Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
FacebookFacebook
ANMELDELSE

DUST 514

CCP har endelig taget deres Dust 514, skydespillet der er forbundet med Eve Online, ud af beta. Philip har fordybet sig i den gratis shooter.


Det er nu ved at være to år siden at CCP kom på scenen under Sonys E3-pressekonference for at annoncere at deres kommende spil, Dust 514, ville være en eksklusiv titel på PlayStation 3. Siden da har mange ventet spændt på at se det endelige resultat af CCP's ambitiøse projekt, hvor deres succesfulde PC MMO, Eve Online, skulle smeltes sammen med et konsolbaseret FPS-spil, og hvor handlinger på de respektive platforme ville have konsekvenser for modparten. Nu er spillet endelig udkommet, og spillerbasen vokser for hver dag der går, men er denne gratis sci-fi shooter værd at ofre pladsen på din harddisk for?

En vigtig ting at pointere er, at dette er et MMO-spil. Disse spil er enormt svære at anmelde, da der fra dag til dag kan blive tilføjet eller fjernet indhold, og store ændringer i det hele taget kan finde sted. På trods af dette vil jeg alligevel gøre mit bedste for, at I som spillere får et klart indtryk af hvordan spillet er på sit nuværende stadie.

En stor del af ethvert FPS-spil, MMO eller ej, er gameplayet. Ambitionerne kan være nok så høje, men spillet skal også være sjovt og underholdende, ellers rykker spillerbasen hurtigt videre. Her ligger Dust 514 på et ganske fint sted, med en blanding af hurtig action i kampzonerne, samt masser af mulighed for at finjustere og opgradere ens spilfigurs evner ved hjælp af et meget dybt skill-system. For Eve-spillere vil det virke bekendt, men som nybegynder kan det virke en smule uoverskueligt. Med det sagt er dette ikke et spil for folk, der bare skal have et hurtigt actionfiks, Dust 514 kræver tid, omtanke og tålmodighed, som ethvert godt MMO-spil gør.

Dust 514
Dette er en annonce:

Hvis man fokuserer udelukkende på selve kampene, fungerer spillet ganske tilforladeligt. Du ifører dig et tidligere sammensat sæt udstyr, peger dit gevær mod fjenden, og trykker på aftrækkeren. Der hvor man som erfaren FPS-spiller skal tage sig i agt er, at man mister sit udstyr når man dør, og derfor er nødt til at købe nyt med jævne mellemrum, hvis ikke man vil bruge de ret dårlige, men gratis, begyndersæt. Dette kan virke en smule underligt, men taget i betragtning at en stor del af Eve-universet handler om at styre sin økonomi, giver det fuldt ud mening, og gør den enkelte spiller lidt mere forsigtig og eftertænksom. Det er noget, der i den grad også forstærker holdarbejdet.

Der er også forskellige spiltyper, med alt fra Team Deathmatch-lignende kampe til større slag, hvor fjendens rumfartøj skal skydes ned ved hjælp af missilinstallationer, som skal erobres og holdes. Der er også forskellige slags konsekvenser for de kampe man deltager i. Der er de hurtige Instant Battles, hvor det kun er ens egne points der ændrer sig. Så er der Factional Warfare, hvor man vælger at kæmpe for en af Eve-universets fire faktioner, og hvor den vindende faktion får mere indflydelse i de tilsvarende områder i Eve Online. Til sidst er der Corporation Battles, hvor spillets klaner, bedre kendt som corporations, kæmper over ejerskabet af planeter, for på den måde at give bonusser til klanens spillerstyrede rumstationer i området. Disse bonusser er dog ikke blevet tilføjet til Eve Online endnu, men skulle efter sigende være lige på trapperne. Det fungerer alt sammen fint indtil videre, og med flere spiltyper på vej er der nok til at holde en beskæftiget.

Skill- og Fitting-systemerne er også store dele af Dust 514's gameplay. Meget af ens tid bruges nemlig på at finde ud af hvordan man drager bedst nytte af de point, man optjener i løbet af sine kampe, for på den måde at kunne iføre sig bedre udstyr og manøvrere bedre køretøjer. Med den seneste opdatering af spillet er skill-systemet blevet meget mere overskueligt, og hvis man bruger en smule tid på det, bliver det hurtigt nemt at gennemskue hvilke skills, der skal til for at køre en tank frem for at flyve et dropship. Det skal dog siges, at der er en ugentlig grænse for hvor mange points der kan optjenes, en midlertidig løsning sat på plads af udviklerne for at undgå at visse spillere kommer for langt bag ud fra starten. Alle valg af skills er også permanente, så man skal gøre op med sig selv tidligt, hvilken type figur man vil have, da det i skrivende stund vil tage op imod syv år at makse alle skills ud i spillet. CCP vil endda tilføje flere skills senere, efterhånden som nye våben og køretøjer introduceres.

Dust 514Dust 514

Når først man har styr på sine skills, skal man i gang med sin "Fitting". Det er her man sammensætter de ting, man ønsker at ens soldat skal tage med sig i kamp, hvad end det er på sin person eller sit køretøj. Man skal have våben, eventuelt forstærkere til ens skjold og armor, og hvad med en booster til din løbehastighed? Alt dette ender med at blive et fint puslespil, hvor hver enkelt dragt har et vist antal pladser til våben og udstyr, og derudover også begrænsninger i form af dragtens strømoutput og cpu, som også skal tages højde for, og som kan forøges ved hjælp af diverse skills og dragtmoduler. Når så man endelig har fået skabt sig den perfekte fitting, er det bare at gemme den i sin liste og drage i kamp.

Et aspekt af spillet, som har gjort mange spillere skeptiske, er det lille ord jeg nævnte tidligere, nemlig "gratis". Det er fordi Dust 514 er bygget på den kendte free-to-play model, hvor spillet er gratis at downloade og spille, men hvor man kan betale for diverse luksusitems. Visse spil håndterer dette meget dårligt, og udtrykket "Pay to Win", hvor man kan købe sig til sejr, er opstået ud fra disse. Det er ikke tilfældet med Dust 514.

Der er ganske vist mulighed for at købe udstyr for rigtige penge, men intet stykke betalt udstyr overgår noget, der kan købes for spillets egen møntfod, som man optjener ved at spille spillet. Den eneste fordel ved disse stykker udstyr er, at man får muligheden for at iføre dem ved en lavere skill level, end deres spilpengebaserede modpart. Rigtige penge kan også bruges på boostere, der gør at man optjener skill-point halvanden gang hurtigere end normalt. Man får altså hurtigere lov til at bruge en bedre riffel eller optjene skill-point en smule hurtigere, men en nybegynder vil aldrig kunne købe sig til bedre udstyr end en der har spillet i et år. Her er CCP meget klare i mælet, og de vil til enhver tid forhindre deres spil i at handle om at have den største pengepung, fremfor erfaring og evne. Desuden vil der ikke være nogen former for udvidelsespakker der koster penge, så enhver spiller kan roligt give sig i kast med spillet, uden frygten for at skulle betale noget hen ad vejen, medmindre de ønsker det.

Som i ethvert MMO-spil er det sociale aspekt vigtigt. Her har Dust 514 en stor fordel, idet spillet har sine rødder i et forvejen veletableret virtuelt univers. Mange af spillerne er bekendte med hvor vigtigt det er at skabe sig et socialt netværk, hvad end det er gennem de spillerstyrede corporations, eller diverse chatkanaler, som spillerne selv sætter op for at hjælpe hinanden, og organisere sig. For nye spillere vil jeg anbefale hurtigst muligt at finde frem til en af disse chatkanaler, da der kan være meget hjælp at hente, og er en god måde at komme ind i en corporation på, så man kan tage fat i de sjovere, mere seriøse kampe.

Dust 514

Også muligheden for at kommunikere direkte med spillere fra Eve Online, både med tekst og voice chat, er ikke kun blæret, men også uundværlig når det kommer til de vigtige corporation-kampe. Det er nemlig her, Eve-spillerne får mulighed for at skabe død og ødelæggelse på landjorden ved hjælp af deres "orbital strikes", luftangreb fra rummet som bestilles af Dust-spillerne i kamp. Et lille eksempel på hvordan to spil på to forskellige platforme kan interagere, og planerne for at udvide disse interaktioner virker lovende.

Som det sikkert fremgår er Dust 514 et komplekst spil, og med denne kompleksitet følger der selvfølgelig også komplekse problemer. Der er i øjeblikket store ubalancer blandt spillets våben og udstyr, og mange fejl og mangler kan findes, mens man spiller. CCP kæmper hårdt for at genskabe balancen, og rette de fejl der i øjeblikket plager spillet, både af den tekniske slags og den gameplaymæssige. Næsten hver dag fikses og justeres forskellige aspekter af Dust 514, og det er tydeligt at udviklerne ønsker at se deres produkt klare sig godt. Man kan dog til tider undre sig over deres prioritering af disse småjusteringer, hvor visse ting, såsom ikke hver gang at kunne bringe en holdkammerat til live igen som Medic, nedprioriteres til fordel for andre, mindre vigtige ting.

Dust 514 er ikke for sarte sjæle. Det kræver tålmodighed at lære de mange aspekter af spillet, men har man det, belønnes man med et FPS, der er meget dybere end noget der i øjeblikket kan findes på spilmarkedet. Der er stadigvæk tydelige mangler ved spillet, med features der endnu ikke er blevet implementeret, men der er lagt en god grobund for at kunne opbygge et helt unikt spil, i et i forvejen unikt univers.

Hvis jeg kunne give karakter ud fra et spils potentiale, havde jeg muligvis givet det topkarakter, men de mange småfejl og mangler holder i skrivende stund spillet tilbage. Med det sagt vil jeg anbefale alle med en PlayStation 3, en internetforbindelse, og en kærlighed for skydespil at downloade spillet fra PlayStation Store med det samme.

07 Gamereactor Danmark
7 / 10
+
Masser af tilpasningsmuligheder for spilleren, stort potentiale for et MMO-spil, fuldstændigt gratis
-
Meget indhold mangler stadig, mange småfejl, svært for nybegyndere
Dette er en annonce:
BETA +