Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français

Slender: The Arrival

Skal man løbe skrigende bort eller omfavne mørket?

Slender Man blev oprindeligt skabt på et fotoredigeringsforum i 2009, som indslag i en konkurrence om at lave det mest uhyggelige billede. Selvom han oprindeligt ikke var andet end en sløret silhuet, blev Slender Man hurtigt et ikon, en moderne mytisk legende.

Slender: The Arrival

Bunkevis af fan fiction-historier og YouTube-videoer vidner om hvor hurtigt denne moderne skrækhistorie har udviklet sig. I juni 2012 udkom det første Slender Man-spil - Slender: The Eight Pages. Det var et kort og forholdsvist simpelt spil, hvor spilleren skal indsamle otte sider spredt rundt i en skov, inden Slender Man fanger dem. Selvom det tydeligvis var lavet på et stramt budget, og lod mere til at være en tech-demo end et fuldt spil, fik The Eight Pages god kritik og vandt mange fans.

Slender: The Arrival forsøger at bygge videre på det første spils uventede succes og popularitet. Det er en forbedret og udvidet udgave, snarere end en efterfølger, der indeholder flere områder at udforske, forbedret grafik og endnu mere skummel lyd. The Arrival tager fat i sit publikum på en måde, meget få moderne spil gør. Den gyselige stemning og konstante fornemmelse af fare gør det oprigtigt uhyggeligt.

De forstyrrende omgivelser er nærmest fotorealistiske. Truende skove, forladte bygninger og mørke grotter skal alle udforskes i forsøget på at redde en ven og besejre den evigt jagende Slender Man. Skærmen er designet, så det ser ud som om vi kigger gennem et videokamera, og når der er farer i nærheden forvrænges billedet som indikation af, at man skal tage benene på nakken. Når panikken rammer, opstår der motion blur når man løber. Disse effekter gør et godt arbejde med at forstærke forvirringen, og får de usete rædsler til at virke som håndgribelige kræfter.

Slender: The Arrival
Slender: The Arrival

Det visuelle flair er imponerende, men det er lyddesignet, der for alvor skaber spænding. Nogle af The Arrivals mest skræmmende øjeblikke opstår på grund af lyden. En konstant dronen udspringer overalt, og afbrydes til tider af støn, skrig, fnisen, fodtrin og elektronisk skratten. Hver gang man finder et nyt spor, slutter endnu en lyd sig til tapetet, så den til sidst i banen bliver til en slående skummel kakofoni.

Slender Man kan ikke såres, så i stedet for våben er den eneste brugbare genstand en lommelygte med to indstillinger - bred stråle eller lang stråle. Slender Mans håndlangere er også til stede i The Arrival, og lige som deres mester er de dødbringende og usårlige. Der er en konstant følelse af hjælpeløshed, når man ved at eneste mulighed er at løbe - havde man været i stand til at bruge skydevåben, ville det lægge en betragtelig dæmper på den nøje orkestrerede fornemmelse af fare. Og forvent ingen nåde, da fjender kan spawne hvor som helst, og du vil blive overrasket mere end én gang. At overleve kræver en pæn portion held, men kløgtige spillere vil lære at læse de subtile indikationer og forudse hvad der lurer længere fremme.

Frygten for det ukendte er det, der gør Slender Man-figuren uhyggelig. Men selvom kampagnen kun er nogle få timer lang, mindsker det hans effekt at bruge så lang tid sammen med ham. Skræller vi gyset væk, er der ikke meget tilbage, der imponerer. Styringen er for det meste solid, men når der ikke er andet at lave end at gå, løbe og kigge rundt, så burde den også være det.

Slender: The Arrival
Slender: The ArrivalSlender: The Arrival

Målene i hver bane er essentielt de samme. Spillerne løber gennem stadigt mere forstyrrede omgivelser i jagten på et bestemt antal genstande. Kampagnen er som sagt kort, men her er stadig så meget gentagelse at gameplayet bliver kedeligt i længden. Omgivelserne skifter måske, men man foretager de samme handlinger hver gang. Nogle collectibles og skjulte områder sørger for lidt baggrundshistorie og afslører mere om Slender Man, og de er ganske fine, men jo mere tid, du bliver hængende, jo større risiko er der for at blive fanget, så de er lette at overse.

Den første gang man spiller The Arrival, kan spillet være reelt foruroligende. Der er nogle fantastiske gys takket være alt den opmærksomhed, der er blevet brugt på designet. Det er bare en skam, at jo mere tid man bruger med The Arrival, desto mindre interessant bliver det. En kort kampagne, ensformigt gameplay og begrænsede mekanikker gør det svært at anbefale, men gyserfans og spillere på udkig efter en overvejet atmosfære bør måske alligevel bruge en aften eller to med at undslippe dette monsters fæle klør.

6 / 10
+
Oprigtigt uhyggelig lyd, imponerende grafik, interessant udforskning af en moderne myte