Marvel Heroes

Spiderman og kompagni møder Diablo, og sød musik opstår. Men trods mange gode ideer og solidt gameplay er Marvel Heroes ikke helt perfekt.

David Brevik, en af nøglefigurerne bag Diablo I og II, er manden med det overordnede ansvar for Marvel Heroes. Og de to klassiske spil har sat deres tydelige præg på hvad der foregår her. Gameplay-mæssigt er meget det samme. Spillerne styrer en figur og trækker dem rundt på skærmen fra deres isometriske plads i himlen, klikker på fjender på at angribe, samler loot op efterhånden som det lander på gulvet, og leveler deres figurer op, når de har samlet nok erfaring. For dem, der forventer en fortsættelse af Diablos temaer og ideer, er her betryggende mange ligheder.

Der er to måder at spille Marvel Heroes på. Du kan enten indtage rollen som en af de gratis figurer, du får tilbudt i starten af spillet, eller du kan købe din favorithelt gennem den indbyggede butik (du kan, hvis du føler dig ekstravagant, købe en af flere DLC-pakker med fire helte, kostumer og prøv-lykken-kort, men de er langt fra billige).

Jeg valgte i første omgang Storm fra udvalget af b-liste-helte, der er på bedding i starten (der også tæller Think, Hawkeye, Scarlet Witch, Black Widow og Daredevil), og klikkede mig vej gennem spillets tidlige baner. Det er indhold, jeg allerede har spillet i betaen, så jeg kendte i forvejen omgivelser og historie. Man kan få adgang til yderligere helte gennem ens rejse via tilfældige figur-drops (jeg fik en tidligt, og en anden nær slutningen på hovedhistorien - begge var fra førnævnte liste, så måske dukker disse figurer bare oftere op end de mere populære, men det er spekulation fra min side), men ellers bliver man nok nødt til at betale for den figur, man helst vil have. Der gik ikke længe før jeg følte behovet for at sætte mit eget fingeraftryk på historien, så jeg besøgte butikken for at købe en ny figur (de bedste - Iron Man, Spiderman, Hulk, Deadpool - koster en lille smule mere end resten). Wolverine blev købt og betalt, og så begyndte mit eventyr for alvor.

Marvel Heroes 2015

Der er masser af sidehistorier, men de hænger alle sammen med en overordnet fortælling skrevet af Brian Michael Bendis. Den bliver leveret gennem en række underholdende mellemsekvenser i tegneseriestil, der passer perfekt til stemningen, og stemmeskuespillet er også ret godt. Dr. Doom har fået fingrene i en Cosmic Cube, og ved hjælp af dens kraft har han tænkt sig at overtage verden (eller måske udrydde den). Mellem starten af spillet og den sidste kamp møder vi et overflødighedshorn af forskellige Marvel-helte, og kæmper mod et bredt udvalg af superskurke. Tegneseriefans vil elske udvalget, og mange obskure figurer er med, i en sådan grad at mange spillere næppe vil genkende en stor del af de helte og skurke, de møder undervejs.

Det starter, som disse ting ofte gør, med en fangeflugt. Det forklarer hvorfor så mange skurke stryger rundt i gaderne, og giver os et formål i de første missioner. Der går ikke længe før vi tromler rundt i spillets forskellige miljøer i flok, tæsker håndlangere i massevis, og nupper så meget loot som muligt undervejs. Skærmen vrimler næsten altid med figurer, fjender og eksplosioner, og selvom der er rigeligt med detaljer, er der også nogle rå kanter. Som helhed ser det fint ud, selvom grafikken aldrig for alvor brillerer.

Der er mange andre spillere i de samme omgivelser som dig, og det kan være en smule nedslående af flere årsager. Den første er udelukkende kosmetisk, men antallet af Hawkeyes og Scarlet Witches der suser rundt er svimlende. På et tidspunkt var jeg i party med tre af de førstnævnte, der alle havde det samme kostume på, og alle skød med de samme våben. Det bliver hurtigt kedeligt. Den anden årsag er de visuelle effekter, da nogle figurers angreb fylder meget af skærmen og gør det sværere at se hvad du laver midt i kampens hede. En skærm fuld af disse effekter kan være imponerende, men også forvirrende.

Marvel Heroes 2015Marvel Heroes 2015

Bosskampe dukker jævnligt op, og du kommer hurtigt til at slås mod ikoniske skurke. Når man angriber dem i mindre grupper, er de ganske sjove, men oplevelsen bliver let forringet ved at have for mange spillere på den samme server på samme tid. Nogle af de kampe, jeg var involveret i, var decideret latterlige, hvor mere end 20 helte sværmede rundt om en boss og jagtede dem rundt på slagmarken som var de gale paparazzier. Der er bogstaveligt talt ingen udfordring, når det sker, det er bare et spørgsmål om at hoppe med for at få andel i den loot og erfaring, der dropper når bossen i sidste ende ryger ned.

De mindre, mere intime (hvis det er det rette ord) instances er langt mere underholdende og mere udfordrende. Her grupper du op med fem spillere og tackler mere fokuserede udfordringer. Indlæsningstiderne er til at mærke, men belønningerne rangerer fra hurtige bunker af loot til svære bosskampe. At spille sammen med venner er klart den bedste måde at nyde spillet på, men det er værd at bemærke, at sværhedsgraden ikke skalerer op eller ned - så hvis en ven med lavere level slutter sig til jer længere inde i historien, kommer han til at dø jævnligt, og hvis du hopper et par kapitler tilbage i historien med din figur, falder modstanderne som fluer.

Marvel Heroes 2015

Nederlag bliver sjældent straffet i Marvel Heroes. Fra tid til anden har du en lang gåtur foran dig, efter at være død langt fra et checkpoint, men for det meste kan du bare respawne rundt om hjørnet, eller blive genoplivet af en allieret, og så er du klar igen. Det har jeg egentlig ikke noget imod, da man således altid er tæt på hvor der er gang i den, og hurtigt kan slutte sig til et slag igen.

Højdepunktet i spillet er uden tvivl at bygge ens figur op gennem spillets levelling-system. Der er et fint udvalg af helte at vælge mellem, og hver af dem har unikke evnetræer som man kan bygge individuelt op. Der er ikke mange muligheder for customisation, men der er rigeligt af muligheder for at tilpasse figuren til ens spillestil. For eksempel har min Wolverine utrolige healing-evner, et potent grundlæggende angreb, og et par solide special moves til pressede situationer. Der er ikke meget variation, men en solid kerne at stole på.

Ens healthbar er rigelig stor, især som man leveller op, men det er stamina og spirit der afgør hvor mange special-evner, man kan bruge ad gangen. Denne bjælke fyldes hurtigt op, så det er let at føle sig som en bad-ass superhelt mens man mejer skurke og bosser ned. Når du tager en modstander ud, smider de lysende kugler, og disse genopfylder health (røde), stamina (blå) eller begge (lilla), og erfaring (gule) tildeles på samme måde.

Marvel Heroes 2015Marvel Heroes 2015Marvel Heroes 2015

Der er tre primære hubs i spillet, hvor du kan bytte items og tage en slapper fra actionen. Avengers Tower er det første område, men inden længe får du adgang til Xaviers mutantskole og S.H.I.E.L.D.'s helicarrier. Her kan du gemme dit loot og udstyre din figur med items, såsom de medaljer, faldne bosser smider, eller rustning og andet grej.

Selve lootet er så som så. Der er rigeligt af det, og der er altid nye og bedre items til din figur, men det meste af det er ikke videre interessant. Der er altid et hav af muligheder, men de valg, man skal træffe, handler mere om små raffineringer og gør ikke den store forskel overordnet. Her er også crafting, hvis det er noget for dig, hvor du kan udnytte items fundet på slagmarken ved at give dem til crafterne i de tre hubs. Desværre tager det en rum tid at levelle dem op til et punkt, hvor de tilbyder bedre items end dem, du selv finder.

Marvel Heroes 2015

Når først du har marcheret dig vej gennem historien (det tog mig cirka 15 timer, men jeg sprang mange af sidemissionerne over), bliver du præsenteret for endgame-indholdet. Daily, Group og Survival-udfordringer, samt PvP-kampe. Det er her, spillet henter sin langtidsholdbarhed, og der er rigeligt til holde spillerne involverede.

PvP er i høj grad stadig under udvikling. Kampene er håbløst ubalancerede, og medmindre du har et højt level, vil du masser af klø. Spillere, der camper modstandernes spawnpunkter, kan fjerne alle spor af sjov fra denne spiltype, men forhåbentlig kan det udvikle sig til noget mere meningsfyldt med tiden.

Mange af Daily, Group og Survival-udfordringerne kræver at man har Cosmic Shards for at få adgang (der indtjenes ved at nedkæmpe bosser i end-game missionerne), og dit valg af hub afgør hvor svære de er. Daily-udfordringerne er mere af det samme, men alligevel ganske underholdende. Group-udfordringer sætter dig og fire venner til at lukke rifts ned inden i bekæmper en boss, hvor I har et fast antal liv. Survival-kampe er også svære, med horder af pumpede modstandere, der jagter en.

Overordnet er Marvel Heroes et solidt actionrollespil. Det er lidt af en grind til tider, men det skyldes spillets free to play-model. Når det er sagt, så føler jeg at den er velimplementeret, og du kan snildt nyde spillet uden at betale en krone.

Det koster en smule at spille med sin yndlingshelt, men med mængden af tilgængeligt indhold og det faktum, at der er et fint udvalg at vælge mellem, er det svært at tale imod måden det bliver præsenteret på. Har du nogen at spille sammen med, er det så meget desto bedre, da det er et spil der bedst opleves i selskab med venner. Vores råd er at give det et forsøg, da det jo trods alt er gratis, og hvis du synes om den første time, skal du ikke være bange for at bruge lidt penge på at få det bedste ud af oplevelsen.

Marvel Heroes 2015
Marvel Heroes 2015
Marvel Heroes 2015