste baner i Modern Combat 4: Zero Hour fra spilmageren Gameloft. Modern Combat-serien er som bekendt den mobile pendant til Call of Duty-spillene, og det er ikke meget anderledes denne gang. Selv krigsmarkerne er flyttet til noget der ligner en nær fremtid, og spillet er fyldt med droner og smag af sci-fi, nøjagtig som i Treyarchs velfungerende shooter.

Lige nu er jeg en del af det heltemodige team af soldater, der skal redde verden fra en bunke onde terrorister med skumle planer om død og ødelæggelse, men tidligere i kampagnen har jeg også fået en smag for krigen set med fjendens briller. Der har været masser af variation, ikke kun i skyderiet, men også i de forskellige scenarier og missioner.

Modern Combat 4: Zero Hour
Modern Combat 4: Zero HourModern Combat 4: Zero HourModern Combat 4: Zero Hour

Naturligvis har jeg været forbi Seattle, USA for ligesom at få slået alvoren fast, og givet de vestlige militærstyrker fribillet til at rejse verden rundt efter den tidligere Grønne Baret Zealot, som nu er leder for terroristgruppen Unified Citizens. Jeg har måbet over mængden af lyseffekter, røg og gnister i Seattles gader, mens jeg er blevet skudt i stumper af en kanon. Jeg har befundet mig på flotte palmestrande fyldt med død. Gamle lagerbygninger og faldefærdige spanske hustage har dannet rammerne om flere rutsjebaneture i skydeteltet. En helikoptertur omkring en enorm fabrik, der har rollen som fort for "de onde", er det også blevet til i Sydafrika. Jeg har skullet snige mig rundt, kun bevæbnet med kniv. Droner har skullet styres, og artilleri bemandes. Selv en heftig jagt gennem toge på en spansk banegård er det blevet til.

Modern Combat 4: Zero HourModern Combat 4: Zero Hour

Alligevel er det ikke meget mere historie end man kunne forvente af en middelmådig actionfilm. Og hold på hat og briller: præsidenten bliver kidnappet. Det er ikke rasende stor historiefortælling, kan du nok ane. Så er det, hvad du kommer efter, kan du roligt kigge videre. For det er tynd militærjargon klistret på et velfungerende skydetelt.

Modern Combat 4: Zero Hour

Til gengæld imponerer Gameloft med deres motor, der igen er blevet forbedret. Våbnene har god tyngde, og til de spillere der ikke helt er fortrolige med touch, er der mulighed for at benytte en auto-aim feature, der gør det hele lettere (faktisk lidt for let, men hver sin smag). Der tilføjes support for Gamelofts Duo Gamer-pad, hvor alle menuerne ændres så snart hardwaren opdages, og man kan således trykke A for at vælge, trykke joypadden i bund for at spurte og alle de sædvanlige funktioner man ville forvente fra en normal controller. Dette har jeg dog kun kunnet teste på MC3, da funktionen først bliver patchet ind i MC4 og officielt tilgængeligt i en snarlig opdatering.

Motoren har som sagt fået et nyt lag maling. Elsker du fart-slør, kan du således vælge at sætte den effekt til, hvis farveladen skal have lidt mere lir inklusiv real-time-skygger, også på iPad Mini og iPad 2. Imponerende. Denne gang er der også Havok-fysik inkluderet, så når granaterne sprænger og kludedukkerne flyver, er det en nydelse at se på. Du kan endda selv vælge graden af gore og blod. Vil du have afrevne lemmer og flyvende hoveder, så er det en del af volds-buffetten, men du kan også slippe. Selv læberne på hovedpersonerne følger stemmeskuespillet. Det var på tide. Polygon-tallet er også langt højere på figurerne, og til tider opfører de sig endda intelligent. Mine makkere virker som om de er med på mit hold og andet end kanonføde. Med andre ord: forbedring på alle tekniske punkter.

Når alt kommer til alt, kan man dog ikke komme udenom at singleplayer-delen er som at spille alle de ting, man afskyr ved Call of Duty-serien. I mit tilfælde kunne jeg dog ikke være mere ligeglad. Det er en velkendt forlystelse, og jeg nyder den og de afsindigt lækre omgivelser.