STARGATE SG-1: UNLEASHED EP 1

Den kendte tv-serie Stargate SG-1 ender på iPad og iPhone som episodiske spil, og Lee anmelder.

• Tekst: Lee West

Vi så det sidste år: en tv-serie, der omsættes til et spil med episodisk indhold, kan forbløffe og levere en oplevelse, der på mange måder overgår inspirationskilden. Jeg tænker naturligvis på Telltale Games' fortræffelige The Walking Dead, der over fem afsnit gav de spillere, der holdt ved, en fortælling, der er blandt de bedste i nyere gaming-historie.

Stargate SG-1 Unleashed fra Arkalis Interactive håber tydeligvis på at gøre zombie-eventyret kunsten efter. Er du helt blank på hvad Stargate er for en størrelse, så lad mig kort opsummere:

Stargate SG-1: Unleashed Ep 1

Tilbage i 1994 fik vi en film med fokus på ormehuller og de muligheder, som den slags fysikophævende naturfænomener kan levere - især i sci-fi-sammenhæng. Tre år senere blev den populære film omsat til en tv-serie kaldet Stargate SG-1 (og senere endnu flere afstikkere), hvor vi fulgte et nyt hold af implicerede hovedpersoner, der naturligvis stadig brugte de store portaler til at rejse i dimensioner og tid.

SG-1 er således det hemmelige regeringsprograms elite af soldater, der med den tidligere pilot Jack O'Neil (ja, spillet af ham der var MacGyver), videnskabsteoretikeren Samantha Carter, generalen George S. Hammond, den sprogkyndige arkæolog Daniel Jackson og naturligvis en nytilkommer i form af Jaffa-folkets Teal'c (dem med superkræfter og aliens i maven). Rent sci-fi og en god blanding af konspirationsteorier, pseudo-science og tju-bang. Kort sagt fortræffelig søndagsunderholdning, når flimmerkassen skal levere drama og action med tryk på sci-fi.

Aner du intet om universet får du en række fact-sheets i spillet, som du kan læse, hvis du er nysgerrig, så ingen grund til at panikke.

Stargate SG-1: Unleashed Ep 1
Stargate SG-1: Unleashed Ep 1

Nu er serien som sagt landet på App store i form af en episodisk spiloplevelse, hvor vi atter følger holdet på nye eventyr. Faktisk er det ganske let at fornemme, at seriens ejere, Metro-Goldwyn-Mayer, har villet dette projekt, og spiludvikleren Arkalis Interactive er allerede kendte for gode licenstitler på mobilerne. Hero of Sparta, Adventures of Tintin og James Cameron's Avatar er tre spil i udviklerens portfolio og fine eksempler på film omsat til velfungerende mobilspil.

Udover udviklerens kompetencer til at støtte udgivelsen har studiet også hentet alle de kendte skuespillere fra tv-serien ind for at lægge stemmer til den nye fortælling. Så langt så godt.

Det første indtryk, der møder mig, da spillet startes op, er også ganske positivt. Eventyret er et tredjepersons action-eventyr, og selvom grafikken med de flade teksturer til tider kan bringe tankerne hen på PC-spil det sidste årti, er helhedsindtrykket fint. Man kan dog sagtens fornemme, at tiden ikke har været til at polere alle animationer, og at tv-seriens skuespillere ikke er helt vante til at levere stemmeskuespil. Det virker en anelse fragmenteret til tider. Alligevel fanges jeg ganske hurtigt af historien, der naturligvis involverer en trussel mod menneskeheden og i særdeleshed det velkendte hold på SG-1.

Som med The Walking Dead får man også en række dialogvalg, men det er tydeligt, at det ikke er fokus i dette episodiske spil, men nærmere rammen, der skal bringe spilleren videre til næste action-scene.

Stargate SG-1: Unleashed Ep 1

Der skal skydes en del, og det sker med en lidt anderledes tilgang til den slags. Din helt (som skifter mellem de forskellige holdmedlemmer) tager dække, og du trykker for at gå frem og peger derefter på fjenden for at skyde. Når der ikke er action, så er der stealth, som vi kender det fra de klassiske Metal Gear Solid-spil: aflæs vagtens bevægelsesmønstre og snig dig rundt uset. Til tider afbrydes dette af nogle QTE-lignende sekvenser og ganske få puzzles, og det er sådan set det. Ingen af delene er dårlige, de er bare heller ikke særligt mindeværdige.

Stargate SG-1: Unleashed Ep 1Stargate SG-1: Unleashed Ep 1

Problemet er nemlig ikke så meget, at det ganske hurtigt bliver ensformigt, men mere at historien er ovre, netop som man bliver en smule fanget af den. Og så god er den ikke. Knap to timers godkendt underholdning var det blevet til for mit vedkommende.

Stargate SG-1: Unleashed Ep 1

Det er kort, men omvendt er det til en pris, der med 30 kroner er under prisen på en lejefilm, og derfor er der ikke meget at kritisere i den retning, med mindre man sammenligner med, hvad 30 kroner ellers kan give på mobilen. Der er desværre heller ingen grund til at genspille kapitlet, og man sidder med følelsen af at være blevet en smule snydt. Ikke fordi det var dårligt, men fordi man gerne vil videre i historien, der endelig begynder at tage fart.

SG-1 byder på god og velkendt musik, gennemgående stabilt stemmeskuespil, til tider flotte lokationer og nogle gameplay-mekanikker, der ikke er helt tåbelige. SG-1 er bare ikke en spiloplevelse som vi fik det med The Walking Dead, det er ikke et supersolidt eller teknisk imponerende actionspil som Dead Space til iOS, og det er ikke et spil du vender tilbage til.

Er du fan af serien, er det dog en hyggelig småbid og et lovende projekt, der stadig er godkendt.

Stargate SG-1: Unleashed Ep 1
6 / 10