GRID 2

Grid er tilbage. Vi satte Gamereactors racing-freak bag rattet på Grid 2

Ligesom de fleste andre kan jeg nærmest ikke vente med at få fingrene i den næste generation af konsoller, men samtidigt er der også et eller andet sørgmodigt ved at skulle vinke farvel til de nuværende. Det skyldes ikke mindst at mange udviklere efterhånden virkelig har fået styr på hardwaren, og blandt disse er britiske Codemasters en af de mest fremtrædende.

Grid 2Grid 2

Hvis man er spilfan og født med blot en dråbe benzin i blodet, har det således på det nærmeste været umuligt ikke at blive fanget af den talentfulde udviklers mange bud på de forskellige genrer af motorsport. Med Dirt 3 blev alle facetter af rally-genren inkorporeret i et spil, mens F1 2012 er det mest fuldendte Formel 1-spil til dato. Alligevel er det efterfølgeren til Race Drive: Grid jeg har ventet mest spændt på. Arvtageren til standardvogn-raceren TOCA Touring Car, var nemlig så tæt på at være den perfekte blanding af sublim arkaderæs og afsindig grafik, at jeg stadig spiller det regelmæssigt i dag, selvom det altså udkom tilbage i 2008.

De mange års ventetid forklarer måske også, hvorfor det at starte det nye spil op på det nærmeste føles som at træde direkte ind i en finpudset version af verdenen fra sidst. Menusystemet er igen blevet flettet godt og grundigt sammen med spilverdenen, således at en faldefærdig garage er stedet hvorfra de første biler sættes i stand, og hvorfra de første tilbud om ræs accepteres.

Grid 2

Noget er dog anderledes. Hvor der sidst var blevet smidt et par linjers tekst ind i mellem hvert løb for at kæde det hele sammen, bydes der denne gang på en decideret historie. Således udgør man spydspidsen for en ny motorsportsliga, der går under navnet World Series Racing. Før en sådan liga kan startes op, skal der dog deltagere til, og disse lokkes bedst ved at man rejser rundt over hele verden og besejrer dem i deres egne løb. Vunde løb belønnes primært med et stigende antal af fans, og når der er skaffet nok af disse er det muligt at afholde en større sæsonfinale, som efterfølgende sender dig mod nye baner rundt om i verden.

Historier og forklaringer har dog meget lidt at gøre med, hvad der foregår på banen. Da spillet tager sin begyndelse i USA, og bankkontoen ikke ligefrem bugner, kan du se frem til at skulle bruge det første stykke tid på at presse speederen i bund på gamle muskelbiler, der nærmest føles som var de støbt i bly. Et par træningsrunder lærer dig hurtigt, at udvikleren helst ser at ethvert sving bliver taget i form af et powerslide, altså hvor du lader bagenden skride ud, mens bilens balance tæmmes gennem gaspedalen. Det er på det nærmeste opskriften for enhver arcaderacer og skulle i teorien passe godt sammen med valget af de tunge, amerikanske biler.

At trille rundt i en Chevrolet Camaro Z28 burde være en oplevelse, der ville kunne få smilet frem hos enhver bilentusiast, og det er da også sjovt så længe det går lige ud. Desværre bliver det hurtigt så svært at holde styr på bilens bagende at ethvert sving bliver en test af tålmodigheden, og det er faktisk første gang, at jeg kan huske at have oplevet det fra Codemasters.

Sammenlignet med forgængeren er det også tydeligt, at man denne gang ønsker at lære spilleren en smule mere om hvordan man begår sig i et rigtigt motorløb. Det tager aldrig nogensinde overhånd, men gennem forskellige udfordringer får man slået fast, hvordan det ofte bedre kan betale sig at skære svingene ordentligt, samt tæmme gaspedalen og vente på sin chance i stedet for frontalt at banke ind i konkurrenterne.

Grid 2

Fordi de mange løb spreder sig over hele verden, har udvikleren haft rig mulighed for at pille ved spillereglerne, og det er blevet udnyttet til fulde. Hver ny sæson er fuld af sjove og ofte originale udfordringer, der hver læner sig godt op af verdensdelens bil-kultur. Her er points-ræs, tids-ræs, overhalings-ræs, sektor-ræs, kombinationer af dem alle og meget mere. Til tider virker det nærmest som om Wario Ware endelig har fundet sin pendant indenfor bilspils-genren, og lysten til at forsætte forbliver derfor stor.

Rejserne over hele verden, belyser dog også spillets unægtelige problemer. Det powerslide-frustrerende system havde jeg eksempelvis forventet var noget der primært hørte sig de amerikanske muskelbiler til, og alligevel forventes det, at jeg benytter de eksakt samme teknikker til at tvinge europæiske sportsvogne rundt i de mange sving. Hvorfor der ikke er blevet plads til biler der i højere grad klistrer sig til asfalten er mig en gåde, og det er højest mærkværdigt at se en firehjulstrukket bil med masser af downforce blive forceret til at skride sig igennem ethvert sving, fordi at det er den eneste vej frem.

Et andet problem opstår også som følge af en ekstremt aggressiv kunstig intelligens, og den kolossale vægt, som alle spillets biler synes at være født med.

Den kunstige intelligens var et af højdepunkter i forgængeren, fordi den ikke kun var bevidst om hvad der foregik rundt omkring sig, men faktisk også kunne presses til at lave naturlige fejl. Aggressiviteten er denne gang blevet skruet op, og det er lækkert at se hvordan de computerstyrerede modstandere aktivt forsøger at forsvare deres linjer, samtidigt med at de ikke er bange for at skubbe, hvis de tror det kan påvirke din koncentration.

Grid 2

Desværre føles stort set alle bilerne i Grid 2 for tunge, hvilket betyder at det nærmest er umuligt at rette dem op igen hvis man først er begyndt at slingre. Når dette kombineres med aggressive modstandere og eksempelvis smalle bjergbaner, er resultatet en decideret frustrerende oplevelse, der alt for ofte ender genstart efter genstart. Codemasters har ganske vidst igen givet muligheden for at spole tiden tilbage, men det er kun et lille plaster på problemet.

Når balance- og kontrolproblemer bliver givet så meget plads i denne anmeldelse, er det fordi at det er punkter hvor Codemasters plejer at excellere. Det er skuffende, at det ikke lykkedes for dem denne gang, men heldigvis ikke ensbetydende med at Grid 2 som helhed er en skuffelse.

Når man først har fundet løb og biler som passer ens temperament, gemmer her sig løbsoplevelser af en kvalitet, som kun den britiske udvikler og ganske få andre i verden, ved hvordan man sammenskruer. At tvinge en Nissan, Aston Martin eller Ariel Atom rundt på baner der kombinerer alskens forskellige underlag og omgivelser, er stadig til tider "jeg-glemte-vist-at-trække-vejret"-hæsblæsende oplevelser, fordi udvikleren på trods af et par fejlsatsninger har så godt styr på sagerne.

Det er også svært at benægte at Codemasters igen sætter sig på genrens grafiske trone. Med deres Ego-grafikmotor presser de igen teknikken til det yderste, samtidigt med at de demonstrerer hvordan de forstår kombinationerne af farver og omgivelser bedre end andre udviklere. Hvad enten det er den amerikanske kyst eller Frankrigs midtby der udgør baggrunden for ræset, kan du være sikker på at det ser aldeles strålende ud.

Grid 2

Desto mere tid man bruger på Grid 2, desto mere fornemmer man at spillet lider af en personlighedskonflikt. Det virker nærmest som om to hold af udviklere har forsøgt at hive det i hver sin retning, og fremfor at have ramt det gyldne midtpunkt sidder man tilbage med en oplevelse der unægtelig er særdeles fornøjeligt, men som samtidig savner en smule mere fokus. Der er ingen af de problemer jeg har oplevet med spillet, der ikke sagtens vil kunne repareres med et patch eller to, men derfor er det desværre stadig skuffende, når der er tale om efterfølgeren til et spil der nærmest ikke satte en finger forkert.

Spilfans med benzin i blodet bør under ingen omstændigheder holde sig tilbage fra et køb af Grid 2, men derfor kan man stadig håbe på, at Codemasters står klar til at gøre oplevelsen endnu bedre efter lanceringen.

Grid 2
8 / 10
+