WORLD WAR Z

World War Z lover massevis af zombier i biffen, og en spilmatisering er det også blevet til. Tag med på turen her...

• Tekst: Lee West

Kan du huske dengang, hvor gyserspil handlede om at mangle ammunition? Dengang da store virksomheder og sikkerhedsfolk skrev deres adgangskoder med kryptiske beskeder på whiteboards og vægge, eller hvor det åbenbart var normalt at bygge enhver fabrik eller lagerhal som en sindrigt netværk af labyrintiske gange? Og elskede du det?

Så er World War Z ganske sikkert som et nostalgisk gensyn med en genre, der er blevet stadig mere action-orienteret i de senere år.

World War Z

Det er nu ikke fordi, der mangler action i Phosphor Games' spilmatisering af storfilmen World War Z. Hvilket er ganske naturligt. Filmen tager zombie-genren og tilføjer action med lynhurtige og vanvittige hive-mind-zombier til puljen. Bliver du bidt, går der otte sekunder til du render rundt som en rabiesramt hund med fråde om munden. Og med render, mener jeg, styrter af sted som et løbsk vandfald. Det er netop et af filmens kendetegn: horder af zombier, der samlet opfører sig som om, at de er en del af en frembrusende stormflod.

World War ZWorld War ZWorld War Z

Phosphor Games har ganske fornuftigt valgt at fortælle en sidehistorie til filmen. Så du tager ikke rollen som Brad Pitt, men smides derimod i skoene på en anden amerikansk familiefar, der vil gøre hvad som helst for at redde det eneste overlevende familiemedlem: sønnen. Uheldigvis befinder knægten sig i Japan og faderen sig i USA, og så er gode råd dyre. Det er et smart træk af Phosphor Games at benytte en sidehistorie, så kan man som fan af filmen få uddybet universet, og har man endnu ikke set andet end traileren, skal man ikke frygte at få spoilet filmens handling.

Phosphor Games har tidligere leveret det mobile eventyr Horn og gyserspillet The Dark Meadow til mobiler, og selvom ingen af disse er overvældende spiloplevelser, er de solide genre-eksempler til fans. World War Z er ikke meget anderledes.

World War ZWorld War Z

Til gengæld har Phospor Games tydeligvis tænkt længe over at tilfredsstille alle typer gamere. Spillet er et førstepersons action-adventure, men det har så mange måder at styre på, at alle slags mobil-gamere skulle kunne blive tilfredse. Næsten. Du kan vælge at have en knap til at skyde på, du kan have den halve skærm som skydeknap, hvis du vil, og du kan styre med to (lidt for følsomme) analoge sticks, hvis du foretrækker det. Der er dog også en casual mode inkluderet, her kan hele spillet styres med én finger. Og selvom jeg normalt ikke bryder mig om den slags, endte jeg med at spille det fem timer lange eventyr på den måde.

Ganske enkelt skal du bare trykke der på skærmen, hvor du vil gå hen. Samler du udstyr op, der skal bruges et bestemt sted, hiver spillet selv genstanden frem, hvis du besidder et match til det pågældende puzzle. Når du skal skyde, så skal du kun koncentrere dig om at flytte sigtekornet, og peger du på en fjende, så skydes der. Det er overraskende behageligt at spille på den måde.

World War Z

Det mindre behagelige vil for mange sikkert være nærkampene. Ikke fordi, de ikke virker, men fordi mekanikken ikke umiddelbart virker særlig gennemskuelig, og kampene virker for hårde, hvis man nøjes med at kæmpe med spillets første våben fremfor at købe nye eller opgradere. I bedste Infinity Blade-stil, skal man stryge på skærmen, eller trykke til siden for at undvige, og indtil jeg begyndte at kigge nærmere på fjendernes mønstre, virkede det som en opgave, der altid kostede liv. Men lærer man at slå, undvige, slå og så gentage, og benytter man et bedre våben end kobenet, så er det en smal sag at overleve de lidt kluntede nærkampe.

Apropos opgradering, så optjener man XP ved at skyde fjender, gennemsøge lig, trykke på computere, eller samle noter og bøger ind. Til kompletinisten sikrer det også en lyst til at gennemsøge hver en afkrog af spillet, da disse noter figurerer i en undermenu som collectibles, der samtidig uddyber universet. Erfaringspointene kan bruges til at sikre ens hovedperson mere liv, hårdere skade eller til at indkøbe mere ammunition. En ganske fiks løsning, der hurtigt fordrer til genspilning og udforskning af banerne.

I løbet af spillet bevæger man sig gennem grotter, underjordiske kloaksystemer, kontorbygninger, hustage og parker så forskellige steder som USA, Paris og Japan. Til tider afbrydes vandringen af mindre skydesekvenser eller en nærkamp. Fjenderne er med andre ord dele af små scriptede events, og derfor mærker man aldrig helt frygten snige sig ind, da zombierne føles afskårne fra selve udforskningsdelen, og det er en skam. Det er dog sjældent at det virker kedeligt at være med på turen, med mindre man selvfølgelig ikke gider den charmerende fornemmelse af old-school-adventure som gennemsyrer spillet. Man støder sjældent på vildere puzzles end at flytte en kasse, fikse elledninger, tænde for en generator, aflure passwords eller dreje på nogle ventiler. Det er som sagt, så alle kan være med, og ikke synderligt sindsoprivende. Alligevel fandt jeg mig selv grebet af stemningen og i et mægtigt hyggeligt humør hele vejen til slutningen. Ligesom jeg et enkelt sted greb til en walkthrough på Youtube for at aflure løsningen.

World War ZWorld War ZWorld War Z

Når spillet er ovre, beholder man de opgraderinger, man har foretaget samt overskydende XP og kan dermed tage turen igen Rambo-style. Der er ligeledes tre arenaer, med en slags horde-mode, hvor man yderligere kan optjene XP og løse delmål. Der er kort sagt en del indhold i spillet på trods af hovedhistoriens forholdsvis korte længde. Er man doven kan man indkøbe bedre udstyr for rigtige penge, men det er på ingen måde en nødvendighed.

Sammenholdt med hæderligt stemmeskuespil og masser af nik til biograffilmens univers, er det en spilmatisering, som virker til at have hjertet på rette sted. Alligevel er det hele ikke rosenrødt. Som sagt kan nærkampene virke en smule omstændige, og de forskellige puzzlevarianter for ensformige. Der er ligeledes steder, hvor grafikken er alt andet end køn. Alligevel understøttede det for mig bare den fornemmelse af, at spille et action-adventure fra årtusindeskiftet, og det var som sagt ganske fornøjeligt.

Du bliver ikke blæst væk af spiludgaven af World War Z, men jeg tvivler på, at du på den anden side vil føle dig snydt over indkøbet. Derfor får den mærkatet godt og en anbefaling til dem, der venter ivrigt på filmen, eller dem der bare gerne vil have lidt mere med zombier.

World War Z
World War ZWorld War ZWorld War ZWorld War Z

World War Z er også ude til Android. Denne anmeldelse er foretaget på iPad Mini.