IRON MAN 3: THE OFFICIAL GAME

Iron Man 3 er parat til at indtage mobilerne med en endless flyer. Lee anmelder flyveturen.

• Tekst: Lee West

Iron Man er på mange måder Marvels pendant til Batman. Han har ingen superkræfter, han er svinerig, og han opfinder og køber sig til gadgets, der kan hjælpe ham i kampen mod alverdens skurke. Men modsat Batman drukner han ikke i selvynk, hæs stemme og weltschmerz i det halve af scenerne. Robert Downey Jr. passer perfekt i rollen som den fandenivoldske Tony Stark, og nu er der en tredje film ude med den semialkoholiske, gavflabede superhelt.

I tegneserien har Tony kæmpet en hård kamp mod alkoholafhængighed, og der har vi set hans højre hånd James Rhodes tage rollen som War Machine. I det hele taget er der altid stor fokus på Iron Mans mange udgaver af superheltedragten. Hverken spillet eller filmen afviger fra den formel denne gang.

Iron Man 3: The Official Game

I den tredje film introduceres vi blandt andet for en ny og noget mere patriotisk Iron Man-figur og selvsamme er naturligvis inkluderet i spillet sammen med nogle koldkrigsgeneraler, der også har smag for dyrt hardware og et ondt øje til Stark. Det er den tredje film, der står for inpirationskilden til det nyeste Iron Man 3: The Official Game. Håber du nu på en stor sandkasse, som vi så det med Gamelofts mobiludgaver af både Batman og Spider-Man, så kan du godt forberede dig på en skuffelse. Spillet tager form som en endless runner (i dette tilfælde en endless flyer). En genre der er så overbrugt i mobilsammenhæng, at det virkeligt skal være godt for at fortjene en plads på mobilen. Det er det også til tider, men desværre er det alt alt for kort.

Iron Man 3: The Official Game

Der er ellers gode takter lige fra begyndelsen af spillet. Den velkendte titelmelodi sætter stemningen, og når Iron Man flyver gennem tunneller, over motorveje og zig-zagger mellem jagerfly på en militærbase, så går det hurtigt. Man føler sig i et kort øjeblik som Iron Man hjulpet godt på vej af et suverænt stemmeskuespil af Jeff Bottoms, der lægger stemme til Jarvis (Iron Mans supercomputer). Desværre går det allerede en smule galt, da Iron Man åbner munden. Adrian Pasdar lyder ikke som Tony Stark, så simpelt er det. Til gengæld er han ikke et tilfældigt valg. Manden der blev kendt som Nathan i NBCs tv-serie Heroes tager lige nu rollen i den engelsksprogede udgave af Iron Man-anime. Men nogen Robert Downey Jr. er han nu ikke.

Iron Man 3: The Official GameIron Man 3: The Official Game
Iron Man 3: The Official GameIron Man 3: The Official GameIron Man 3: The Official Game

Du tager som sagt rollen som Iron Man og ved nogle korte mellemsekvenser får du typisk at vide, at AIM er ude på ballade, at en superskurk er ude efter dig, eller at en base er under angreb, og så er det på med dragten og af sted. Her bliver du kastet ud i en blanding af Temple Run og Fruit Ninja. Du stryger fingeren nederst på skærmen (eller tilter med gyro) for at flytte Iron Man, mens du tapper og stryger på indkommende fjender for at smadre dem. Og det er det. Det føles til tider hektisk og underholdende som After Burner, sjovt som Temple Run og ligegyldigt som det hav af endless runners, der overbefolker app-markedet. Ganske vist byder spillet på et stort udvalg af Iron man-kostumer du kan åbne, og ganske vist har de alle et specialvåben og fokus på enten skud, specialangreb eller liv (samt bonus til din tilbagelagte distance, hvis du vil konkurrere om highscoren), men de føles ofte ganske ens.

Når du skal åbne for en ny figur, betaler du først for blueprints med dine erfaringspoint, og derefter samler du mønter op i banerne for at købe udstyret. Det er et ganske godt incitament for at spille videre. Der er timere på brug af dine figurer, og hver dragt skal typisk lade op tyve sekunder til et par minutter mellem hver flyvetur, til gengæld får man en bunke diamanter (spillets premium-møntfod) fra begyndelsen af spillet, og så snart man køber endnu en dragt er der aldrig ventetid. Således endte jeg med at spille cirka fem timer uden nogensinde at vente. Alligevel er det en underlig beslutning at inkludere timere i denne type spil, der om noget handler om at gentage og blive bedre. Der virker tanken om en tvungen pause ekstra fjollet. Også selvom (eller måske netop fordi) den let kan omgås.

Iron Man 3: The Official Game

Spillet er freemium, så det betyder naturligvis at du også kan betale dig fra en lang række ting (hvis du ikke vil flyve i evigheder for at tjene pengene op, noget der heldigvis er muligt), men helt ærligt: vil du åbne alle kostumer med det samme koster det 649,- danske kroner. Jeg griner stadig. Desværre er det ikke fordi jeg morer mig stort.

For allerede efter omkring et kvarters spil, må jeg erkende at selvom effekterne er mange, omgivelser flotte og fartfornemmelsen er god, så keder jeg mig en smule. Der er også en smule lag, når det går for hektisk for sig. Det værste er dog simpelthen, at der er for lidt variation og det føles som om at de samme otte-ni brikker er sat sammen til et evighedsspil. Efter fem timer med spillet og en bunke nyindkøbte figurer, må jeg konstatere at der næppe kommer meget mere til oplevelsen, end det jeg allerede foretager mig.

Det er et fint spil til lige at slå nogle minutter ihjel. Det er også et bedre bud på Iron Man end Segas mange sidste spilmatiseringer med helten. Det er bare ikke et mesterværk, særligt varieret eller andet end en lille snack til fans af filmene.

Til prisen på ingenting er det dog stadig en fin opvarmning til filmen, en fornøjelig arcade-titel og en hyggelig flyvetur.

Iron Man 3: The Official Game

Iron Man 3: The Official Game udkommer i nat klokken 1:00 til iOS samt Android. Billeder og version testet: iPad Mini.