SIM CITY

Efter ti års pause vender Sim City-serien endelig tilbage, og gør det med manér

Sim City er enormt. Spillet har et omfang og en detaljegrad, der nærmest er overvældende. Mængden af data og info om din by og dens indbyggere, der altid er tilgængelig, er svær at vikle hovedet omkring. Her er en mulliard ting at tage hensyn til, og flere muligheder end mange vil kunne nå at afprøve i deres tid med spillet. En region kan bestå af op til 16 byer, og du kan være borgmester for dem alle. Det er lige til at blive svimmel af.

Samtidig er Sim City også overskueligt. Du får til hver en tid kun præsenteret et lille udsnit af det enorme datahav, og kun det, du aktuelt har brug for. Og selvom mulighederne er nærmest uendelige, er det let og elegant at føre dem ud i livet. Klik, klik, klik. Byg, byg, byg. Spillet er enkelt og intuitivt, og man har altid overblik over hvad der er behov for i ens by.

SimCity

Har man spillet de tidligere Sim City-spil, skal man forberede sig på et par omvæltninger. Veje er, både bogstaveligt og billedligt talt, det der knytter alt i Sim City sammen. De er ikke bare trafikale årer, men gør det også ud for elledninger, vandrør, kloakker og nærmest al anden infrastruktur. Man udpeger ikke landområder til at være bolig-, handels- eller industrizoner, men i stedet siderne af vejene. Bygninger skal placeres ved en vej, ligesom det er vejens intensitet (hvor mange biler, der kan være på den, kort sagt) der afgør om små familiehuse med tiden udvikler sig til skyskrabere eller ej.

Men den største kamel, gamle Sim City-spillere må forberede sig på at sluge, er selve kortets størrelse. Mængden af plads, man kan folde sin by ud på, er mildest talt begrænset, sammenlignet med forgængerne. Kort sagt kan det fyldes ud på eftermiddag, uden man behøver at skynde sig. Nej, du kan ikke genskabe New York det nye Sim City, ikke uden at nedskalere helt vildt.

Det føles ærlig talt lidt trangt, når man første gang begynder at opleve pladsproblemer. Hvis man bare kører derudaf med zoner og servicebygninger som hospitaler, skoler, politistationer mv., kan det godt føles som om at man løber tør for plads, før man rigtig er kommet i gang.

SimCity

Men som sagt er der mulighed for at styre op til 16 byer afhængigt af hvilken region, man har valgt, og det er dét, der er hele humlen. Skiftende naturressourcer og terræn gør de forskellige byplaceringer egnede til forskellige specialiteter. Et sted er måske oplagt til udvinding af råstoffer og tung industri, mens et andet bedre passer til et fokus på uddannelse eller turisme. Én by kan ikke være det hele.

Og der lægges kraftigt op til at man skal specialisere og kordinere sine byer. Simmerne pendler gerne til både skole og job, og overskydende kapacitet inden for alt fra lægevæsen til affald kan sælges til nabobyerne.

Og det er her, den reelle udfordring i Sim City ligger. De snævre rammer betyder, at hvis man vil nå til tops, skal man have sig en klar plan fra starten, og kunne tænke enormt langsigtet. Essentielt bør man have en god ide om hvordan ens bycentrum skal se ud, og hvor det skal ligge, inden man trækker den første vej. Bygger man bare sådan lidt på må og få, ender man let med trafikproblemer, der bliver nærmest umulige at løse.

SimCity

I min første by satsede jeg for eksempel på turisme, men inden jeg fik bygget mit (temmelig dyre) messecenter, der bare skulle være første skridt på vejen til turistmagnet, havde jeg stort set fyldt kortet ud. Og det eneste sted, jeg kunne finde plads til det, var i modsatte ende af indfaldsvejene, væk fra både jernbane og sporvognsforbindelser. Hej trafikkaos.

De mere snævre rammer stiller altså langt højere krav om effektivitet end en enorm legeplads ville gøre, samtidigt med at regionssystemet og nabobyer gør, at man skal have en overordnet plan og overblik. Lille og stor skala på samme tid.

Måske lyder det alt sammen ganske krævende, men faktum er at Sim City er en fryd at spille. Når det er så let at miste overblikket og trænge sig selv op i et hjørne, er det kort sagt fordi det er så underholdene bare at tegne veje og fylde på med zoner og bygninger. Et industrikvarter her, en allé her. Dele af byen har vandmangel, skolerne skal udvides. Og burde jeg ikke lige lave en havn her? Det hele kører afsted som en velsmurt maskine.

SimCitySimCity

Og mængden af detaljer i selve simulationen er som sagt svimlende. Ejendomsværdi og befolkningstæthed vises med elegante grafer direkte i spilverdenen. Man kan zoome ind på den enkelte indbygger og se hvad han laver, hvor han kommer fra, hvor han er på vej hen. Små tankebobler popper op rundt omkring i byen, og fortæller om glæden ved at kunne gå i bad, nu hvor indbyggerne har vand, eller om maveonder og sygdom.

Det hele er selvfølgelig gjort i den humoristiske stil, der har været synonymt med Sim-spillene lige siden Sim City 2000. Loading-skærmen taler for eksempel om at justere lamafrekvenser og klappe geder. Et stort T-Rex-agtigt monster kan invadere byen og smadre huse og bygninger, for så til sidst at æde det meste af indholdet af ens losseplads.

Beboere snakker om at søge på nettet efter "hvad gør man i tilfælde af brand", mens deres hus står i flammer. En feststemt herre tilbyder 50.000 simoleoner, hvis han får lov at fyre en masse fyrværkeri af (sammen med disclaimeren at fyrværkeriet vil forårsage brande i byen). Virksomheder har navne som Tacofyld A/S og Doughnutposefabrikken.

SimCity

Orker man ikke alt det der med planlægning og bystyre og ting, der skal låses op, kan man i stedet kaste sig over sandkasse-delen. Her får man et bart terræn, 1 million simoleoner at bygge for, og et fuldt oplåst teknologitræ. Helt frie rammer har man dog ikke, da man hurtigt kan bygge sig til et tordnende underskud, men med lidt kløgt kan man hurtigt stable fundamentet til en superby på benene.

Sim City er et herligt veludført, gennemtænkt og gennemarbejdet spil, der som sagt er en ren fryd at spille. Men selvom regionsystemet giver store udfoldelsesmuligheder, så kan jeg ikke undgå følelsen af, at rammerne måske er lige en tand for snævre. Mere plads at bygge på havde bestemt ikke skadet, da det godt kan føles som om bremserne bliver hugget i, lige som legen bliver god.

Og så er der integrationen med Origin. Sim City kræver en netforbindelse at spille, og ryger forbindelsen til Origin, bliver man nærmest øjeblikkeligt sparket ud af spillet. Måske var omstændighederne lidt ekstraordinære, fordi vi ikke prøvede den helt endelige udgave af spillet, men det skete et par gange i løbet af vores tid med Sim City, at vi fik med støvlen og blot kunne se på en usamarbejdsvillig Origin-klient. Det får de forhåbentlig rettet op på inden lanceringen, for der er få ting mere provokerende end at blive holdt ude af sit hyggespil på grund af serverproblemer.

SimCity

Sim City er en usædvanligt veldesignet og flot præsenteret fornøjelse, hvor alt kører som smurt. Man bliver opslugt af spillet lige fra starten, og det hele er så intuitivt skruet sammen, at man aldrig er i tvivl om hvad man skal, og hvad ens muligheder er. Det er et ambitiøst spil - men jeg ville nu ønske, at Maxis lige havde sigtet den smule højere, og gjort spillets rammer lidt større, for her er en lille bismag af uforløst potentiale. Selvom resten af pakken er forrygende.

8 / 10
+
Utroligt fængende gameplay, fremragende præsentation, overskueligt trods enorm informationsmængde, let at gå til