CASTLESTORM

Sebastian har jublet, bygget, smadret og leget med flyvende får - læs forklaringen her

• Tekst: Sebastian R. Sørensen

Mængden af spiltitler hvor man skal gennemføre bane efter bane ved at skyde med sure fugle, klippe snore over eller brænde reb, har inficeret min mobiltelefon i stil med en god dansk vinter influenza. Jeg kan simpelthen ikke stå tilbage for et tilbud på et par kroner for endnu en titel, og fænomenet er nok en kombination af en personlig brist og de laviner af nye spil, som konstant oversvømmer markedet.

Flere af de nemt fordøjelige spilkalorier har fundet vej til Xbox Live arcademarkedet, og seneste skud på den stamme er CastleStorm. Dette er spilækvivalenten til et solidt, salt- og fedtholdigt søndags tømmermændsmåltid, hvilket hverken giver dig fiberrige flydere eller et high five fra mediehungrende sundhedsapostle. Men ligesom overdreven madsynd, så bider CastleStorm sig fast i dine sideben, og hænger forventeligt på en stund ud i fremtiden.

Jeg opdeler groft mine spiloplevelser i to kategorier: dem hvor jeg sidder koncentreret foran skærmen i en Fatboy, og ikke lader meget overladt til tilfældighederne - og så de resterende, hvor jeg ligger horisontalt på sofaen, og savlende ligner en gamer på vej mod hjernedødskriteriet. CastleStorm falder ind i sidste kategori og savlskjolderne er vokset stødt i takt med at dette spil har prikket mig blidt, og holdt mig fra at falde i søvn.

CastleStorm

Elementerne er simple, og overordnet kategoriseres spillet bedst som en tower defence-oplevelse. Men der er mere, og selvom det hele virker velkendt, så er det afviklet med unikke twists og god humor. Man skal forsvare sit slot mod fremadstormende fjender. Et 2D-perspektiv og værktøjer i form af en stor fastmonteret katapult, soldater i forskellige afskygninger og ikke mindst en helt, som man kan tage kontrol over og herigennem forvandle spillet til lidt klassisk hack-and-slash.

En af de friske ting i spillet er muligheden for at udbygge ens fort, så det nemmere står imod fjendernes angrebslyst. Jeg endte med at bruge en solid stund her, og selvom det hurtigt stod soleklart, at min fremtid ikke ligger indenfor bygningskonstruktion, er her plads til alle. Et klik på testknappen, og du kan se om dine konstruktioner kan modstå noget så universelt som tyngdekraften - den tøjte.

Spillet gør sig ikke meget i historiefortælling, men den smule som eksisterer, tager udgangspunkt i helten Sir Gareth og hans kamp mod barbariske horder af rødmossede vikinger - selvsamme helt, som man kan overtage styringen af ved et hurtigt klik på den gule Y-knap. Missionerne svinger fra erobring af flag, pulverisering af modstanderens fort eller andre helt klassiske gøremål. Vi har været der før, og min tiltagende zombieficering på sofaen, og den stigende diameter af savlpølen, var ikke under trussel her.

CastleStorm

Denne farvestålende spiloplevelse er krydret med en god bunke humor. Mellemsekvenserne inden endnu et fort skal jævnes med jorden udfyldes af små tegnefilm, hvor man faktisk kunne finde på at trække på smilebåndet - hvis det nu ikke lige var fordi at ens intellektuelle gear på nuværende tidspunkt er sat så lavt, at sådanne fysiske udfordringer er kropumulige.

Gennem spillet låser man op for nye muligheder. Endnu et udslag af udmærket og yderst velplaceret infantil humor er eksempelvis, at man låser op for kasteskyts i form af får med gode mængder luft i maven - et klik på en knap, og dit uldklædte kastefår forvandles til et ildelugtende projektil. Andre mere velkendte former for skyts involverer eksploderende æbler og byger af spyd.

En af de ting som gør spillet afhængighedsskabende er det fantastiske gameplay. Banen, hvormed ens kasteskyts finder vej mod det tiltænkte mål, styres med venstre stick. Det er præcist og meget følsomt. Ret hurtigt kan man på tværs af banen lave de mest tilfredsstillende headshots på selv de mindste fjender. De resterende styringsmekanismer ligger logisk placeret og det er simpelt, intuitivt og fremragende.

CastleStormCastleStorm

Når man så har savlet sig igennem singleplayer-delen, så venter der multiplayer-muligheder - enten via Xbox Live eller med en kammerat langs siden. Om det sidste scenarium kan udvikle sig til regulært synkronsavl, fandt jeg aldrig ud af, da denne del af spillet hurtigt bliver en anelse hektisk. Den ene af de tre spilmuligheder er klassisk versus, hvor hver kan opbygge et slot, og så herefter gå bersærkergang mod modspillerens område. De resterende to muligheder er co-op-spil, hvor man fordeler rollerne som helt og katapultoperatør, eller står skulder ved skulder som to helte i en omgang co-op hack-and-slash. Det er fine små oplevelser, og titlen ender nemt i kategorien af spil, som hives frem når venner kikker forbi en aften.

Skal vi ende hvor vi startede - altså ved min mobiltelefon og dens tilsanding med spiltitler, så minder denne arcadeudgivelse på mange måder om en mobiltitel. Der er måske et par ekstra lag, men stadig lugter dette lidt af en halv time i S-toget med telefonen som eneste barriere mod hende teenagetrunten, som netop har sat sig ned, og i lydniveau svarende til et godstog beretter om hendes åbenlyst farverige kærlighedsliv. Jeg ender med at smide denne fornemmelse i minuskategorien - men ærligt, så er det et af de mindre minusser. Castlestorm er uden tvivl et forsøg værd, og har finanskrisen udhulet ens pengebeholdning, så kan man jo starte med at lege med den gratis demo. Men her følger lige en stor advarsel - det er forbasket afhængighedsskabende.

CastleStorm
CastleStormCastleStormCastleStormCastleStorm
7 / 10