REAL RACING 3

Real Racing-serien er tilbage. Real Racing 3 byder på en masse nyt, der nok skal glæde og forage.

• Tekst: Lee West

Hvad er det, der er blåt med striber, helt krøllet og lugter af brændt gummi? Svaret er naturligvis min nyindkøbte Klasse S Ford GT efter ét uheldigt løb i Real Racing 3. Firemonkeys er tilbage med verdens bedste racing-serie til mobiler.

Firemint satte med Real Racing og Real Racing 2 barren for hvordan mobilspil skal laves, når det drejer sig om ræs. Sidenhen er de blevet opkøbt af EA, har ændret navn til Firemonkeys og prøvet kræfter med endnu en racing-serie, i form af Need for Speed: Most Wanted til de mobile platforme. Men nu er de altså tilbage der, hvor de efter manges mening hører til: Real Racing.

Real Racing 3

Real Racing 3 fortsætter seriens stil og drejer sig derfor om realistisk bilkørsel i velkendte byer og på velkendte baner. Det er kort sagt mobilernes udgave af Gran Turismo og Forza.

Da jeg henter spillet i denne omgang vælger jeg at hente det både på min iPad 4, iPad Mini samt iPhone 5. Det er også ude til Android, men da min Samsung er afgået ved døden, må jeg stille mig tilfreds med rækken af iOS-enheder til testen. Spillet plejer at trække tænder ud på den svageste hardware, så jeg er spændt på hvordan iPad Mini, der trods alt er bygget på den aldrene iPad 2-arkitektur, klarer det.

Spillets intro er som forventet blødende flot, og det tager mig faktisk et minuts tid, hvor jeg tænker "kom nu til sagen" før det går op for mig, at det rent faktisk er in-game-grafik jeg kigger på. Jeg er imponeret. Da jeg tænder selvsamme spil op på iPad 4 er det så jeg næsten skærer mig. Knivskarpt og fyldt med effekter. På iPhone 5 er det så pænt at jeg næsten græder.

Real Racing 3

Det er dog ikke første gang, at jeg får tårer i øjnene omkring Real Racing 3. Det skete nemlig også, da jeg hørte at det blev freemium. Det var ikke glædestårer dengang.

Spillet gennemgik en såkaldt blød lancering i New Zealand et par uger før den verdensomspændende udgivelse, og tilbagemeldingerne var ikke kønne. Ulidelige ventetider og et IAP-system (in app purchase), der kort sagt virkede grådigt.

Sagen er den, at freemium-modeller nu engang er, hvad der tjener flest penge til udviklere, og typisk noget der ender med at koste forbrugeren (især de utålmodige) meget mere end hvad de ellers ville have betalt for at købe spillet. Heldigvis viser det sig at EA brugte lanceringen til at justere priserne samt mekanikkerne, og de virker nu langt mere fornuftige end dengang.

Der skal dog alligevel ikke mere end tre løb til med min begynderbil, som er en Ford Focus RS, før jeg kan mærke konsekvenserne af freemium-modellen. Kører jeg skødesløst, så koster det på værkstedsregningen, som skal betales med de penge jeg vinder i løbene. En hel række af dele på min bils ydre kan komme til skade, og når de skal repareres, må jeg pænt hoste op med spillets valuta. Eller købe mig til flere spilkroner, hvis jeg mangler dem.

Real Racing 3Real Racing 3Real Racing 3
Timers er en del af mekanikken. Ydre skade på din bil har ingen ventetid, det har serviceeftersyn til gengæld.
Real Racing 3Real Racing 3
... så det gælder om at prioritere fornuftigt. "Hmm dytten kører dårligt. Det må bestemt være farven!"

Løjerne stopper dog ikke her. Endnu en række leverer information om min bils indre tilstand. Her er det olieskifte, affjedring, luftfilter, bremser og meget mere. Igen koster de spillets valuta, men her må jeg til gengæld også pænt vente nogle minutter (for hver eneste del) mens værkstedet bliver færdigt med servicejusteringerne. Medmindre jeg vil betale en møntfod fra spillet, der naturligvis ikke just kommer dalende (selvom man optjener en smule hver gang man stiger i level). Naturligvis kan også denne skaffes for rigtige penge.

Velkommen til de nye gratis spil. Jeg frygter lidt en gentagelse af Final Fantasy: All the Bravest, hvor Square Enix gik over gevind med grådigheden. Min frygt viser sig dog at være ubegrundet i denne omgang. Sådan da.

For det er kun i begyndelsen af spillet, at man for alvor fristes til at købe ind for at slippe for at vente på værkstedets sløve mekanikere. Og det er egentlig meget fint. Spillets er trods alt gratis, og kan udgiveren lokke spilleren til at give 13 kroner for at indkøbe en 2008 BMW Z M4 Coupe til garagen, er det stadig et billigt spil. Real Racing er nemlig indrettet således, at man sagtens kan køre en anden bil (eller faktisk 45 andre), mens mekanikerne arbejder på at klargøre den indsendte bil. Og de kan reparere flere biler på én gang. Så jo flere biler, du har købt ind til garagen, desto mindre bliver problemet.

Således tager det mig få spiltimer og ganske få tvungne pauser på hver cirka ti minutters tid, før jeg har tre biler i garagen og dermed stort set ingen tvungen ventetid længere (faktisk kan du helt undgå ventetiden, da der følger nok mønter med fra starten til at betale sig fra den, men jeg vælger at gemme dem). Og her sker det sjove så: jeg nyder faktisk den nye model. Tanken om at jeg risikerer at vente, hvis jeg bare smadrer løs og ikke veksler fornuftigt mellem mine biler, giver spillet en helt ny dimension. Jeg passer mere på under løbene: slut med den halvdovne arcade-ræser der bremser op ved at hamre ind i bagsmækken på køreren foran. Jeg vil heller ikke tonse gennem støvet for at skære halve genveje. Jeg skal jo passe på mine dæk og filtre. Det her er løb med konsekvenser. Du kan sagtens køre en bil der trænger til reparation, det trækker blot en smule ned på køregenskaberne, når den er tilpas smadret. Så har du et løb, hvor du ved at du ender som første, hvorfor så ikke trække det sidste ud af bilen inden værkstedsturen (prisen er den samme), og samtidig give dig selv en udfordring? Jeg morer mig.

Real Racing 3Real Racing 3Real Racing 3
Statistikker er der nok af. Hold øje med dem, når næste bil skal vælges til garagen.
Real Racing 3Real Racing 3Real Racing 3

Alligevel er det ganske sikkert noget der vil dele lejrene. Jeg kan sagtens forestille mig, at nogle brugere køber en bil - og kun den ene - som de vil køre nu, glemmer at tænke over, hvad de bruger deres optjente penge på, og så er det bittert at skulle vente. Bruger man samtidig IAP til at indkøbe guld og bruger det på opgraderinger eller en enkelt topbil fremfor nye billigere biler, ender man måske også i en endeløs spiral af ventetid. Det kræver med andre ord planlægning. Noget jeg finder sjovt, men noget som ganske sikkert vil få andre til at afinstallere i frustration.

Modellen har allerede skabt stor debat på nettet og op til flere fejlciteringer. Eksempelvis er det nu standardopfattelsen at begge tiers af reparationer kræver tid. Det er ikke korrekt. Det er til gengæld korrekt, at du nok skal regne med at spille flere hundrede af timer for at tjene nok penge (800 guld) til topbilen, hvis du ikke vil betale udviklerens vanvittige beløb for den (cirka 640 kroner, hahaha!). Jeg har oplevet folk betale mere for samlerudgaver af spil tidligere uden at blinke, men jeg kan godt forstå, hvis nogle gamere vælger at afinstallere i afsky. Jeg er ikke en af dem. Jeg er dog heller ikke typen, der anbefaler andet end at købe 13-kroners pakken med en ekstra bil.

Real Racing 3

Med hensyn til installation og biler, så knyttes eventuelle bilpakkekøb til dit Gamertag, det vil sige, at du heldigvis kan vælge "restore purchases" på en anden enhed, hvis du har flere mobiler og tablets som du spiller på. Desværre gemmer RR3 ikke din progression på tværs af enheder. Det er en skam.

Men tilbage til bilerne. Der er som sagt 46 af dem i alt, og går du op i hvilke mærker der er med, får du dem her: Audi, Bugatti, BMW, Dodge, Ford, Koenigsegg, Lamborghini, McLaren, Nissan, Pagani, Porsche og SRT. Naturligvis fordelt på alt fra normale hverdagsbiler, over V10'ere, forbi de mere eksotiske udgaver og naturligvis med de ægte superbiler, som de fleste af os aldrig får råd til i virkeligheden.

Real Racing 3

Mens udvalget af biler virker ganske godt, så er det de forskellige events i spillet, der virkelig imponerer. 961 styk er der at give den gas med. Om du vil køre en-mod-en, speed trials, mesterskaber, udholdenhed, forsøge at slå fartrekorder eller tage en hurtig omgang drag racing, så er muligheden her. Løbene åbnes ved at optjene medaljer i tidligere udfordringer, og de er naturligvis inddelt efter biltyper, så du ender ikke med at se dig slået i multiplayer af en gamer, der har haft den store pengepung fremme. Selvom man naturligvis stadig kan købe opgraderinger hurtigere, hvis man betaler sig til det.

Apropos multiplayer, så er der faktisk slet ikke sådan en. Der er heller ingen kunstig intelligens at køre mod. Eller jo det er der, men ikke som vi kender det.

Firemonkeys og EA er nemlig på banen med et helt nyt koncept, såkaldt Time Shifted Multiplayer. Ganske enkelt ræser du mod venner og bekendte fra Game Center. Bare ikke på samme tid. Spillet gemmer deres løbstider og laver så en slags Ghost Mode med lidt kunstig intelligens, hvor dine venners biler kører, så det passer med den noterede tid, hvis der ingen modstandere var. Med andre ord, du kan stadig påvirke dem og i teorien faktisk vinde med en langsommere tid end deres oprindelige, hvis du eksempelvis skubber dem af banen under et løb.

Det kan ikke understreges nok, hvor meget det betyder pludselig at have et rigtigt navn (komplet med et lille GC-billede) over de modkørendes biler. Eller at få besked om at en ven har slået ens tid. Hævnen er pludselig rigtig sød og sejren desto sjovere.

Real Racing 3

Til gengæld går det udover kvaliteten af løbet. For den kunstige intelligens er ganske enkelt kedelig (og sammenlignet med de rigtige konsollers GT og Forza nærmest ikke til stede). Det er sjældent man oplever biler presse og slingre for at forhindre overhaling. De kører ganske enkelt for pænt, og det er oftest et spørgsmål om at vente til det rette sving og så overhale, når de alle ligger og roder i den semi-optimale kørelinje. Jeg har dog oplevet få undtagelser, og modkørerne er en smule mere agressive i topløbene. Time Shifted Multiplayer er med andre ord ikke perfekt, men gør alligevel nok andre ting rigtigt til at være en fornuftig erstatning.

Real Racing 3

Jeg har stadig grebet mig selv i at skrige fuckdaforhelvededinlillelort mod min skærm. Og det er for mig et kvalitetstegn, når det kommer til racing-spil. Adrenalinen kan stadig komme op i det røde felt, især når man ser en ven suse forbi i sidespejlet få meter inden mållinjen.

Hvilket bringer mig til sidespejle. Denne gang er der nemlig både sidespejle og bakspejle i Real Racing 3. Sammenholdt med den fantastisk flotte grafik er det lidt et under, at det kører så fantastisk selv på iPad Mini. Måske det nye Time Shifted Multiplayer bærer en del af æren? Kunstig intelligens kræver en del kræfter, og det kan tænkes at det er lettere at arbejde med denne løsning for de mobile enheders processorer.

Real Racing 3

Nu tænker du måske "jaja, det er fint Lee, men hvad med styringen? Hvordan er den?". Det er faktisk ganske let at besvare: ligesom du vil have den.

Du kan vælge om du vil have hjælp til både udskridninger, kørsel og bremsning, samt i hvilken grad. Du kan tilte din enhed, trykke på virtuelle knapper, have et virtuelt rat eller kombinere det som du lyster. Der er ingen undskyldning for at køre dårligt. Og alle kan være med, mens alle kan få den grad af udfordring som de ønsker. Således finder jeg det gabende kedeligt med standardindstillingerne, og hamrende sjovt, når jeg kun har mig selv at takke for en bule i bilen. Buler, skader og så videre er denne gang også en del af pakken, når du kører. Og det er her, hvor de svageste enheder må se sig overgået. Ganske enkelt er eksempelvis en konkurrents løsthængende kofanger først løsthængende når du kommer ganske tæt på. Et hæderligt kompromis. Især i betragtning af at der nærmest ikke er slow down eller pop ups at spore under løbene.

Faktisk er det på alle måder lykkedes for Firemonkeys at levere endnu et lysende eksempel på hvordan ræs til mobilen og tablets skal udføres. Endda selvom det er freemium. Det havde jeg ikke turdet håbe på. Faktisk er jeg stadig overrasket over, at jeg finder det sjovt at mikromanage og undgå ventetider, fremfor at blive frustreret. Jeg havde ganske enkelt forventet det modsatte. Men som sagt, test selv og se hvilken type spiller du er. Måske hader du modellen.

Real Racing 3

Med knap tusind forskellige løb, en god variation i banerne, en fornuftig freemium-løsning, solid lydside (med tidstypiske elektroniske musikstykker), en blødende flot grafik, solide mekanikker, gennemført styring, lækre menuer og gratis entre, er der intet, der bør holde dig tilbage fra at give Real Racing 3 en chance.

Køreglæden kan let slå flere af de store konsollers bud på racing. Real Racing 3 er på trods af småbump på vejbanen verdens bedste mobile racer.

Real Racing 3
9 / 10
+
Fantastisk grafik, tons af indhold, god variation, gennemførte menuer, gratis
-
Freemium-modellen vil genere nogle spillere, groteske toppriser på biler, intelligensen på modkørere, ingen "ægte" multiplayer

Et andet syn

Af Petter Hegevall

Utrolig grafik, vidunderlig bilfysik, strålende præsentation. Men Freemium-strukturen er blevet overbrugt på den mest smagløst grådige blodsugerfacon, jeg nogensinde har stødt på, og derfor kan jeg umuligt nyde al det strålende indhold som Real Racing 3 faktisk indeholder. Surt... EA, I burde virkelig skamme jer.

5/10